RAID 1 of 0+1

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
jwbokx
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: RAID 1 of 0+1

Bericht door jwbokx » zo okt 25 2009 10:04 am

Je kunt ook eens naar een Windows Homeserver kijken.
Daar zit een vorm van Raid in, dan wel meer software matig.
Daar zit standaard ook al backup voorziening in voor de gewone pc's.
En ook een webserver ed. is aanwezig.

Veel informatie (engels) op http://www.wegotserved.com/
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX

george013

Bericht door george013 » zo okt 25 2009 10:29 am

Ik heb een win2k en een xp pc. Beide voorzien van een usb-disk. Verbonden met een netwerk. Hieraan gekoppeld een netwerkschijf.
Op de xp staat de fotosoftware, laadt ik de foto's en bewerk ze. Via een gratis programmaatje, syncback, synchroniseer ik de twee usb-schijven. Immitatie RAID-1 voor de foto's.
En om de tijd een backup mbv datzelde programmaatje op de netwerkschijf.
Raid-1 is bedoeld om schade tgv een disk-crache te beperken. Je zult toch altijd nog een backup moeten maken.
George

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » zo okt 25 2009 10:38 am

sumar schreef:Nette oplossing.
Hoe en waar doe je dat, die 500GB extern via het netwerk?
De 2e 500GB zit op een aparte locatie gekoppeld via ADSL.
In mijn geval bij mijn broer.

Geen aparte backup's meer nodig.
De hele boel mag hier afbranden, alle data heb ik dan nog :mrgreen:

pbreev

Bericht door pbreev » zo okt 25 2009 7:53 pm

Gobert schreef:
Oh ja PBReev: ik spaar me het brood uit de mond om mijn hobbies te bekostigen.
Klinkt als of mijn opmerking verkeerd valt. Was niet mijn bedoeling. Sorry hiervoor.

Groet Patrick

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 25 2009 8:01 pm

pbreev schreef:
Gobert schreef:
Klinkt als of mijn opmerking verkeerd valt. Was niet mijn bedoeling. Sorry hiervoor.

Groet Patrick

Neen hoor. Don't worry, ben niet zo snel beledigd.
Ik weet dat ik mooi spul heb, maar ook ik moet er hard voor werken, gelijk vele anderen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

pbreev

Bericht door pbreev » zo okt 25 2009 8:17 pm

Gobert schreef:
pbreev schreef:
Gobert schreef:

Groet Patrick

Neen hoor. Don't worry, ben niet zo snel beledigd.
Ik weet dat ik mooi spul heb, maar ook ik moet er hard voor werken, gelijk vele anderen.
Ok Gelukkig. Ook of misschien wel juist bij backup van je data (foto's) is het beste niet goed genoeg. En daar doelde ik eigenlijk een beetje op. Eerst bepalen wat van belang is en dan maar kijken of het haalbaar is.

Brenzef's oplossing is het meest ideale voor een veilige backup. Als je het beste wil moet je voor zo iets gaan. Voor mij iets te kostbaar dus ik ga voor iets minder.

Groet Patrick

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo okt 25 2009 8:26 pm

Ik heb er nu een "My Book" van Western Digital aangeknoopt (USB/FireWire). Raid 1, 1 TB effectieve ruimte. Da's een prijsgunstige oplossing, maar of het helemaal veilig is???
Vandaar mijn regelmatige backups op een externe HD.

http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=8
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » zo okt 25 2009 8:44 pm

Of het het beste is kun je over discussiëren, maar ik heb in mijn pc een 1 TB westerdigital zitten waar al mijn foto's op staan. Zodra ik foto's inlaad of bewerk maak ik hier meteen een copy van op mijn NAS, een Synology DS209 met 2 2TB WD schijven in raid 1 configuratie.

Mijn unieke materiaal (dus ook andere documenten en mail) staat op die manier op 3 fysieke schijven. Zwakke plek is wel dat al die schijven op dezelfde zolder staan en uiteindelijk aan hetzelfde netwerk hangen en uit hetzelfde stopcontact gevoed worden (al zit daar wel een contactdoos met bliksem beveiliging tussen). Al met al geeft het voor mij voldoende gevoel van veiligheid, maar bij een uitslaande brand ben ik ook verloren.

pbreev

Bericht door pbreev » zo okt 25 2009 8:49 pm

Gobert schreef:Ik heb er nu een "My Book" van Western Digital aangeknoopt (USB/FireWire). Raid 1, 1 TB effectieve ruimte. Da's een prijsgunstige oplossing, maar of het helemaal veilig is???
Vandaar mijn regelmatige backups op een externe HD.

http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=8
Ik denk dat je daarmee aardig in de buurt komt. Alleen sommige zullen zeggen dat je je externe HD dan wel buitenshuis moet bewaren. Dit voor als je hele huis afbrand.

Nou ja voor elke oplossing vinden we wel weer een probleem :lol:

Risico = kans x effect. Dus bekijk eens wat er kan gebeuren. Een schijf in je my book stuk is geen probleem als je het maar constateert dan kun je de schijf vervangen. Bij blikseminslag kunnen beide schijven wel stuk gaan, dan heb je gelukkig nog je externe schijf etc..

