HDR [verzamel]

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: HDR (verzameltopic)

Bericht door Tony D » do nov 19 2009 10:42 am

pixelpeter schreef:Ok, HDR als verzameltopic.
Hier een van mijn "studie-foto's". Het bekende thema; binnen-buiten. En gewoon fotorealistisch, geen zware tonemapping.
Deze vind ik dus bijzonder fraai! Zeer realistisch. Zo zie je het met je eigen ogen ook. Hier is de beperking van de camera (lichtmeting, doortekening) heel goed gecompenseerd!

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

safre

Bericht door safre » do nov 19 2009 4:06 pm

Heel mooi Peter! (moet zelf nog ff oefenen ;) )

safre

Bericht door safre » do nov 19 2009 7:29 pm

Heb geprobeerd om em wat fotorealistischer te houden.....

Afbeelding

aan jullie of dat gelukt is :wink2: :lol:

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » do nov 19 2009 8:15 pm

Persoonlijk hou ik wel van een pittige aanpak als het past in de context waarin je de foto brengt.
Ik weet eigenlijk niet hoe jij je HDR bestanden genereert.
Vanuit een serie onder- en overbelichtingen (RAW of JPG) krijg je een echt HDR bestand. Sommigen
maken een z.g. pseudo HDR uit een RAW die ze op 2 uitersten ontwikkelen. Wat heb jij hier gedaan? :?
Met de "default" preset van Photomatic bij het tonemappen krijg je vanzelf een fotorealistich resultaat.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

safre

Bericht door safre » do nov 19 2009 8:23 pm

Bovenstaande is gemaakt van 1 foto, In CS4 4x opgeslagen van -2 tot +2 en toen door Photomatix gegooid :wink2:

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » do nov 19 2009 9:27 pm

Ik begrijp nu hoe je het gedaan hebt. Thanks.
Mijn binnen-buiten foto was uit een 9 serie.
Hieronder die 9 opnamen. Was met de D200, Tokina op 12 mm, f5,0 hele serie. Uit de hand.
Afbeelding
PixelPeter
Laatst gewijzigd door pixelpeter op wo mar 02 2011 11:11 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

flitslicht

Bericht door flitslicht » do nov 19 2009 10:29 pm

Ik heb een paar keer met HDR geëxperimenteerd. Hier een opname uit Frankrijk die bestaat uit 3 opnamen van een D200 met 12-24 @ 16mm, f/13, ISO 100. Ik heb de opnames in CaptureNX vanuit NEF naar 50x75cm gebracht en toen samengevoegd in Photomatix. De kleuren zijn nog een beetje te verzadigd en over de print die ik als proef bij de Hema heb laten maken ben ik nog niet tevreden. Ga ik nog een keer overdoen.

Afbeelding

Hier kan je een uitsnede uit het midden van het geprinte bestand vinden op A4 formaat:
http://www.pbase.com/flashlight/image/8 ... iginal.jpg

Dit is een foto uit Italië die denk ik uit twee opnamen is samengevoegd van de D80 met de 12-24. Niet echt heel spannend maar het laat wel zien dat je ook een 'normale' foto met HDR kan maken.

Afbeelding

Deze foto is uit Zuid-Duitsland en is ook een combinatie van twee opnamen met wat Photoshop gepiel, D80 met 50mm f/1.4.

Afbeelding

safre

Bericht door safre » do nov 19 2009 10:32 pm

Vooral die laatste vind ik erg mooi! chapeau :mryellow:

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » do nov 19 2009 11:05 pm

Drie fraaie foto's van FLITSLICHT. Kasteel in de onderste foto springt eruit. Alle drie mooie toepassingen van HDR want de scenes hadden veel licht-dynamiek.
Dat je de waterval-opnames eerst vergroot (naar 50x75) en pas daarna in photomatix samenvoegt vind ik heel apart maar begrijp eerlijk gezegd het voordeel van deze
werkwijze niet. Maar dat is nu net het leuke van zo'n Forum dat je van elkaar kunt leren. Anders blijf je steeds weer hetzelfde doen. In plaats van de Hema voor die 50x75 zou
ik Profotonet willen adviseren. Duurder maar beter.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do nov 19 2009 11:10 pm

