Moeder en dochter

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Moeder en dochter

Bericht door ALE » di nov 10 2009 12:27 am

Leuk is dat altijd om te lezen, zoveel verschillende smaken. En dat is maar goed ook. Een hele leuke en spontane serie heb je hier gepresenteerd Ree. Mijn favorieten zijn 1 en 4. De eerste vanwege de spontane lach van moeder en dochter. Scherpte, so be it dit keer. En de vierde omdat die bellen zo leuk uitkomen, mooi voor moeders oog, nodigt uit om te kijken en dan te zien wat voor een moois er achter die bellen bevindt.

Waarom de andere nu net niet voor mij? Is natuurlijk smaak maar hier de redenen:
2) Compositie en belichting top, vignetering net te veel voor mij
3) Bellenblaas stokje zit net voor moeders haar oog. Wel een toffe belichting zeg !!!!
5) compositie en bewerking top maar deze twee modellen "schreeuwen" om kleur. Ben benieuwd wat zij er van vinden indien ze deze z/w zien of de kleuren versie.

Cheers,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di nov 10 2009 9:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Sylvain

Bericht door Sylvain » di nov 10 2009 12:56 am

Ben er persoonlijk al totaal geen fan van; gelikte studio shoots.. gelukkig heb je geen sepia versie erbij staan, had er perfect tussen gepast. :shock:
Over een paar dingen ben ik het niet helemaal eens, namelijk het croppen van mama d'r hoofd. Als het nou allemaal zwaar experimenteel was, oke.. nu staat het slordig.
Mama's d'r haar is bij sommige foto's net zo zwart als het kader, loopt over in elkaar.. dus tja, weglaten die kaders of ruimer croppen!
De continu wisselende achtergrond kleur in de serie vind ik ook niks, zeker niet bij 1 en 2.. wat gewoon photoshop is lijkt wel. (correct me if i'm wrong)

De ZW foto is helaas wat uitgebeten, jammer want deze vond ik nog wel enigzins spontaan en een minder "lach eens naar de camera" gehalte hebben. Ook matchen moeder en dochter op deze foto beter met elkaar, omdat in de ZW versie mama haar plamuur niet heel duidelijk zichtbaar is (misschien vandaar het lijntje rond de haargrens? ;)) op de andere foto's is er een beetje letterlijk contrast tussen moeder en dochter.. geef die dochter dan ook een kleurtje!

Goed.. het zal wel gewoon niet mijn stijl zijn, ik vind het niet veel.

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » di nov 10 2009 9:25 am

Hey ale bedankt voor je duidelijke mening en uitleg.. wordt gewaardeerd.
bij foto 5 koos moeder duidelijk voor de z/w versie.

@Sylvain->
Sylvain schreef:Over een paar dingen ben ik het niet helemaal eens, namelijk het croppen van mama d'r hoofd. Als het nou allemaal zwaar experimenteel was, oke.. nu staat het slordig.
Kwestie van smaak.. niks slordigs aan in mijn ogen...
Sylvain schreef:De continu wisselende achtergrond kleur in de serie vind ik ook niks, zeker niet bij 1 en 2.. wat gewoon photoshop is lijkt wel. (correct me if i'm wrong)
Al weer een kwestie van smaak...
Sylvain schreef:omdat in de ZW versie mama haar plamuur niet heel duidelijk zichtbaar is (misschien vandaar het lijntje rond de haargrens?
Hier heb ik al antwoord op gegeven dus lees even terug...
Sylvain schreef:op de andere foto's is er een beetje letterlijk contrast tussen moeder en dochter.. geef die dochter dan ook een kleurtje!
Moeder wil een serie van haar met haar dochter, niet van moeder met een bijpassend accessoire, dus deze foto is op de werkelijk gebaseerd....
Sylvain schreef:Mama's d'r haar is bij sommige foto's net zo zwart als het kader, loopt over in elkaar.. dus tja, weglaten die kaders of ruimer croppen!
Geweldige opermerking dit... is dit exacte wetenschap of alweer een mening?

Het is duidelijk dat het je smaak niet is, ik vind je toon niet erg opbouwend en alles is gebaseerd op mening of smaak, daar past naar mijn mening zo'n toon niet bij.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Sylvain

Bericht door Sylvain » di nov 10 2009 3:47 pm

Je hebt gelijk met het feit dat sommige dingen die ik zeg mijn persoonlijke mening is.
Uiteraard is klant koning, maar *ik vind dat* een fotograaf niet zijn kwaliteiten en kennis aan de kant moet zetten, omdat een klant graag dit soort foto's wilt hebben.
Ik bedoel bijvoorbeeld maar, dat over het algemeen gezien hoofden half weg croppen niet bepaald bevorderlijk is voor de foto. Bij de laatste foto is dit wel weer mogelijk gezien het nu uitgebalanceerd is doordat allebei de personen er niet geheel op staan. Telkens de moeder met een afgesneden hoofd *vind ik* gewoon niet staan.
Wederom..het is mijn mening, wat je ermee doet is aan jou.
In fotografie kan eigenlijk alles goed of fout zijn, dus bij een beoordeling is het commentaar toch al snel gebaseerd op een mening!

