Vreemde reflectie bij gebruik 10-stop ND filter

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: Vreemde reflectie bij gebruik 10-stop ND filter

Bericht door Grojan » zo okt 25 2009 10:16 pm

Het lijkt inderdaad een lichtlek te zijn, wat je als laatste nog kan doen is een foto maken onder de zelfde omstandigheden als vanmiddag maar dan met een sluitertijd van bijvoorbeeld vijf minuten de vlek zou dan lichter moeten zijn. Lijkt me wel iets wat Nikon eigenlijk voor je op zou moeten lossen. Misschien is er ergens een afdichtrubbertje kapot.

Groeten Jan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 26 2009 8:56 am

Hoe langer de sluitertijd, hoe langer een "lichtlek" zijn werk kan doen om zichtbaar zijn effect te versterken.
Dat is ook de reden, dat bij normaal korte sluitertijden bij normale fotografie je het effect niet ziet. Het lichtlek heeft dan te weinig effect op de rest van het licht wat verantwoordelijk is voor een opname.

Overigens zo'n lichtlek fenomeen (met de aanvullende tests lijkt het inderdaad niets anders te kunnen zijn) is hier denk ik nog niet eerder waargenomen bij een camera uit deze generatie van digitale reflexen.

Om te kijken waar het lichtlek "verbinding" mee heeft / waar het zit, zou je nog een aantal tests kunnen doen.
Overdag buiten, met de (zwarte) camera afsluitdop erop. Maar plak rondom de nog net zichtbare rand van de aluminium bajonet die rand af met zwarte tape. Echt tot op de body. Op die wijze weet je of er ergens langs de meeneemnok van de camera diafragma overbreng-ring voor AI-lenzen er licht lekt, of via een niet aansluitende kierende (?) bajonetring.

Zo ook de randen/kieren van de dichtgeklapte flitser dichtplakken met zwarte tape en het oculair, inclusief de dioptrie-instelling. Zo weet je of er geen licht via het prismahuis komt via de kieren en openingen van knoppen en scharniertjes van de opklapflitser.

Knoppen rondom de bajonet één voor één afplakken. (Lens vergrendelknop, Functie knop e.d.)

Misschien zelfs de knoppen op de achterkant (lichtlek via de achterwand, wat rechtstreeks op de sensor komt)???
Vriendelijke groet, Léon Obers

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za nov 07 2009 11:06 am

Lek gevonden!

Naar aanleiding van de tips ben ik vanmorgen aan de slag gegaan met een doek en zwart gaffer tape. Eerst de voorkant van de camera afgedekt met doek (waarbij er geen lichtvlek te zien was op de foto) en daarna de achterkant van de camera afgedekt (waarbij de lichtvlek weer verscheen). Daarna met gaffertape diverse knoppen en naden aan de voorkant van de camera (waar het lek dus blijkbaar zat) afgetaped en testopnamen gemaakt.

Het lek zit in het AF-assist lampje (dat tevens dienst doet als zelfontspanner lampje); als ik het afplak heb ik geen lichtvlek in beeld, zodra ik het tape weghaal verschijnt de vlek weer in beeld. Ter volledigheid; ik heb bij mijn test de autofocus op de manual stand gezet (dus geen autofocus eigenlijk) en geen zelfontspanner gebruikt dus het lampje heeft niet gebrand. M.a.w. het moet wel gewoon daglicht zijn dat naar binnenkomt via het lampje.

Wat ik er verder aan gaan doen weet ik nog niet. Nu ik weet waar het zit weet ik in ieder geval hoe ik de lichtvlek kan voorkomen (met een stukje zwart tape afplakken). Dus ik ben er nog niet uit of ik de camera naar Nikon stuur om te laten repareren (en hem daarmee enige tijd zal moeten missen).

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen!

