D5000 die onscherper is dan een Panasonic DMC-FZ18!!!!!!
D5000 die onscherper is dan een Panasonic DMC-FZ18!!!!!!
Hi,
Heb ik een prachtige Nikon D5000 gekregen met een 18-200 VR ED Nikkorlens...blijkt mijn oude Panasonic Superzoom DMC-FZ18 scherper te zijn in alle opzichten......waaaaaaa.
Ik heb ze op verschillende manieren met elkaar vergeleken en de Panasonic bleef scherper....ik snap er niets van.
Panasonic is wel lichtsterker 2.8 maar dat kan het toch niet zijn. Ik heb de D5000 in het menu op verschillende platsen aangepast maar deze heeft nooit de scherpte van de DMC-FZ18 kunnen benaderen. Kleurverschil kan ik nog wel begrijpen maar ik was altijd in de veronderstelling dat een DSLR scherper is dan een Superzoom kamera...
Graag jullie advies want ik ben eigenlijk wel heel teleurgesteld na een weekend testen.
Bedankt Jim
Ps ik schoot net een macrofoto uit de hand met de FZ18 op ongeveer 10 cm afstand, geen statief en toch superscherp.....
Heb ik een prachtige Nikon D5000 gekregen met een 18-200 VR ED Nikkorlens...blijkt mijn oude Panasonic Superzoom DMC-FZ18 scherper te zijn in alle opzichten......waaaaaaa.
Ik heb ze op verschillende manieren met elkaar vergeleken en de Panasonic bleef scherper....ik snap er niets van.
Panasonic is wel lichtsterker 2.8 maar dat kan het toch niet zijn. Ik heb de D5000 in het menu op verschillende platsen aangepast maar deze heeft nooit de scherpte van de DMC-FZ18 kunnen benaderen. Kleurverschil kan ik nog wel begrijpen maar ik was altijd in de veronderstelling dat een DSLR scherper is dan een Superzoom kamera...
Graag jullie advies want ik ben eigenlijk wel heel teleurgesteld na een weekend testen.
Bedankt Jim
Ps ik schoot net een macrofoto uit de hand met de FZ18 op ongeveer 10 cm afstand, geen statief en toch superscherp.....
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D5000 die onscherper is dan een Panasonic DMC-FZ18!!!!!!
He Jim,
Da's wel raar hoor. Kun je wat voorbeeldjes plaatsen met zo veel mogelijk gegevens erbij. Er zijn hier zat mensen die er dan iets zinnigs over kunnen zeggen.
Da's wel raar hoor. Kun je wat voorbeeldjes plaatsen met zo veel mogelijk gegevens erbij. Er zijn hier zat mensen die er dan iets zinnigs over kunnen zeggen.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De Panasonic zal misschien in de camera fors verscherpen terwijl de D5000 dat niet of minder doet. Dan moet je dat achteraf doen.
De Panasonic heeft een kleinere sensor en dus een grotere scherptediepte dan de D5000 met een grotere sensor en dus een kleinere scherptediepte.
Een kleinere scherptediepte geeft vaak de suggestie van minder scherpte.
En voor de rest: laat je instellingen maar eens zien (exif data)
De Panasonic heeft een kleinere sensor en dus een grotere scherptediepte dan de D5000 met een grotere sensor en dus een kleinere scherptediepte.
Een kleinere scherptediepte geeft vaak de suggestie van minder scherpte.
En voor de rest: laat je instellingen maar eens zien (exif data)
- a90
- Forumlid
Ik denk 95% zeker dat het scherptediepte betreft mede gelet op de laatste opmerking
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Wen er alvast maar aan dat je met de D5000 en de 18-200 geen macro-foto's kunt maken op 10 cm. Op die afstand wil de combinatie niet scherpstellen.
Je Panasonic zal ook altijd meer scherptediepte hebben dan de D5000, dat komt door z'n kleinere sensor.
Toch is het niet zo dat de D5000 geen scherpe foto's zou kunnen maken. Wel is het zo dat de D5000 je meer kans geeft om dingen fout te doen, omdat je nu eenmaal meer in kunt stellen.
Je foto's zijn niet scherp.
Werkt de autofocus wel? Die kun je zowel op de camera als op de lens uit zetten.
En als de autofocus wel werkt, gebruik je het goede scherpstelpunt dan wel?
Voor de rest valt er weinig te zeggen zonder foto's en zonder dat we je zien schieten...
Je Panasonic zal ook altijd meer scherptediepte hebben dan de D5000, dat komt door z'n kleinere sensor.
Toch is het niet zo dat de D5000 geen scherpe foto's zou kunnen maken. Wel is het zo dat de D5000 je meer kans geeft om dingen fout te doen, omdat je nu eenmaal meer in kunt stellen.
Je foto's zijn niet scherp.
Werkt de autofocus wel? Die kun je zowel op de camera als op de lens uit zetten.
En als de autofocus wel werkt, gebruik je het goede scherpstelpunt dan wel?
Voor de rest valt er weinig te zeggen zonder foto's en zonder dat we je zien schieten...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Hi,
alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen 2 identieke foto's te maken en alle gegevens erbij zetten.
