D300 eigenaren gevraagd ...
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D300 eigenaren gevraagd ...
... om een testje te doen.
In het forum gedeelte "vragen en tips over foto's en fotograferen" staat een post van mij getiteld "Vreemde reflectie bij gebruik 10-stop ND filter". Mede door de antwoorden op/in dat topic heb ik ontdekt dat mijn D300 een lichtlek heeft; er valt licht op de sensor en dan niet via de gebruikelijke weg zijnde de lens. Hierdoor verschijnt er bij lange sluitertijden een blauwe vlek in beeld. Dit gebeurt alleen als er voldoende (dag)licht is; bij avond- en nachtfotografie heb ik er geen last van aangezien de hoeveelheid licht die op de camera valt dan blijkbaar te gering is. Door middel van afplakken van verschillende onderdelen van de camera ben ik erachter gekomen dat het lek in het AF-assist/zelfontspanner lampje zit.
Ik zou nu graag willen weten of dit een ontwerpfout is (en dus bij meer of alle D300's voorkomt) of dat het gewoon een defect aan mijn camera is. Bij deze dus de oproep aan mede D300 eigenaren of zij een testje willen doen om te kijken of meer D300's dit probleem hebben.
Het testje neemt minder dan een minuut in beslag maar dient wel bij daglicht uitgevoerd te worden, bij voorkeur buiten (omdat het daar nu eenmaal lichter is) met de camera in de richting van de zon. De test bestaat dan uit het maken van een foto met een lange sluitertijd met de lenskap geplaatst (waardoor de foto als het goed is helemaal zwart zou moeten zijn). De instellingen van de camera als volgt:
- lenskap geplaatst
- ruisonderdrukking lange sluitertijden: uit
- autofocus: uit
- programmastand: M
- sluitertijd 30 seconden
- f22
- iso 200
- Geen zelfontspanner gebruiken
Bij voorbaat dank aan mensen die dit willen proberen en hier het resultaat laten weten.
groet,
Raoul
In het forum gedeelte "vragen en tips over foto's en fotograferen" staat een post van mij getiteld "Vreemde reflectie bij gebruik 10-stop ND filter". Mede door de antwoorden op/in dat topic heb ik ontdekt dat mijn D300 een lichtlek heeft; er valt licht op de sensor en dan niet via de gebruikelijke weg zijnde de lens. Hierdoor verschijnt er bij lange sluitertijden een blauwe vlek in beeld. Dit gebeurt alleen als er voldoende (dag)licht is; bij avond- en nachtfotografie heb ik er geen last van aangezien de hoeveelheid licht die op de camera valt dan blijkbaar te gering is. Door middel van afplakken van verschillende onderdelen van de camera ben ik erachter gekomen dat het lek in het AF-assist/zelfontspanner lampje zit.
Ik zou nu graag willen weten of dit een ontwerpfout is (en dus bij meer of alle D300's voorkomt) of dat het gewoon een defect aan mijn camera is. Bij deze dus de oproep aan mede D300 eigenaren of zij een testje willen doen om te kijken of meer D300's dit probleem hebben.
Het testje neemt minder dan een minuut in beslag maar dient wel bij daglicht uitgevoerd te worden, bij voorkeur buiten (omdat het daar nu eenmaal lichter is) met de camera in de richting van de zon. De test bestaat dan uit het maken van een foto met een lange sluitertijd met de lenskap geplaatst (waardoor de foto als het goed is helemaal zwart zou moeten zijn). De instellingen van de camera als volgt:
- lenskap geplaatst
- ruisonderdrukking lange sluitertijden: uit
- autofocus: uit
- programmastand: M
- sluitertijd 30 seconden
- f22
- iso 200
- Geen zelfontspanner gebruiken
Bij voorbaat dank aan mensen die dit willen proberen en hier het resultaat laten weten.
groet,
Raoul
Re: D300 eigenaren gevraagd ...
Ik had het al geprobeerd door op vol vermogen vanaf 1 cm op het lampje te flitsen. Geen lek.
Lens vervangen door cameradop, camra op de rug, oculair open, 10 watt halogeenlampje op 12 cm afstand, 200 en 400 ISO, 30 sec. belicht: beeld geheel zwart.
Groet Hans
Groet Hans
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ga het morgen voor je proberen. Maar ik vraag me wel af of de testopstelling helemaal deugt. Een lenskap is niet ontworpen om licht tegen te houden. Hij is ontworpen voor bescherming. Volgens mij kieren die dingen enorm.
Maar goed... ik ga het proberen en je hoort van me.
Maar goed... ik ga het proberen en je hoort van me.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Niks nakka nada.
Geheel zwart beeld met enkele witte/rode pixels.
Peter
Geheel zwart beeld met enkele witte/rode pixels.
Peter
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Alvast bedankt voor de reacties/pogingen. Het is nog donker maar het ziet er dus nu al naar uit dat ik gewoon een defect heb.