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » za nov 07 2009 12:14 pm

Bizar!
Ik zou toch even langs rijden in Beverwijk en vooraf je komst melden. Dan kun je wellicht afspreken dat je erop wacht.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za nov 07 2009 12:29 pm

Het is in ieder geval mooi dat je nu precies weet wat het probleem is, nu kan je in tenminste weer foto's gaan maken met je ND filter.
Als je wel met de camera naar Beverwijk gaat hoor ik graag hoe ze dit gaan oplossen.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 07 2009 1:02 pm

Via een PB-tje was ik door weimaraner al op de hoogte gesteld hoe hij met de tip van het afplakken van knopjes e.d. de oorzaak had gevonden.
Ik vind het inderdaad bizar dat de constructie van de camera zelf niet lichtdicht blijkt te zijn. Het kan individueel aan de camera liggen (een vergeten onderdeel bij de montage in de fabriek), maar zou ook een algemene constructiefout kunnen zijn van het bewuste cameramodel. In die zien zouden ook andere gebruikers een test kunnen doen, met simpel de cameradop op de body, zoeker oculair afsluiten en een lange belichtingstijd buiten.
Om welk model camera gaat het (mijn D700 heeft in ieder geval geen lichtlek ---> 30 sec. en ISO 1000)?

Voor beide zaken naar Nikon Beverwijk, en dit voorleggen. Voor beide gevallen geldt dat een dergelijk probleem onder de garantie valt.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za nov 07 2009 1:24 pm

Bizar verhaal. Ik heb het even geprobeerd door op vol vermogen vanaf 1cm op het lampje te flitsen --> niets te zien.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za nov 07 2009 7:05 pm

De camera is een Nikon (what else) D300.

De tests van vandaag heb ik uitgevoerd autofocus uitgeschakeld, lange sluitertijd ruisonderdrukking uitgeschakeld (om sneller de resultaten te kunnen zien) en objectiefdeksel geplaatst. De instellingen waren verder: ISO 200, sluiterijd 30 seconden en diafragma f22.

Dit keer heb ik de tests binnen uitgevoerd maar wel bij daglicht; de camera stond opgesteld voor het raam in een waterig zonnetje (voorkant naar de zon gericht). Als ik met dezelfde instellingen 's avonds binnen bij kunstlicht deze test doe is er geen vlek te zien.

Overigens realiseer ik me net dat ik vanmorgen vergeten ben het zoekeroculair af te dekken maar ik denk niet dat dat relevant is in dit geval. Bij eerdere pogingen maakte het tenslotte niet uit (de vlek verscheen met afgedekt oculair ook) en vanmorgen verscheen de vlek dus ook op alle opnamen - behalve de opnamen waarbij ik het AF assistlampje had afgeplakt. Ik heb dit laatste trouwens drie keer gedaan, d.w.z. lampje afplakken en opname maken (geen vlek te zien), tape eraf en opname maken (vlek zat er weer), lampje weer afplakken en opname maken (geen vlek te zien) enz. M.a.w. het staat voor mij onomstotelijk vast dat het lek in/bij het AF-assist lampje zit.

Mochten er de komende dagen D300 eigenaren zijn die overdag dezelfde test uit willen voeren dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten.
De camera is overigens een jaar en drie weken gelden nieuw gekocht - vraag me af of dit dan nog binnen de garantie valt? Ik heb overigens wel opnamen uit het voorjaar waar de vlek ook al te zien is - dacht toen dat het door het filter kwam ... :oops:

Heb (gelukkig :wink: ) geen ervaringen met Beverwijk maar daar kun je dus als particulier ook gewoon langs rijden ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 08 2009 1:57 am

weimaraner schreef: De camera is overigens een jaar en drie weken gelden nieuw gekocht - vraag me af of dit dan nog binnen de garantie valt? Ik heb overigens wel opnamen uit het voorjaar waar de vlek ook al te zien is - dacht toen dat het door het filter kwam ... :oops:
Dit is zo duidelijk keihard een fabrieksfout, zeker met de harde bewijzen van foto's eerder en reproduceerbaar bovendien, dat je niet hoeft te accepteren dat dit mankement niet onder een garantie meer zou vallen. Wettelijk gezien houdt een garantie namelijk niet op na een jaar. Een product heeft een te verwachten levensduur waaraan het product moet voldoen. Wel zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met Nikon Beverwijk en het hen voorleggen.
Ze zullen verbaast zijn denk ik.