Gisteren had ik een foto gemaakt van een straat in Voorburg in de A stand met diafragma 11 en een sluitertijd van 1/100 en ik moet echt zoeken wat scherp is...na 3x vergroting op het schermpje....ik had AF-C en VR aan staan. Dat zijn toch de enige standen die invloed hebben?
Grt Jim
alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen 2 identieke foto's te maken en alle gegevens erbij zetten.
Gisteren had ik een foto gemaakt van een straat in Voorburg in de A stand met diafragma 11 en een sluitertijd van 1/100 en ik moet echt zoeken wat scherp is...na 3x vergroting op het schermpje....ik had AF-C en VR aan staan. Dat zijn toch de enige standen die invloed hebben?
Grt Jim
- a90
- Forumlid
Mmm, bij F11 en 1/100e zou er toch wel iets scherp moeten zijn.
Ik begrijp alleen de AF-c niet, tenzij je iets bewegends fotografeerde ?
Ik begrijp alleen de AF-c niet, tenzij je iets bewegends fotografeerde ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Plaats die foto even op het forum met exif gegevens.
Een foto zegt meer dan ....
Op AF-C is het wel zo dat je kan afdrukken alvorens er gefocused is. Voor stilstaande objecten is het beter om AF-S te gebruiken. Op AF-S kan je niet afdrukken alvorens er tenminste 1 scherpstelveld in focus is.
De Nikons zijn fantastische toestellen, het beste wat ik ooit had. Als er al eens een foto minder goed is is dat altijd omdat ikzelf een instelling verprutst heb.
Een tipje: neem eens een foto in de auto stand, dan MOET er wel iets scherp zijn op de foto.
Een foto zegt meer dan ....
Op AF-C is het wel zo dat je kan afdrukken alvorens er gefocused is. Voor stilstaande objecten is het beter om AF-S te gebruiken. Op AF-S kan je niet afdrukken alvorens er tenminste 1 scherpstelveld in focus is.
De Nikons zijn fantastische toestellen, het beste wat ik ooit had. Als er al eens een foto minder goed is is dat altijd omdat ikzelf een instelling verprutst heb.
Een tipje: neem eens een foto in de auto stand, dan MOET er wel iets scherp zijn op de foto.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Heb je toevallig eerst scherpgesteld en daarna herkaderd? Met AF-C (Continue Autofocus) zal hij dan de focus verleggen naar wat er op dat moment onder het geselecteerde scherpstelpunt ligt. Dan kan het zijn dat je uiteindelijk op iets heel anders hebt scherpgesteld dan je verwacht. Zoals hierboven gezegd, probeer eens AF-S. AF-C is vooral voor bewegende onderwerpen.Jim schreef:ik had AF-C en VR aan staan. Dat zijn toch de enige standen die invloed hebben?
En wat voor methode van scherpstelling gebruik je? Liet je de camera zelf het scherpstelpunt uitzoeken of heb je zelf het punt geselecteerd?
Spul waarmee je foto's maakt...
Probeer zoveel mogelijk factoren te elimineren. Zet de camera op een statief of op een tafel ofzo. Dan moet je de VR uitzetten. Gebruik de zelfontspanner. Maak dan een foto in de P-stand op en beetje normale afstand (dus niet heel dichtbij of heel ver weg). Geen af-c, maar af-a of af-s. Dan moeten er dingen scherp op de foto komen.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
het is gewoon heel simpel: compactcamera's verscherpen de JPG's altijd in de camera. Als je dan ineens overstapt naar een spiegelreflax is dat even wennen en dient dat dus of goed in je menu ingesteld te worden (mate van verscherping bij JPG) of achteraf in PS doen 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hi alle,
Super al die reacties van jullie!!! Ik ga vanavond alles even proberen. Schrok zo van het resultaat dat ik begon te twijfelen aan de lens. Ik wil mij juist in de toekomst met autoracen en macro bezighouden...ik had met de FZ18 al hele mooie foto's maar schrok zo van de DSLR resultaten.
Ik kon kiezen tussen Nikon en Canon maar Nikon heeft bij mij altijd een prof uitstraling gehad! Vandaar mijn teleurstelling.
Maar...we gaan alles uitproberen en hopen dat scherper wordt. Ik weet echt niet wat ik fout doe.
Grt
Super al die reacties van jullie!!! Ik ga vanavond alles even proberen. Schrok zo van het resultaat dat ik begon te twijfelen aan de lens. Ik wil mij juist in de toekomst met autoracen en macro bezighouden...ik had met de FZ18 al hele mooie foto's maar schrok zo van de DSLR resultaten.
Ik kon kiezen tussen Nikon en Canon maar Nikon heeft bij mij altijd een prof uitstraling gehad! Vandaar mijn teleurstelling.
Maar...we gaan alles uitproberen en hopen dat scherper wordt. Ik weet echt niet wat ik fout doe.
Grt
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Plaats een foto! Dan kunnen we veel makkelijker inschatten waar het fout loopt.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikon D7000 + D80
Hi,
ik kan nergens een optie vinden voor een attachment...of moet de foto gewoon plaatsen met knippen en plakken?
Grt Jim
ik kan nergens een optie vinden voor een attachment...of moet de foto gewoon plaatsen met knippen en plakken?
Grt Jim
- Cees
- Forumlid
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning