Een AF 80-200mm f/2.8D en een 70-300mm f/4.5-5.6G...
Ik heb die AF 80-200mm f/2.8D ook, en heb het telegebied ook uitgebreid tot 300mm. Maar dan wel met een AF-S 300mm f/4D! Dat leek me toch stukken interessanter, zeker ook met het oog op de optische kwaliteit.
het is de af zoom nikkor 80-200mm f/2.8 ED (2,5x)
Re: het is de af zoom nikkor 80-200mm f/2.8 ED (2,5x)
Wat het telebereik is, daar heb ik wel eens wat over gelezen, en dat kan blijkbaar nogal sterk variëren, heb ik begrepen.yoyo schreef:...Hij heeft idd wel het 85-135 FX portretbereik. ...
Zie dit artikel: Portrait lenses.
Re: het is de af zoom nikkor 80-200mm f/2.8 ED (2,5x)
Als je het glas echt alleen voor portretten gaat gebruiken is het niet zo'n probleem om handmatig scherp te stellen; je focust (in principe) altijd op de ogen, en met de AF kan dat lastiger zijn dan met MF.
Maar: je bent beginner, en moet het allemaal nog onder de knie krijgen, neem ik aan. Niets mis mee, maar dan is AF wel een handig hulpje. Ik denk dat je dan beter voor een objectief kunt gaan wat optisch een tikje minder is (maar niet slecht!), en waarbij je wel autofocus hebt.
Genoemde optie Sigma 70-200 is een goeie, maar ook naar de sigma 50-150 kun je eens kijken. Dat zijn de best betaalbare opties denk ik.
Een mooie optie is ook de Nikkor 105mm VR (macro), die lijkt mij voor portretten ook erg leuk (maar niet zo veelzijdig als bovenstaande twee). De 85 3.5 macro is ook nog een optie, al heb ik geen idee hoe die presteert; die is nog behoorlijk nieuw.
Maar: je bent beginner, en moet het allemaal nog onder de knie krijgen, neem ik aan. Niets mis mee, maar dan is AF wel een handig hulpje. Ik denk dat je dan beter voor een objectief kunt gaan wat optisch een tikje minder is (maar niet slecht!), en waarbij je wel autofocus hebt.
Genoemde optie Sigma 70-200 is een goeie, maar ook naar de sigma 50-150 kun je eens kijken. Dat zijn de best betaalbare opties denk ik.
Een mooie optie is ook de Nikkor 105mm VR (macro), die lijkt mij voor portretten ook erg leuk (maar niet zo veelzijdig als bovenstaande twee). De 85 3.5 macro is ook nog een optie, al heb ik geen idee hoe die presteert; die is nog behoorlijk nieuw.