Fotoshoot met Vief.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Jay

Fotoshoot met Vief.

Bericht door Jay » za nov 07 2009 7:51 pm

Vandaag heb ik als expiriment een fotoshoot gedaan van vief.
Gebruik gemaakt van bestaand licht dat vanuit een raam kwam en met de SB600 geflitst via het plafond.
Het was voor ons beiden een totaal nieuwe ervaring. Voor mij het modelfotografie en het aanwijzingen geven van, en voor Vief het model zijn 8)

Graag wil ik hier kritisch commentaar op hebben m.b.t. compositie, belichting en nabewerking.
Alle foto's heb ik in NX2 de WB op flash gezet varierend van 6000 tot 6500K. Daarna in CS4 vlekjes en storende elementen verwijderd, huid 'iets' gladder gemaakt en iets verzadigd.

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

Ik ben nog volop in de ontdekkingsfase wat betreft Photoshop CS4 dus ik kan alle hints en tips gebruiken.

Guy

Re: Fotoshoot met Vief.

Bericht door Guy » za nov 07 2009 7:57 pm

Heej Jay,

ik heb er nie veel verstand van maar ik vind ze goed gelukt voor mij foto 1 de beste.
alleen misschien heb je het wel gedaan aleen zie ik het hier niet dat Vief je recht in de camera kijkt?

greetzz

Guy

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za nov 07 2009 9:59 pm

Heb nog niet zolang geleden mijn eerste stappen op studio-/portretfotografie gebied gezet dus echt ervaren ben ik niet maar vind de belichting over het algemeen goed. Wel vind ik bij de laatste foto de schaduw rechts achter het model storend. Misschien weg te werken in photoshop, of anders volgende keer het model iets verder van de muur af plaatsen. Als je via het plafond geflitst hebt werd die schaduw dus door het raamlicht veroorzaakt (?) In dat geval was het waarschijnlijk zonnig; bewolkt weer of een raam op het noorden leveren wat diffuser licht op - of anders een laken o.i.d. gebruiken. Verder vind ik bij de laatste foto het licht iets teveel van boven komen; logisch als je via het plafond flitst maar het valt door de pose bij deze foto meer op dan bij de anderen. Een reflector had de schaduw kant van haar gezicht misschien iets in kunnen vullen.

Vind de lichtjes in de ogen bij foto twee mooi, die brengen de ogen en daarmee het model mooi tot leven. Bij foto drie en vier vind ik het licht in de ogen iets te weinig (en bij vier valt de reflectie op het oogwit wat in mijn ogen minder mooi is als het donkere gedeelte van het oog).

Compositie vind ik goed, misschien had je het model in de laatste foto iets meer kijkruimte mogen geven.

Tja en nabewerking ... daar kan ik weinig over zeggen aangezien ik zelf nog niet veel verder ben dan Lightroom ... :oops:

Maar afgezien van deze kleine puntjes is het helemaal geen verkeerde serie.

ruud.zwakenberg

Bericht door ruud.zwakenberg » zo nov 08 2009 9:50 am

Hoi Jay,

Wow, mooie serie, volgens mij zit hier heel veel werk in of niet? Vind zelf foto 2 supermooi, de plaat straalt me een rust en harmonie uit, ongewoon mooi. Het lijkt wel alsof alle aspecten kloppen, wat vind je zelf?

Foto 3 ook perfect, maar iets teveel schaduw in haar rechteroog (voor de kijker links), ach eigenlijk valt dat ook wel mee.

Bij foto 4 trekt de enorm witte oogbol alle aandacht, dat vind ik qua compositie wat minder geslaagd (vergeleken met de rest dan!). Misschien als het andere oog ook goed zichtbaar was geweest dat het dan minder zou opvallen. En ik zie een flauwe schaduw op de achtergrond, had van mij niet gehoeven, werd al eerder aangegeven.

Dit smaakt naar meer!

Groetjes,
Ruud

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo nov 08 2009 11:05 am

De eerste twee foto's vind ik het beste gelukt Jay. Mooie diagonale lijn in de eerste. De belichting is netjes gedaan. Tip: neem bij de visagie ook de handen mee, zodat de huidtinten gelijk van kleur zijn. (waar je al niet op moet letten :D, ik heb dat ooit ook op een workshop geleerd )
De tweede foto: Netjes belicht, mooi dat je geen reflectie hebt in de bril. Klein zeurpuntje: BH-bandje op de linkerschouder.
Foto 3 en 4 vind ik minder geslaagd ( 3 belichting, 4 belichting en pose van je model)
Voor een eerste poging vind ik het helemaal niet verkeerd! Helemaal mooi dat je een model onder handbereik hebt :D Best gedurfd, Vief!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Jay