Zou kunnen maar bij mij bleek de lenskap in ieder geval lichtdicht. Ook de body-dop (die je kan plaatsen als er geen objectief op zit) bleek lichtdicht. Maar dus wel altijd die blauwe vlek in beeld, behalve als ik het AF assist lampje met zwart gaffer tape afplakte.Maar ik vraag me wel af of de testopstelling helemaal deugt. Een lenskap is niet ontworpen om licht tegen te houden. Hij is ontworpen voor bescherming. Volgens mij kieren die dingen enorm.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
Toch even snel geprobeerd alvast. Met een halogeenspot op 5 cm afstand.
Volkomen zwarte opname. Geen geesten.
Volkomen zwarte opname. Geen geesten.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Dit is toch wel 1 van de meest vreemde foto opdrachten die ik tot nu toe heb uitgevoerd. Maar gelukkig blijft de boel bij mij zwart. Mooi Histogram trouwens.
Ook getest met mijn splinternieuwe D300s. Gelukkig helemaal zwart, geen vlekken of hot pixels. Pfft, wat een opluchting 

Ik ben eigenlijk alleen een forumlezer (er zijn al zo vaak goede reacties). Ik heb een D300 en geen problemen, maar dit onderwerp en de reacties zijn een bevestiging van de kracht en het nut aan van dit forum. Chapeau!!
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Bij mij ook pikzwart, alleen jammer dat de TS weimaraner niet meer reageert na zoveel vrijwillige testen 

Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Niet meer reageren ligt niet in mijn stijl maar behalve wat reacties wilde ik ook de verdere ontwikkelingen even afwachten zodat ik die hier ook kan melden - lijkt me wel zo redelijk.
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad naar de fotozaak te gaan waar ik de camera gekocht heb. Die hadden nog nooit van het probleem gehoord maar het leek hun een goed idee een mail naar Nikon Nederland en naar het Nikon Service Center te sturen om te kijken of dit nog onder de garantie af te handelen viel.
Ik heb eerst het Nikon Service Center geprobeerd en die hebben gisteren geantwoord. Ook hun was dit probleem niet bekend en om te kunnen beoordelen of dit een garantiekwestie is willen ze eerst de body en wat (onbewerkte) voorbeeldfoto's zien. Daarvoor moet ik de camera naar hun opsturen. Op zich geen probleem ware het niet dat ik de camera liever niet te lang mis dus het liefst zou ik gewoon een keer langsrijden in Beverwijk, al dan niet op afspraak. Of dit kan moet ik nog checken maar eerst moet ik daar zelf nog even de tijd voor vinden; nadat enkele weken geleden een aantal van mijn collega's hun ontslag ingediend hebben zit door de drukte een vrije dag er nu even niet in (en dat is tevens de reden dat ik hier momenteel wat minder te vinden ben).
Ik houd jullie op de hoogte ...
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad naar de fotozaak te gaan waar ik de camera gekocht heb. Die hadden nog nooit van het probleem gehoord maar het leek hun een goed idee een mail naar Nikon Nederland en naar het Nikon Service Center te sturen om te kijken of dit nog onder de garantie af te handelen viel.
Ik heb eerst het Nikon Service Center geprobeerd en die hebben gisteren geantwoord. Ook hun was dit probleem niet bekend en om te kunnen beoordelen of dit een garantiekwestie is willen ze eerst de body en wat (onbewerkte) voorbeeldfoto's zien. Daarvoor moet ik de camera naar hun opsturen. Op zich geen probleem ware het niet dat ik de camera liever niet te lang mis dus het liefst zou ik gewoon een keer langsrijden in Beverwijk, al dan niet op afspraak. Of dit kan moet ik nog checken maar eerst moet ik daar zelf nog even de tijd voor vinden; nadat enkele weken geleden een aantal van mijn collega's hun ontslag ingediend hebben zit door de drukte een vrije dag er nu even niet in (en dat is tevens de reden dat ik hier momenteel wat minder te vinden ben).
Ik houd jullie op de hoogte ...
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Oh ja, bijna vergeten (dat krijg je als je net pas uit je werk komt): alle testers hartelijk dank!
Het is me nu in ieder geval duidelijk dat het hier een individueel geval betreft.
Het is me nu in ieder geval duidelijk dat het hier een individueel geval betreft.