flitser D90

Discussies over flitsers
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: flitser D90

Bericht door ReneG » di nov 10 2009 5:12 pm

whvg schreef:Beste ReneG,
Je hebt gelijk, maar mijn D80 kan ook een flitser draadloos aansturen. Daar heb je geen extra flitser (of de SU800) nodig. En de D90 kan dat ook.
Dus zou de Metz (ongeveer even duur als een SB-600) ook een goede keuze zijn.
Even nuanceren, de D80 en D90 kunnen dat inderdaad. En je kunt natuurlijk een externe flitser handmatig instellen en af laten gaan tegelijk met de flits van de camera (ongeacht welke flitser er op je camera zit). Alleen ik bedoelde eigenlijk met CLS. Want zodra je een externe flitser op de D80/D90 plaatst die niet als 'CLS Commander' kan dienen, werkt CLS namelijk niet meer. Oftewel, je kunt met een SB600 op je camera via CLS geen andere flitsers aansturen, waar de opklapflitser dat wel kan. Met een SB800/SB900 of SU800 kan dat ook, die kunnen ook als Commander dienen.

Ik gebruik zelf sinds kort CLS met 2 SB600's en het is toch wel erg makkelijk als je de mode en kracht van je flitsers remote in kunt stellen. Maar zodra je een SB600 op de camera zet kun je dus geen CLS functionaliteit meer gebruiken.

Overigens, of de Metz een goede keus is kan ik niet beoordelen, nog nooit in handen gehad. Ik zou persoonlijk geneigd zijn bij vergelijkbare flitsers met een vergelijkbare prijs altijd het originele merk (en dus de SB600) te kiezen, zeker omdat de SB600 wel als CLS slave kan dienen. Of heeft de Metz bepaalde voordelen op de SB600 die hem het overwegen waard maken? Zoals bijv. CLS support met eventueel commander mode?
Spul waarmee je foto's maakt...

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » di nov 10 2009 6:50 pm

Beste ReneG,
De Metz wordt door de uitklapflitser op de D80 aangestuurd en support ook CLS. Je moet de flitser op de slave stand zetten en via de commander mode op de D80 de parameters instellen en alles gaat dan goed.
Als je wat meer over de Metz wilt lezen, kijk dan hier: http://www.metz.de/en/photo-electronics ... ation.html

Firmware update en hoger richtgetal (triviaal) zijn dingen die de SB-600 niet heeft. En in het verleden heb ik altijd Metz flitsers gehad en was daar uiterst tevreden over. Had nu nog de CT45 gehad, als deze niet was gestolen. Vandaar mijn keuze voor de Metz.
Maar dat wil niet zeggen dat de SB-600 geen goede keus zal zijn. :D
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 10 2009 6:58 pm

whvg schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de SB-600 geen goede keus zal zijn. :D
Zou ik maar niet doen... Ik ben niet vies van andere merken, maar ik heb nog nooit ook maar gedacht om een ander merk flitser te kopen dan Nikon waar het om flitsers gaat. Ze zijn uitstekend, en nauwelijks duurder. En als je er ooit vanaf zou willen, dan krijg je er nog een goede prijs voor ook.

Ik zou "gewoon" een SB-600 kiezen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » di nov 10 2009 7:12 pm

Patrick schreef:
whvg schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de SB-600 geen goede keus zal zijn. :D
Zou ik maar niet doen... Ik ben niet vies van andere merken, maar ik heb nog nooit ook maar gedacht om een ander merk flitser te kopen dan Nikon waar het om flitsers gaat. Ze zijn uitstekend, en nauwelijks duurder. En als je er ooit vanaf zou willen, dan krijg je er nog een goede prijs voor ook.

Ik zou "gewoon" een SB-600 kiezen.
Toen ik begon met fotograferen haalde niemand het in zijn hoofd een Nikon (of Canon) flitser te kopen en gebruikten zo'n beetje alle serieuze fotografen Metz. Ik heb er zelf een aantal liggen. Pas sinds de cameramerken hun flitsers van specifieke functies en afwijkende voetjes zijn gaan voorzien is men min of meer gedwongen de eigen-merk flitsers te gaan gebruiken. Metz heeft daar wel een oplossing voor maar moet ongetwijfeld betalen aan Nikon/Canon. Die Nikon flitsers zijn erg aan de prijs voor wat er in zit. De flitsbuisjes van die dingen kunnen niet veel hebben. Dat merk je niet direct maar na verloop van tijd wordt de flitsduur langer en de kleurtemperatuur hoger. Ik heb geen vergelijkingsdata met huidige Metz apparaten maar vanuit het verleden geredeneerd zou ik Metz het voordeel van de twijfel gunnen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”