Wat kost een bruiloft?
Wat kost een bruiloft?
Wat kost een bruiloft? Dat is zo'n vraag als 'wat kost een auto?', dat hangt er natuurlijk maar van af.
Maar toch. Er is mij onlangs gevraagd of ik een bruiloft(sfeest) wil fotograferen, en wat ik daar dan voor zou vragen. Ik vind dat moeilijk in te schatten. Wat kost zulks? Zijn er richtlijnen voor? Of is het nattevingerwerk? Het gaat om een feest van 16:00 tot 01:00, het paar wil de digitale bestanden (dus geen boek ofzo).
Als iemand wat pointers/tips/richtlijnen heeft dan ben ik daar heel benieuwd naar!
J
ps deze vraag is vast eerder gesteld maar ik kon 'm niet terug vinden op het forum..
Maar toch. Er is mij onlangs gevraagd of ik een bruiloft(sfeest) wil fotograferen, en wat ik daar dan voor zou vragen. Ik vind dat moeilijk in te schatten. Wat kost zulks? Zijn er richtlijnen voor? Of is het nattevingerwerk? Het gaat om een feest van 16:00 tot 01:00, het paar wil de digitale bestanden (dus geen boek ofzo).
Als iemand wat pointers/tips/richtlijnen heeft dan ben ik daar heel benieuwd naar!
J
ps deze vraag is vast eerder gesteld maar ik kon 'm niet terug vinden op het forum..
Re: Wat kost een bruiloft?
Hier zijn geen echte richtlijnen voor. Wel tevoren duidelijk een prijs afspreken.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zijn het bekenden van je / vrienden ? niets vragen, gewoon doen en een hoop leren.
Als het vreemden zijn wordt het wat lastiger. Zorg er in ieder geval voor dat de verwachtingen van het paar overeenkomen met de kwaliteit die je kunt leveren.
Als het vreemden zijn wordt het wat lastiger. Zorg er in ieder geval voor dat de verwachtingen van het paar overeenkomen met de kwaliteit die je kunt leveren.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Wij hadden een profi voor reportage en receptie. Inclusief boek en foto's ongeveer 750 euro. Mijn zwager en schoonzus waren in het westen van het land het dubbele kwijt voor de helft van de kwaliteit
Wellicht heb je zo een kapstok om een prijs te bepalen.

Wellicht heb je zo een kapstok om een prijs te bepalen.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb 2 pakketten op mijn site staan.
1.: 4,5 uur aanwezig incl reiskosten, fullsize foto's op dvd aanleveren € 700,-
2.: 6,0 uur aanwezig incl reiskosten, fullsize foto's op dvd aanleveren en digitaal album € 1150,-
Op basis van jou tijd 16:00 tot 01:00 is 9 uur fotograferen zonder album zou ik € 1400,- vragen.
Zelf kijken wat jij eraan wil verdienen en geef duidelijk op basis van wat jij je prijs hebt bepaald (uren, nabwerking, dvd maken etc.)
2.: 6,0 uur aanwezig incl reiskosten, fullsize foto's op dvd aanleveren en digitaal album € 1150,-
Op basis van jou tijd 16:00 tot 01:00 is 9 uur fotograferen zonder album zou ik € 1400,- vragen.
Zelf kijken wat jij eraan wil verdienen en geef duidelijk op basis van wat jij je prijs hebt bepaald (uren, nabwerking, dvd maken etc.)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
M.Oorthuis schreef:Ik heb 2 pakketten op mijn site staan.
Die foto's op dvd heb je die nog bewerkt of zijn ze zo right out off the cam?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
LS.
Sorry voor de cynische toon:
Als je geen vakman/vrouw bent moet je er niet aan beginnen.
Op de zoekwoorden huwelijk en bruiloft krijg ik vele hits (zie rechtsboven).
Groeten, GIjs
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Bewerkt tot direct bruikbare foto's (waar dit nodig isGeofgraphic schreef:M.Oorthuis schreef:Ik heb 2 pakketten op mijn site staan.
Die foto's op dvd heb je die nog bewerkt of zijn ze zo right out off the cam?