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » zo nov 08 2009 8:55 am

Ik ben benieuwd hoe dit voor je afloopt met garantie.
Ben bang dat ze er een "gevalletje" val en stootschade van zullen maken. :frown:
Maar je kunt op dit moment niet anders dan de Camera aanbieden bij de winkelier waar je hem hebt gekocht.
Bij hem kun je [proberen] aanspraak maken op het consumentenrecht .
Die heeft immers de camera aan je verkocht.
Ga je er direct mee naar Beverwijk loop je hen voorbij,wat dan achteraf eventuele problemen kan opleveren.
boekie

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 29 2010 11:04 pm

IK weet het, ik haal een oud topic uit de kast, maar het kan nooit kwaad om aan te geven dat er blijkbaar meer D300's zijn met een lichtlek. En dat dankzij de tips op dit forum zelfs internationaal problemen opgelost worden. :wink:

Heb het lichtlek probleem van mijn D300 enige tijd geleden in het ND110 discussieforum van Flickr beschreven en kreeg daar vandaag de volgende reactie op van een Engelsman:
Thank you, thank you, thankyou- i've had this same problem for weeks on my D300 and it was driving me crazy. Took my camera to three different places and nobody had a clue what was wrong with it- even Nikon didn't know! After reading your post, i have done some tests with my D300 and ND110 and voila! purple flare gone with a simple bit a gaffer tape. Thank you, sir you are a life saver.
Vanwege wat andere probleempjes heb ik zelf de camera een tijd geleden naar Beverwijk gestuurd (via de fotozaak waar ik hem gekocht heb) en ze gelijk gewezen op het lichtlek. Men heeft daar naar men zei een coating op de achterkant van het AF-assist lampje aangebracht. De lichtvlek is nu inderdaad een stuk minder maar soms nog steeds aanwezig. Maar zoals eerder aangehaald voldoet een stukje tape over het lampje uitstekend.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 30 2010 2:02 am

Er heeft onlangs op fora ook informatie gestaan van een lichtlek bij de Nikkor 24-70/2.8 lens via het venstertje waar de afstandsschaal achter zit van de AF scherpstelling.
http://www.google.nl/#num=100&hl=nl&new ... 3e57b2a453" onclick="window.open(this.href);return false;

YouTube filmpje met uitgebreide uitleg hoe vast te stellen: http://www.youtube.com/watch?v=dhEZssWm ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma aug 30 2010 8:10 am

Als ik dit hele verhaal zo lees, is het zoals Leon ook al aangeeft duidelijk een fabrieksfout. NSP mag dan bij de laatste checkup een coating aangebracht hebben op het lampje, het euvel is daarmee echter niet verholpen en ik zou daar dus geen genoegen mee nemen. Vooral omdat het al op eerdere foto's te zien is geweest, tijdens de garantieperiode van de camera is dit iets wat goed gerepareerd dient te worden (onder garantie!) en niet met een lapmiddel zoals een coating.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

rovinge

Bericht door rovinge » ma aug 30 2010 10:07 am

Speelt hier mogelijke hetzelfde probleem als bij het Nikon 24-70/2.8G objectief?

Ik ken het Tokina objectief niet, maar ik heb begrepen dat bij 24-70 licht door het venster met afstandaanduiding sijpelt? Heeft de Tokina ook zijn venster bovenop. Of praat ik hier klinklare onzin? :oops:

Roel

PS. Zie net dat Léon dit hierboven al aangehaald heeft. Ignore my comment.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 30 2010 10:43 am

rovinge schreef:Of praat ik hier klinklare onzin? :oops:
Het helpt als je gewoon de draad meer aandachtig doorleest om te begrijpen dat het niet om de Tokina lens gaat, maar het lichtlek in de camera zelf zit, en het wat knullig niet optimaal door Nikon is opgelost.

P.S. Verder teruglezen, dan je nu hebt gedaan tot slechts de reactie over het lichtlek van de Nikkor 24-70mm/2.8 lens :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”