oude analoge lenzen op D90?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Annemieke

oude analoge lenzen op D90?

Bericht door Annemieke » wo nov 18 2009 2:43 pm

Beste forumbezoekers!

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik vind het eigenlijk vervelend om vragen te stellen terwijl ik al weet dat ik door mijn gebrek aan kennis niet veel voor jullie kan betekenen... Maar ik hoop dat jullie mij dit vergeven.

Binnenkort koop ik een D90, waarschijnlijk met een kitlens 18-105 om mee te beginnen. Pas kreeg ik van een vriendin een heel leuk oud setje, was van haar vader en die wilde het weggooien! Het gaat om een Nikormat FT2 met een aantal Nikkor objectieven: een 28 mm 1:3.5, een 50 mm 1:2, een 135 mm 1:3.5 en een 300 mm 1:4.5. Alles ziet er nog perfect uit, echt superleuk.

Ik heb het forum al een heel eind uitgeplozen, maar vind geen sluitend antwoord op mijn vraag: kan ik deze objectieven ook gaan gebruiken op de D90? Wat ik wel weet: door de APS-C sensor zal het brandpunt 1.6x groter worden. En ik weet dat er geen AF op de lenzen zit (als ik het goed zeg) waardoor wat functies van de camera niet te gebruiken zullen zijn. Maar het lijkt me wel heel leuk om met de 4 objectieven te kunnen 'spelen'. Alleen ik weet het bouwjaar van de lenzen niet en ik heb gelezen dat het de camera kan beschadigen. Dat wil ik natuurlijk niet! Dus ik durf ze er ook niet zomaar op te zetten.

Weet iemand raad? Kan ik de objectieven erop schroeven zonder de camera te beschadigen? En waar moet ik dan rekening mee houden? Ik zou het heel fijn vinden als een van jullie kenners antwoord wil geven. Vast bedankt!

Groetjes
Annemieke

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: oude analoge lenzen op D90?

Bericht door gijs sandberg » wo nov 18 2009 2:53 pm

Beste Annemieke,

Welkom op dit forum.

Als ik je goed begrijp zijn de lenzen van voor 1977 en waarschijnlijk voorzien van een massief vorkje voor de toenmalige koppeling met de lichtmeter.
Deze lenzen kan je niet zomaar op ee D90 zetten, helaas.
Als de lenzen van na 1977 zijn kan je ze wel plaatsen, maar er is dan geen lichtmeting etc.
Het verhaal van compatibiliteit is door nikon uitgewerkt in een enorme tabel (vrijwel alle digitale kamera's tegenover de meeste Nikon lenzen).
Die tabel kan je vinden op www.nikon.nl

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo nov 18 2009 6:20 pm

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo nov 18 2009 6:58 pm

Hallo Annemieke,
al die enorme tabellen brengen je niet veel verder vrees ik.

Of je je objectieven kunt gebruiken hangt af of ze van het type nonAI zijn (dicht vorkje: alleen een sleuf) of dat ze van het type AI(s) zijn (open vorkje: sleuf en twee gaten).

(vorkje: zie onderdeel 1) op de foto)

non AI kan je niet gebruiken tenzij ze omgebouwd zijn. Ook niet proberen!
AI(s) kan je wel gebruiken.

Zo ziet een open vorkje er uit . Dat is dus een AI(s) type en die kan je dus gebruiken
Afbeelding

Zo ziet een dicht vorkje er uit (alleen een sleuf) . Dat is dus een nonAI type en die kan je dus NIET gebruiken
Afbeelding

Verder kan je op deze site exact nagaan aan de hand van het serienummer, welk type en welk bouwjaar je hebt
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Annemieke

Bericht door Annemieke » do nov 19 2009 3:25 pm

Echt fantastisch, dank je wel! Ik zit nu even stiekum op mijn werk naar het forum te kijken. Ik had geen mails van nieuwe berichten, waar ik stiekum blijkbaar wel op rekende, dus excuus dat ik niet eerder gereageerd heb. Ik ga thuis gelijk kijken naar de gleufjes! Ik bén bang dat het de onderste zijn, maar wie weet valt het mee. Met die info kan een leek nog eens wat, echt top!
Weet trouwens iemand of ik er goed aan doe om in plaats van de 'normale' kitlens 18-105 een Sigma 17-70 F2.8-4.5 te kopen? Ik las in de Chip fotovideo, nummer 6 geloof ik, dat deze véél beter zou zijn, de Sigma kwam als eerste uit de test boven Nikon lenzen. Toch vind ik een ander merk als standaardzoom wel een beetje spannend. Of moet ik deze vraag dan bij de standaardzooms plaatsen wellicht? Sorry dan :-)
In ieder geval bedankt voor de reacties!