Ja, dat gematigde vind ik al wat prettiger om naar te kijken.
Had ik deze wel eens laten zien? Een van de weinige pogingen om met deze techniek wat te bereiken.
Afbeelding
(even op de foto klikken voor een grotere weergave)
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do nov 19 2009 11:38 pm

pixelpeter schreef:Drie fraaie foto's van FLITSLICHT. Kasteel in de onderste foto springt eruit. Alle drie mooie toepassingen van HDR want de scenes hadden veel licht-dynamiek.
Dat je de waterval-opnames eerst vergroot (naar 50x75) en pas daarna in photomatix samenvoegt vind ik heel apart maar begrijp eerlijk gezegd het voordeel van deze
werkwijze niet. Maar dat is nu net het leuke van zo'n Forum dat je van elkaar kunt leren. Anders blijf je steeds weer hetzelfde doen. In plaats van de Hema voor die 50x75 zou
ik Profotonet willen adviseren. Duurder maar beter.
PixelPeter
Ik heb het idee dat met CaptureNX vergroten als eerste stap in de bewerking een beter resultaat oplevert dan achteraf in Photoshop als alles al gedaan is. NX werkt met de RAW data en alle stappen daarna kunnen alleen informatie weghalen maar nooit toevoegen. Ook heb ik het idee dat met Photomatix bestanden samenvoegen de ruis kan elimineren. Echt uitgezocht heb ik dat niet, maar als je die A4 uitsnede bekijkt waar ik hierboven naar link zie helemaal geen ruis. Het is weliswaar een opname op ISO 100 maar het is een behoorlijke uitvergroting van 10 MP naar 50x75cm @ 300 dpi.

Ik heb geen ervaring met Profotonet (ik neem aan dat ze erg goede prints maken), maar als je een beetje goed uitziend bestand via Internet opstuurt naar de Hema (NIET in de winkel afgeven, dan drukken ze het zelf af, dat wordt vreselijk) dan wordt dat behoorlijk goed geprint is mijn ervaring. Het gaat geloof ik naar een groot bedrijf in Duitsland. Als alle profielen kloppen en de foto ziet er een beetje uit blijven ze er verder af en gaat alles prima. Het komt tenslotte neer op een goede machine waar het alleen maar doorheen moet. Als die lui weten wat ze doen en de machine is goed, wat kan er dan misgaan? Ik zal misschien eens een vergelijking maken tussen die twee, lijkt me wel interessant.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » vr nov 20 2009 7:43 pm

Flitslicht schreef
Ik heb het idee dat met CaptureNX vergroten als eerste stap in de bewerking een beter resultaat oplevert dan achteraf in Photoshop als alles al gedaan is. NX werkt met de RAW data en alle stappen daarna kunnen alleen informatie weghalen maar nooit toevoegen. Ook heb ik het idee dat met Photomatix bestanden samenvoegen de ruis kan elimineren. Echt uitgezocht heb ik dat niet, maar als je die A4 uitsnede bekijkt waar ik hierboven naar link zie helemaal geen ruis. Het is weliswaar een opname op ISO 100 maar het is een behoorlijke uitvergroting van 10 MP naar 50x75cm @ 300 dpi
Dat ga ik testen als ik er wat tijd voor heb.

Eerst nog maar eens een fotorealistische HDR herfstfoto van kasteel keukenhof. Gisteren 19 nov namiddagzon. 7 Opnamen; 0/ en -1 -2 -3 / en +1+2+3
Onder kleurmanagement in Photoshop ziet ie er qua kleur wel pittig maar niet overdreven kleurrijk uit. Geprint moet ie goed zijn.
In Windows explorer is ie te kleurrijk.
Afbeelding
Op volle grootte (20 x 30 cm) is ie te downloaden via: http://www.hdrfotos.nl/NCN/0367Etc_30x20klaar.jpg" onclick="window.open(this.href)return false;
PixelPeter
Laatst gewijzigd door pixelpeter op wo mar 23 2011 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

safre

Bericht door safre » za nov 21 2009 10:53 pm

@Eeuw: heel erg mooi geworden!

Dees is nog wat fotorealistischer (dan mijn vorige):

Afbeelding

Gr

Freek

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za nov 21 2009 10:59 pm

Dies ook mooi Safre,
lijkt gemengd licht, kunst- en daglicht. Het is een buitenopname?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » za nov 21 2009 11:09 pm

@saffre
Mooie plaat dat zonnige trappetje :D .
En fotorealistisch inderdaad.
Weer één NEF met 0, -2 en +2 ?
PixelPeter