Heb je site even bekeken en zag dat er in het pakket 100 foto's zitten welke licht bewerkt zijn.M.Oorthuis schreef:Bewerkt tot direct bruikbare foto's (waar dit nodig isGeofgraphic schreef:M.Oorthuis schreef:Ik heb 2 pakketten op mijn site staan.
Die foto's op dvd heb je die nog bewerkt of zijn ze zo right out off the cam?)
Dit maakt een hoop duidelijk.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
jep 

Ik heb onlangs zelf een klein feestje (25-jarig huwelijksfeest) gegeven en daar ook een professionele fotograaf foto's laten maken.
Om en nabij de 180 foto's genomen tussen 16.00 uur en 01.00 uur en in een album laten doen.
Kosten circa € 600,00.
Om en nabij de 180 foto's genomen tussen 16.00 uur en 01.00 uur en in een album laten doen.
Kosten circa € 600,00.
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Gijs,gijs sandberg schreef:LS.
Groeten, GIjs
Ben het daar niet mee eens, je moet uitdagingen houden en als je er in verder wilt gaan moet je het toch eens proberen.
Ik heb deze zomer ook een bruiloft gefotografeerd waar ik erg tevreden over ben, en heb daarnaast een hoop geleerd.
Richtlijnen van Martijn zijn redelijk normale richtlijnen, bepaal voor jezelf hoe je kwaliteit is en hoeveel je van de richtprijs wilt afwijken.
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Dank voor aller tips.
@Gijs: ik denk dat 'professioneel' en relatief begrip is. Ik ken ook voorbeelden van dure 'professionele' fotografen die belabberd werk geleverd hebben. Ik weet dat ik kan wat het paar vraagt, ik ga ze mooie foto's geven.
@M.Oorthuis: Dat zijn prijzen die ik mezelf niet waard vind.. Eerst wat meer ervaring opdoen.
Het is een beetje een combinatie van dingen (zoals gewoonlijk): Het is de bruiloft van een goeie collega van me, die wil ik wel een beetje matsen. Het is een Marokkaanse bruiloft, da's voor mij (uit de locale klei getokken) reteinteressant om een keer te mogen fotograferen. Dus wil ik ze wel een beetje matsen. Het paar heeft niet zo'n groot budget, dus ik wil ze wel een beetje matsen. M'n vrouw en kind mogen ook meefeesten/eten/drinken. Dus tja.. met al dat gemats kom ik op een vriendenprijsje uit van rond de 150 euro (onderhandelingen lopen nog).
Waren het nu vreemden voor me dan denk ik dat ik ongeveer de helft van M. Oorthuis zou rekenen. Met het idee dat ik wel wat kan maar dat ik ook nog wel wat te leren heb, en een beetje shoppend aanstaand bruidspaar zal dat hopelijk ook wel aanvoelen..
Dank voor uw reacties.
J
@Gijs: ik denk dat 'professioneel' en relatief begrip is. Ik ken ook voorbeelden van dure 'professionele' fotografen die belabberd werk geleverd hebben. Ik weet dat ik kan wat het paar vraagt, ik ga ze mooie foto's geven.
@M.Oorthuis: Dat zijn prijzen die ik mezelf niet waard vind.. Eerst wat meer ervaring opdoen.
Het is een beetje een combinatie van dingen (zoals gewoonlijk): Het is de bruiloft van een goeie collega van me, die wil ik wel een beetje matsen. Het is een Marokkaanse bruiloft, da's voor mij (uit de locale klei getokken) reteinteressant om een keer te mogen fotograferen. Dus wil ik ze wel een beetje matsen. Het paar heeft niet zo'n groot budget, dus ik wil ze wel een beetje matsen. M'n vrouw en kind mogen ook meefeesten/eten/drinken. Dus tja.. met al dat gemats kom ik op een vriendenprijsje uit van rond de 150 euro (onderhandelingen lopen nog).
Waren het nu vreemden voor me dan denk ik dat ik ongeveer de helft van M. Oorthuis zou rekenen. Met het idee dat ik wel wat kan maar dat ik ook nog wel wat te leren heb, en een beetje shoppend aanstaand bruidspaar zal dat hopelijk ook wel aanvoelen..
Dank voor uw reacties.
J
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Kijk jij hebt het begrepen je vraagt ervoor wat jij jezelf waard vind succes en je kan altijd mij inhurenJoey schreef:@M.Oorthuis: Dat zijn prijzen die ik mezelf niet waard vind.. Eerst wat meer ervaring opdoen.