Landschapfoto's Oostenrijk

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
RobbieDx
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Landschapfoto's Oostenrijk

Bericht door RobbieDx » zo nov 08 2009 4:14 pm

Ik heb afgelopen jaar geprobeerd mooie landschapfoto's te maken, en ben benieuwd naar de reacties.
Ik heb wat moeite met de juiste beeldinstelling te vinden. Ik heb ze allemaal omgezet naar "landschap", en ze zijn hierdoor wat minder flets.
1. 28mm, ISO 400, F11, 1/400 zonder statief
Afbeelding
2. 16mm, ISO 200, F14, 1/30 met statief
Afbeelding
3. 20mm, ISO 200, F20, 1/100 met statief
Afbeelding
4. 35mm, ISO 200, F16, 1/100 met statief
Afbeelding
Graag tips, zodat ik het volgend jaar (nog) beter kan doen. Alles is genomen met de 16-85mm VR, zou een 35 of 50mm prime een optie voor verbetering zijn?

Groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr

Edwin
Forumlid
Forumlid

Re: Landschapfoto's Oostenrijk

Bericht door Edwin » zo nov 08 2009 6:24 pm

Het zijn mooie foto's van een prachtig land.
Oke,met een prime heb je misschien meer scherpte.
boekie

deBult

Bericht door deBult » zo nov 08 2009 7:09 pm

Probeer de volgende keer eens een Pola-filter: dat helpt soms om de onscherpte in de verte wat te verminderen.
Ochtend-licht (of na een flinke regenbui) helpt SOMS ook.

Advies om niet verder te diafragmeren dan max f11 (daarna gaat de breking van het licht door het kleine diafragma de scherpte verminderen)

De 16-85 zou scherp genoeg moeten zijn, in tegenstelling met de vorige reactie verwacht ik niet dat een "prime" veel zou helpen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo nov 08 2009 11:44 pm

Het zijn mooie foto's hoor. Je hebt er goed voor gewaakt dat de wolken niet uitbijten. Daardoor is de voorgrond soms wat donker. Foto 1 vind ik het mooist. Foto 2 en 4 een beetje saai. Ik ben zelf ook verzot op de bergen en maak elke keer weer vreselijk veel foto's. Ik vind het nog steeds heel moeilijk om originele platen te maken in de bergen.
Een polarisatiefilter is inderdaad heel fijn in de bergen. Kan ik je van harte aanbevelen. Ik vind de scherpte eerlijk gezegd niet zo'n issue bij deze foto's. Volgens mij precies wat het gebruikte objectief doet. Makkelijk gezegd dat een prime misschien sterker is. Dan had je vier verschillende primes moeten hebben. Nee hoor, niets om over te klagen.

FvM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door FvM » ma nov 09 2009 11:48 am

Met uitzondering van de laatste foto vind ik ze nogal erg groen. Ben ik de enige die dit zo ervaart?

RobbieDx
Clublid
Clublid

Bericht door RobbieDx » ma nov 09 2009 7:03 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Het niet hoger gaan dan F11 geldt dat voor fotograferen in het algemeen of alleen voor dit soort foto's in combinatie met deze lens?

Verder valt mij ook op dat de laatste foto veel minder groen is, terwijl de kleurinstellingen van alle 4 de foto's hetzelfde zijn. Vandaar de tweede regel in de inleiding boven de foto's. Waar kan dit aan liggen?

Met vriendelijke groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr

wijnands

Bericht door wijnands » vr nov 13 2009 1:55 pm

Als photozone gelijk heeft dan speelt bij de 16-85 diffractie al een rol vanaf f11 (waar 't bepaald nog niet dramatisch is hoor). Ik zou 'm denk ik best tot f14 durven laten gaan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 13 2009 5:19 pm

RobbieD90 schreef:Het niet hoger gaan dan F11 geldt dat voor fotograferen in het algemeen of alleen voor dit soort foto's in combinatie met deze lens?
Hoewel er vastverschillen zijn tussen verschillende soorten objectieven, is dat toch wel een algemene regel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”