Groet Patrick

coen_zondervan

Bericht door coen_zondervan » wo okt 28 2009 8:39 pm

Hallo allemaal,

Bij de discussies over RAID gaat het vrijwel altijd over de kwetsbaarheid van harde schijven. Er is echter nog een zwak punt en dat is de RAID controller zelf.
Vooral bij RAID 5 is dat heel kritisch. Er zijn maar weinig RAID 5 configuraties die weer goed werkend opkomen als je controller hebt vervangen. Over het algemeen ben je je data kwijt. Niet in fysieke zin, want het staat nog wel op de HD's maar je kunt het niet meer reconstrueren.

Dan is er ook nog verschil in betrouwbaarheid tussen software- en hardwarematige RAID controllers. Hardware controllers zijn vele malen betrouwbaarder.
Vertrouw dus niet blind op je RAID5 maar kijk eens goed hoe die in elkaar steekt. Als je het echt goed wil doen, moet je er twee hebben. 1 voor de produktie zeg maar, en 1 voor de back-up.

Dan moet je ook nog fysieke maatregelen nemen (zoals er al een paar genoemd zijn) om te voorkomen dat je alsnog alles wkijt bent bij brand of waterschade en zo. Dan kun je ook nog iets doen aan stroomuitval (UPS) en overspanningsbeveiliging (wat is hier de woordwaarde van?).
Met een kleine UPS kun je zorgen dat je NAS op een gecontroleerde manier down gaat. Daar heb je geen enorme UPS voor nodig, een paar minuten power is genoeg.

Alles bij elkaar een heel gedoe en ook niet goedkoop. Niet doen dan maar? Ik vrees dat het bij de moderne fotografie hoort om over dataopslag na te denken.
Hou daarbij een automatiseringsregel in gedachte: het is niet de vraag of het gebeurd, maar wanneer.

Groeten, Coen

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » wo okt 28 2009 9:26 pm

coen_zondervan schreef:Hallo allemaal,
[...]
[lang verhaal]
[...]
Groeten, Coen
Ik kan dat redelijk bevestigen.
Ik gebruik een Drobo (FW800) aan mijn iMac. Een schijf mag kapot en het ding draait door. Als de Drobo de geest geeft plug je de schijven in een andere Drobo, waarbij de volgorde niet uit maakt (oudere RAID configs wilden hier nog wel eens moeilijk over doen). De grootte van de schijven mogen verschillen en dat ding is minimaal uitbreidbaar tot 16TB online storage, dus ook nog eens enorm schaalbaar.

De belangrijke (onvervangbare) data (foto's en persoonlijke documenten) worden regelmatig gesynchroniseerd met twee externe 2.5" schijven (a 320GB). De ene ligt in mijn auto (versleuteld met TrueCrypt) en de andere ligt bij mijn ouders. Wanneer ik daar over de vloer kom wissel ik de schijven. De schijf in de auto wordt gemiddeld om de dag geupdate.

Dit lijkt overkill, maar als je al een keertje tegen dataverlies bent aangelopen.......

Het probleem met RAID oplossingen in PC's vind ik dat het vaak toch gewoon een software RAID is (ook al zit het op het moederbord). Echte RAID oplossing waar je echte snelheden kan halen zijn redelijk prijzig. Bij problemen kan je vaak de schijven niet zomaar aan een ander moederbord hangen. Gezien de enorme ontwikkeling op dat vlak is de kans groot dat een moederbord een half jaar na aanschaf niet meer te krijgen is. Dan is het maar afwachten of je nieuwe mobo de schijven kan lezen. Die Drobo's zijn in ieder geval backwards compatibel en inmiddels goed verkrijgbaar in NL.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Christiaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Christiaan » za nov 07 2009 11:00 pm

Backup online is maar 4.95 pm ..... (exclusief energie kosten) en beschermd tegen brand en diefstal (staat wel je PC s' nacht vaak aan).

Ik zou gewoon voor raid 1 gaan voor OS + foto's en als er nog geld over is een 3de schijf voor swap en cache.

Kijk wel bij een NAS fabrikant hoe de schijven "bevallen" b.v. http://www.qnap.com/pro_compatibility.asp
Een schijf die het slecht doet in een NAS zal het ook niet lekker aan je mainboard doen.

Als je een Intel Raid op je main board hebt dan kan je die gewoon op een ander mainboard met een willekeurige Intel controller benaderen als dynamische schijf.

Veel plezier,
Christiaan

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » zo nov 08 2009 6:59 pm

Ik heb het niet zo voor de Raid dingen... Heb ooit een Raid5 config gehad en daar serieus ambras mee gehad.
Nu worden mijn foto's op de laptop binnengenomen, onmiddelijk met Syncback naar een andere pc gekopieerd en regelmatig op 3 externe schijven gezet waarvan minstens één op een andere lokatie bewaart wordt. Daarboven zet ik dan ook nog eens alle foto's via FTP op m'n webserver.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”