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do nov 19 2009 3:34 pm

Annemieke,

Wees voorzichtig met de opinies in divers leesvoer.
Wat de ene auteur erg goed vindt is niet noodzakelijk voor iedereen nuttig en/of belangrijk.
Het vergelijken van lenzen is een vak op zich en iedere bespreking vergt een lang verhaal.
Laat je niet afleiden en leer fotograferen met wat je hebt.
Bovendien houd je geld over voor andere leuke dingen...

Overigens: ik heb voor een bespreking de 18-105 een week te leen gehad, goede value for money als kitlens, maar er bestaan inderdad betere lenzen .
(enig zwak punt, maar dat hebben vele lenzen is de vertekening in het groothoekgebied).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 19 2009 6:59 pm

Marten schreef: Of je je objectieven kunt gebruiken hangt af of ze van het type nonAI zijn (dicht vorkje: alleen een sleuf) of dat ze van het type AI(s) zijn (open vorkje: sleuf en twee gaten).
Aanvulling:
Een ander erg duidelijk verschil is te zien in de dubbele reeks diafragma getallen die op de diafragmaring staan. Op de uiterste rand kleinere cijfertjes.
En een extra "meeneem"-rand langs circa 1/5 van de diafragmaring, op de volgende afbeelding links-onder te zien ter hoogte van de onderste reeks van diafragma-getallen 16 en 22 en dan verder naar links lopend. Deze versie is de juist passende versie.
(En meer terug te vinden op: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#ais )

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 19 2009 7:08 pm

Inderdaad ook een duidelijke aanwijzing. En ook hier: een "open" vorkje.

Annemieke

Bericht door Annemieke » do nov 19 2009 7:12 pm

Ik vind het echt super dat jullie de moeite nemen om te antwoorden! Ik leer sowieso erg veel op dit forum, ik vind het echt geweldig!!
Eén van de 4 lenzen blijkt geschikt, de 135 mm. Deze heeft het genoemde open vorkje en de dubbele diafragma ring. Kán een leuke portretlens worden om mee te oefenen wellicht. Ik denk dat ik het om te beginnen houd bij de 18-105, dan heb ik voorlopig wel iets om mee te oefenen. En dan merk ik snel genoeg tegen welke beperkingen ik aanloop en dan kan ik daar wat geschikts bij zoeken. Het werkt wel een beetje verslavend hoor, lezen over al dat moois. En dan ga je denken dat de standaardjes maar niks zijn. Maar om te beginnen waarschijnlijk wel prima :)
Nogmaals bedankt, erg leuk allemaal!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 19 2009 8:45 pm

Voor die kortere brandpunten is het wellicht niet de moeite om ergens een adresje te vinden om ze te proberen om te bouwen, maar voor de 300 mm 1:4.5 kan dat mogelijk nog wel interessant zijn. Zie een beschrijving van de lens, (hier wel AI-verie): http://www.naturfotograf.com/lens_tele.html
Heb zo niet een ombouw adresje bij de hand, maar zijn er beslist nog wel te vinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » do jan 14 2010 12:08 pm

Hallo, ik heb die 135mm een paar maanden geleden gekocht voor 30 euro. Toplens.
Veel plezier.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma jan 25 2010 7:11 pm

Annemieke schreef: Wat ik wel weet: door de APS-C sensor zal het brandpunt 1.6x groter worden.
Dat is inderdaad het geval..bij Canon.
Bijna goed: Bij Nikon is de cropfactor om en nabij de 1,5. Scheelt toch weer iets, en vooral: het rekent makkelijker.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”