Bericht door Jay » zo nov 08 2009 11:52 am

@Riemke,

Dank voor de reactie, zeker dingen waar ik in het vervolg op kan letten. Wel heb ik 1 vraagje.
De belichting van foto 3 en 4, wat zou daar anders aan moeten? ben ik te ver gegaan met het 'verwarmen' van de kleuren?
en foto 4, hoe had jij de pose zelf gedaan?
Het was een expiriment en ik vond het erg leuk om te doen. Er zal dus zeker meer van dit soort fotografie van mijn kant komen :mrgreen: :mrgreen:

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo nov 08 2009 12:59 pm

Bij foto 3 vind ik de belichting op de neus niet mooi. Ik ken je lichtopstelling verder niet en weet niet wat dit veroorzaakt heeft. Wat bedoel je met " verwarmen"? Bij foto 4 heb je, zoals ook al door anderen opgemerkt, erg veel oogwit. Dit kun je simpelweg oplossen door het model ergens anders naar te laten kijken, waar ze haar ogen niet zo ver hoeft te draaien.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo nov 08 2009 1:24 pm

Hallo Jay,

Ik vind het een heel goed begin, mooie foto's van een mooi model zeker nr.1 en 2, maar de foto's ogen nog wel een beetje flets, je kan hier in de nabewerking veel meer uit halen zeker als je in raw werkt.
Je flitst via het plafond en bij foto drie geeft dat schaduwen onder wenkbrauwen er valt bijna geen licht op de ogen waardoor deze er niet zo mooi uitkomen.
Bij foto 1 en 2 heeft Vief haar gezicht een beetje naar boven gedraaid waardoor je hier minder last van hebt.
Probeer de volgende keer eens via de muur te flitsen dit geeft vaak nog iets mooier licht.

Groeten Jan

Jay

Bericht door Jay » zo nov 08 2009 2:44 pm

@Riemke: Met verwarmen heb ik het over de fijnafstelling van de witbalans 'flash' die heb ik zo ongeveer op de 6000K gehouden. Ging ik lager dan oogde de foto wat koeler. (meer blauw) ook had ik de verzadiging een tikje opgeschroefd (ik dacht +8)
Qua lichtopstelling, Het raam waar bestaand uit licht kwam zit rechts in de foto's. Verder had ik een Sb600 op de D90 zitten en recht naar boven via het plafond gebounced.

@Grojans: Om verder te gaan waar ik bij Riemke ophield, links in de foto loopt het dak schuin af. Ik dacht zelf dat het weinig zin zou hebben om het donker in te bouncen. Het valt in ieder geval voor een volgende keer te proberen.

Nogmaals, Dit zijn kleine maar zeer handige tips die ik zeker in de toekomst ga gebruiken!

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo nov 08 2009 2:57 pm

#1 en #2 vind ik ook de beste. Met name nummer 2. Ik zou denk ik wel een volgende keer die stoel er dan niet opzetten en de bril iets verder naar beneden zodat ook haar rechter oog volledig te zien is. Foto 3 is de belichting veel te hard op haar neus en op haar schouder. De laatste, allereerst moet je verwarming iets hoger zetten zodat je liefje het niet zo koud heeft. Belichting vind ik ook niet zo geslaagd. Let ook op de houding van haar schouder. Die komt zo wel heel prominent in beeld. De tip van Jan werkt overigens erg goed. Verdraai de flitskop naar de richting van het "kortste gezichtszijde" en laat het licht van die wand komen. Een wit (groot) laken om tegen te bouncen doet ook wonderen....

Nu de belangrijkste tip. Ga vooral verder met het experimenteren van flitslicht. Het begin is er, nu de finishing touch. Je zal zien dat binnen de kortste keren je deze materie onder de knie hebt en je opnamen steeds mooier worden. Qua schoonheid kan het niet aan je model liggen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

GdP

Bericht door GdP » zo nov 08 2009 4:36 pm

De eerste foto vind ik de beste. Ik had zelfs even niet door dat het Vief was op de foto. Ik vind dit gewoon een hele mooie pose.

Leerzaam om eens te bekijken:

Honderden poses voor je model: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... _model.asp