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » di nov 10 2009 6:14 pm

Sylvain schreef:Uiteraard is klant koning, maar *ik vind dat* een fotograaf niet zijn kwaliteiten en kennis aan de kant moet zetten, omdat een klant graag dit soort foto's wilt hebben.
Dat mag jij vinden.. maar dan komt bij mij de volgende vraag op: hoeveel ervaring heb je hiermee en verdien je geld met dit soort sessies?
Sylvain schreef:Ik bedoel bijvoorbeeld maar, dat over het algemeen gezien hoofden half weg croppen niet bepaald bevorderlijk is voor de foto.
Grappig dan gaat iemand buiten de geëffende paden die jij niet mooi vind, cleane studio'foto's, en dan zeggen dat dit ook niet mooi is.. dat mag maar dat is mijn keuze en en ik vind het wel bevordelijk voor de foto.
Sylvain schreef:In fotografie kan eigenlijk alles goed of fout zijn, dus bij een beoordeling is het commentaar toch al snel gebaseerd op een mening!
precies... en je mening mag je geven, dat wordt zelfs door mij gewaardeerd maar de toon waarop je het doet is wat mij betreft niet ok, zonder te zeggen dat het jou mening is ga je zeggen wat iemand dus moet doen.....
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Sylvain

Bericht door Sylvain » di nov 10 2009 6:43 pm

Oh ja, die verwachte ik al.. het "hoeveel ervaring heb jij dan wel niet en ik verdien.." argument.. kom op zeg.
Wanneer beseffen veel fotografen eens dat ze dat geld verdienen, puur omdat ze énigszins de techniek beheersen en een dikke setup hebben staan?
Ik snap het best, als je hiermee simpel geld kan verdienen waarom ook niet..

En nee, ik heb praktisch geen ervaring en verdien niks met fotografie.

Wat betreft het croppen. Aangezien het totaalbeeld alsnog oogt als een kunstmatige studioshoot bereik je totaal niks met dit argument en is het in mijn ogen gewoon slordig en verstoord het het beeld.

Ik word inderdaad gewoon kriegel van dit soort burgerlijke kunstmatige portretjes, waar geen spontaniteit of gevoel bij komt kijken.
Ik zeg wat ik vind, op de manier waarop ik het ervaar.. in dit geval negatief dus.
Poeslief een toch wel negatieve mening geven is niet echt mijn ding, sorry.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di nov 10 2009 6:51 pm

Poeslief vraagt niemand van je.
Respectvol is wel gebruikelijk hier op het forum.
Daarom laten zoveel mensen foto's zien.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 10 2009 6:52 pm

Houden we het hier gezellig? :frown:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di nov 10 2009 6:55 pm

Graag :D
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di nov 10 2009 8:07 pm

Ook ik heb een mening over de foto's, en in dit geval ook niet zo positief. Je kunt veel beter (zoals de sessie in de bar)

Met de meeste opmerkingen van Sylvain ben ik het eens.
Ook een beetje kinderachtig om te zeggen: hoeveel ervaring heb jij hiermee, en verdien je er geld mee?
Ten eerste zijn hier genoeg leden die geen ervaring hebben met betaalde of onbetaalde opdrachten en die toch hun mening geven op een ander zijn foto's. En, of je er geld mee verdient of niet, dat is niet van belang

# 1

Wetenschappelijk of niet, ook ik zie dat het zwart overloopt in het kader.
Het ligt eraan waar je het meet, op sommige plaatsen is het zwart in het haar net zo zwart als in het kader. Op sommige plaatsen is het een tikkeltje blauwer.
Het kan een kwestie van smaak zijn, maar net vind ik het niet staan.
Het feit dat de rechterkant (achtergrond) lichtblauw is, en links weer donkerblauw met zwart kan mij niet bekoren. Blauwe randje om de schouder / arm dus ook niet.

# 2

Mijn mening, vignettering is hard, haar loopt over in het kader (wat overigens niet echt een probleem hoeft te zijn, neem aan dat je ze zonder kader aflevert)
Er zit nog een lichtvlekje op het kind dr neus.
De kleuren kloppen ook niet helemaal (of het moet je bedoeling zijn) de blauwe gel loopt over van blauw tot groen.

# 3

Leuk beeld, klopt technisch ook beter dan de rest.
Enigste minpuntje hieraan vind ik dat de moeder er best meer op had mogen staan. Het voelt nu zo krap gekaderd.

# 5

Dit vind ik de beste foto qua emotie, beleving e.d.
Wat ik hier minder aan vind, is dat het gezicht van het kind harder belicht is dan de moeder. Duotone / ZW vind ik wel goed gekozen, maar komt niet overeen met de rest van de beelden.
Je wilde een serie maken, en in een serie is continuïteit belangrijk.
"Imagination is far more important than knowledge"

Sylvain

Bericht door Sylvain » wo nov 11 2009 5:51 pm

Mijn commentaar kwam inderdaad misschien wat respectloos over, fout van mijn kant.
Besef ik nu mede door het commentaar van Soulpic, zo kan het dus ook. Zal er op letten volgende keer, hierbij mijn excuses wat betreft de felheid.

Wel jammer dat de foto's nu zijn verwijderd en dat de discussie dus eigenlijk zinloos is geweest.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 11 2009 6:07 pm

Ree schreef:Wegens reacties met weinig respect zie ik mij genoodzaakt de foto's te verwijderden.
Ik vind het niet gepast dat de afgebeelde personen en hun wensen op deze manier hier op het forum beoordeeld worden.
Jammer dat het zo moet.
Tja, dan moet het draadje ook maar dicht... :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gesloten

Terug naar “Fotobespreking”