object(Maan) veel te licht door zwarte achtergrond

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
merijnvw

object(Maan) veel te licht door zwarte achtergrond

Bericht door merijnvw » za nov 07 2009 11:27 pm

Hallo,
Ik heb een Nikon Coolpix L100
Ik wil foto's van de maan en andere hemelobjecten maken met mijn telescoop. Ik krijg de camera wel goed voor mijn telescoop, krijg de Maan in beeld, en als ik op de ontspanner druk, krijg ik een foto met een felwitte vlek als maan, omdat de camera compenseert voor al het zwart eromheen. Dit heb trouwens wel vaker, en vind het erg vervelend. Ik heb ook wel geprobeerd de camera eerst op iets lichts te richten, dan de ontspanner half indrukken, dan voor de telescoop houden en dan pas de foto maken, maar dat is ook niet gelukt.
hoe doe ik hier wat aan?
alvast bedankt,
Merijn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: object(Maan) veel te licht door zwarte achtergrond

Bericht door Léon Obers » zo nov 08 2009 12:57 am

1. Sluitertijd en diafragma manueel instellen en controleren via de hoge lichten "clipping" tool van je LCD-monitor (custom inschakelen via het menu).
2. Spotmeting op de maan op het wit geeft een te "grijs" resultaat, waarop je dan moet compenseren. Daarop circa 1,5-2 stops ruimer belichten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

merijnvw

Bericht door merijnvw » zo nov 08 2009 5:24 pm

Die opties zitten niet onder het menu... volgens mij heb ik weer zo'n stomme camera waarbij je dat soort dingen niet handmatig kan regelen...
toch bedankt voor uw reactie

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 08 2009 5:43 pm

Sorry, ik heb me niet doordrongen dat het om een eenvoudige Coolpix gaat met weinig mogelijkheden.
Vanuit de gebruiksaanwijzing die ik erbij heb gehaald lijkt de enige mogelijkheid te zijn een belichtingscompensatie te geven (blz. 35 van de handleiding).
Dan zou je een min-correctie moeten geven. Maar of daarbij de maximale 2 stops die je daarbij kunt instellen genoeg is, betwijfel ik, gezien de enorme over aanwezigheid van "zwart" in het onderwerp. Probeer het in ieder geval.

merijnvw

Bericht door merijnvw » wo nov 11 2009 8:02 pm

Hallo, sorry voor de late reactie.
Nee, dat werkt inderdaad niet genoeg.
Ik ga gewoon maar proberen het hele beeld iets donkerder te maken door een donker filter voor te telescoop te zetten. Dat heeft toch geen effect op het zwarte, want dat is al zwart, maar de Maan wordt dan wel iets donkerder, waardoor die misschien zichtbaar wordt.
Nog bedankt voor de moeite!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 11 2009 8:24 pm

Nee, dat werkt niet, want je belichtingsmeter in de camera past dat mindere licht wat er door dat filter dan door je telescoop passeert dan weer automatisch aan in zijn settings, door een nog langere belichtingstijd te kiezen. Het eindresultaat is qua belichting dan "hetzelfde". Ik vrees dat je echt daarvoor een andere camera moet gebruiken waarbij manuele instellingen mogelijk zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”