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma nov 09 2009 11:58 am

Ik vind in de eerste foto het bovenlijf veel te lang. De tweede foto vind ik het leukste, omdat ze er heel spontaan op kijkt en hij ook het mooiste is uitgelicht. Bij 3 en 4 heb ik dezelfde punten als eerder gezegd. Neus is te kaal en bij 4 stoort me ook dat het haar over de ogen hangt en hij links een beetje onderbelicht lijkt. Maar mijn eerste poging tot studioflitsen was een stuk minder, dus ga zo door!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

duck304

Bericht door duck304 » do dec 03 2009 3:29 pm

Ik ben zelf ook niet ervaren in portret alhoewel ik wel veel lees en kijk naar andere.
Foto 1 is strak en netjes. Iets meer photoshoppen zodat de kleur gelijk is op lichaam en handen. handen komen vrij wit over.
Foto 2 is leuk alleen jammer van dat kleine stukje stoel. Verder niets mis mee...
Foto 3 is iets minder. Bij deze "close-up" zou ik toch wat photoshop gebruiken want er zijn wat oneffenheden zichtbaar. Niet lullig bedoelt voor het model, maar zo gaat het nou eenmaal. Tevens is te zien dat de voorste bovenarm naar achteren zit en ook dit komt vreemd op de foto over
Foto 4 viel me zeer op vanwege de voorste schouder. Die vind ik er vreemd op staan. Deze foto zou misschien beter zijn uitgekomen als hij op ooghooste is genomen.

Verder vermoedt ik dat de dame op de foto niet klein is, maar wel vrij lang (+1.85) Bij een laag standpunt komt het model nog langer over en hier ben ik gen fan van (persoonlijke mening)
Al met al vind ik de foto's met kleding mooier. Hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt voor de volgende serie.

Groetjes
Dave

Jay

Bericht door Jay » vr dec 04 2009 6:59 pm

duck304 schreef:Ik ben zelf ook niet ervaren in portret alhoewel ik wel veel lees en kijk naar andere.
Foto 1 is strak en netjes. Iets meer photoshoppen zodat de kleur gelijk is op lichaam en handen. handen komen vrij wit over.
Foto 2 is leuk alleen jammer van dat kleine stukje stoel. Verder niets mis mee...
Foto 3 is iets minder. Bij deze "close-up" zou ik toch wat photoshop gebruiken want er zijn wat oneffenheden zichtbaar. Niet lullig bedoelt voor het model, maar zo gaat het nou eenmaal. Tevens is te zien dat de voorste bovenarm naar achteren zit en ook dit komt vreemd op de foto over
Foto 4 viel me zeer op vanwege de voorste schouder. Die vind ik er vreemd op staan. Deze foto zou misschien beter zijn uitgekomen als hij op ooghooste is genomen.

Verder vermoedt ik dat de dame op de foto niet klein is, maar wel vrij lang (+1.85) Bij een laag standpunt komt het model nog langer over en hier ben ik gen fan van (persoonlijke mening)
Al met al vind ik de foto's met kleding mooier. Hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt voor de volgende serie.

Groetjes
Dave
Alle feedback is meer dan welkom! VieF is even groot als mij (1.73m) Volgens mij stond ik inderdaad iets lager.
Afgelopen weekend heb ik een 2e shoot met haar gedaan en de tips uit dit draadje heel goed in gedachten gehouden. Ik heb bij de shoot afgelopen weekend ook gebruik gemaakt van een zwart doek en zwart kleed.
Daarmee heb ik wat problemen gehad met het nabewerken in photoshop. Die problemen zijn hopelijk opgelost (nog geen tijd gehad om de photoshop tips uit te proberen)
De 2e shoot laat nog op zich wachten.

Morgen heb ik een 3e shoot maar dan met de beste vriendin van Vief. Ik zie het voor mezelf nog als leerervaringen en probeer beetje bij beetje dingen bij te leren. met name belichting.

duck304

Bericht door duck304 » vr dec 04 2009 7:19 pm

Jay schreef: Alle feedback is meer dan welkom! VieF is even groot als mij (1.73m) Volgens mij stond ik inderdaad iets lager.
Afgelopen weekend heb ik een 2e shoot met haar gedaan en de tips uit dit draadje heel goed in gedachten gehouden. Ik heb bij de shoot afgelopen weekend ook gebruik gemaakt van een zwart doek en zwart kleed.
Daarmee heb ik wat problemen gehad met het nabewerken in photoshop. Die problemen zijn hopelijk opgelost (nog geen tijd gehad om de photoshop tips uit te proberen)
De 2e shoot laat nog op zich wachten.

Morgen heb ik een 3e shoot maar dan met de beste vriendin van Vief. Ik zie het voor mezelf nog als leerervaringen en probeer beetje bij beetje dingen bij te leren. met name belichting.
Ik ben erg benieuwt naar je nieuwe shoot. Je ziet meteen wat het doet als jij iets lager staat. Het model wordt meteen langer geschat. Ik vind foto's met een zwarte achtergrond mooier dan wit. Nadeel bijzwart is dat je goed moet opletten dat als het model donker haar heeft, dat het haar niet "wegvalt" in de achtergrond. Ik merkte dat ook een tijd geleden met een goede vriend van mij die ik spontaan vroeg voor een shoot. zijn haar EN shirt vielen weg in de achtergrond wat wel erg zonde is.

Ik houdt dit draadje goed in de gaten voor je nieuwe shoot

Success

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”