Moiré: hoe voorkomen, en nog te genezen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Moiré: hoe voorkomen, en nog te genezen?

Bericht door Patrick » ma nov 23 2009 5:18 pm

Ik heb vorige week wat bobo's op m'n werk gefotografeerd, en heb voor het eerst last gehad van moiré. Wel eens gezien met m'n D200. Een van hen had een pak aan met een mooi raster in de stof. Blijkbaar kwam het prachtig overeen op de resolutie van mijn camera, want de groene/paarse/etc. vlekken waren niet van de lucht.

1. Is dit nog te herstellen in de nabewerking?

2. Ik had het niet gezien tijdens het fotograferen, maar als ik het wel gezien zou hebben, hoe had ik het dan kunnen voorkomen? Gewoon een stapje achteruit doen (en een stukje wegcroppen om dezelfde uitsnede te krijgen)? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Moiré: hoe voorkomen, en nog te genezen?

Bericht door Marten » ma nov 23 2009 5:43 pm

Ik lees op internet dat er plug-in's voor zijn.
http://www.lunacore.com/blog/?p=87

en hier staat hoe het moet in Photoshop (ik heb er zelf geen ervaring mee)
http://www.tutorialkit.com/tutorials/Ea ... 75547.html

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 23 2009 6:11 pm

Het is al lang geleden dat ik moiré heb gecorrigeerd. Ik kom er zo weer op als ik het in Photoshop inlaadt, een bepaalde mode van de verfkwast om kleur er net naast van in te poetsen, maar zonder dat het effect heeft op helderheidsverschillen. Kun je een cropje maken en online zetten? Heb ik het met uitproberen van 2-3 settings zo weer te pakken.

EDIT:
Het is de methode die Arthur in zijn 2e link geeft (Mode "Color" van de verfkwast):
http://www.tutorialkit.com/tutorials/Ea ... 75547.html

Een andere methode is het beeld naar Lab mode te converteren. Een van de kleurkanalen (a of b ?) geeft dan de moiré weer. Kies die laag. Door om het gebied heel grof een selectie te maken met de lasso en een flinke doezelaar op de grenzen, dan gaussian blur met een vrij grove waarde, even settings uitproberen voor beste resultaat, totdat de moire in het kleurkanaal weg is. Dan weer terugzetten naar RGB.

Een andere afstand nemen is inderdaad een mogelijkheid. Iets verkeerd focussen is een andere mogelijkheid, maar die methode gebruik je liever niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 23 2009 6:25 pm

Dank jullie voor de reacties. Expres verkeerd scherpstellen lijkt me niet zo'n goede oplossing. 8)

Vraagje: heeft een ander diafragma kiezen hier nog effect op? Ik zou me kunnen voorstellen dat het een ietsje uit zou kunnen maken, maar het het in principe niet oplost...

Ik zal vanavond een stukje foto posten. En ik ga de Photoshop tips zeker even proberen. Ik verwacht niet het veel nodig te hebben, maar je kan het maar beter een keer gezien hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 23 2009 7:34 pm

Patrick schreef: Vraagje: heeft een ander diafragma kiezen hier nog effect op? Ik zou me kunnen voorstellen dat het een ietsje uit zou kunnen maken, maar het het in principe niet oplost...
In de zin dat bijv. bij volle opening niet de maximale scherpte van een lens wordt bereikt. Of het deel van een jasje net een fractie uit de scherptediepte. (Effect min of meer vergelijkbaar met net verkeerd scherpstellen).

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » ma nov 23 2009 8:35 pm

Ik dacht dat er in NX2 een optie tot moiré reductie zat, is dit misschien een oplossing?
Nou, van mij ook de groeten

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 23 2009 8:59 pm

Moiré is een interferentieverschijnsel, dat altijd zal optreden zolang regelmatige patronen worden vastgelegd met andere regelmatige patronen. De heren met ruitjescolberts in gerasterde krantenadvertenties zijn legendarisch. Bij de TV zul je ook nooit een nieuwslezer zien in kleding met een patroon, dat werkt "redelijk onrustig" op het beeldscherm.

Moiré is dan ook inherent aan digitale sensors, in ieder geval zo lang de pixels in regelmatige patronen liggen.
Digitale fotografie is pas echt vergelijkbaar met analoog als de pixels, net als de korrel van een film, onregelmatig verdeeld op de sensor liggen. (De toekomst in aan de T-pixel sensor...)
Tot die tijd zal moiré altijd de kop opsteken. Zie de foto van de roltrap in de Interpolis-serie.

In principe is er niets aan te doen, en zeker niet door bewust "onscherp" te stellen. In de camera wordt al heel veel bewerkt, en soms overbewerkt, om dit soort problemen te omzeilen en iedere fabrikant heeft er zijn eigen algoritmes voor. Kijk maar naar de Siemens-sterren in de tests van Foto-Magazin en zie hoe je camera omgaat met dunne, diagonale lijnen in het beeld. Nee, de zaagtanden zijn verdwenen, maar er is nog genoeg te zien...

Een van de weinige nog resterende echte nadelen van digitaal.

E.M. de Klerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma nov 23 2009 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma nov 23 2009 9:21 pm

pietje-nukem schreef:Ik dacht dat er in NX2 een optie tot moiré reductie zat, is dit misschien een oplossing?
Klopt!
Moiré reductie voor kleuren zit onder "camera en objectiefaanpassingen."
Dat brengt mij tot de vraag: is moiré m.b.t. kleuren hetzelfde als moiré zoals hierboven beschreven?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 23 2009 9:38 pm

Voordat ik ga proberen het weg te werken eerst even een voorbeeld. Dit is vanuit NEF zonder enige aanpassing ingelezen in Photoshop. Alleen even een crop gemaakt van een mooi stukje.

Afbeelding

Leef je uit; wie krijgt het het mooiste weg? :mryellow:

Met name het stukje op het revers (rechtsboven) is lastig denk ik...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma nov 23 2009 9:47 pm

Patrick schreef:Leef je uit; wie krijgt het het mooiste weg? :mryellow:
Correctie met NX2 kan alleen met NEF's.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 23 2009 9:58 pm

Marten schreef:
Patrick schreef:Leef je uit; wie krijgt het het mooiste weg? :mryellow:
Correctie met NX2 kan alleen met NEF's.
Tja, ik zou even niet weten waar ik die even op kan bergen. Ik zal vast wel wat ruimte hebben bij m'n internet-account, maar daar heb ik nog nooit iets opgezet. :oops: :oops: :oops:

File is 8.8MB groot, dus email gaat meestal ook niet lukken.

Ik ga FF zoeken wat ik heb en of ik 'm er neer kan zetten.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 23 2009 10:03 pm

Ik ben van mening dat als je de moiré hebt weggewerkt, je ook essentiële informatie van de foto hebt verwijderd. Je kunt niet geit en de kool sparen.
Analoog aan het volgende:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... to#p111106

emdeklerk

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma nov 23 2009 10:37 pm

Patrick, je kan met een hotmail account een live drive aanmaken en daar kan je NEF bestanden op delen (tot 50MB).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 24 2009 1:36 am

Via Lab mode en dan Gaussian Blur voor zowel kanaal a als b, grotendeels de kleuren moire weggehaald.
Daarna weer terug in RGB en nog een restje met een penseel in "Color"-mode.

Helaas is de moiré in de structuur van het jasje niet verder weg te halen. Dat tast direct de structuur van de stof zelf aan en/of de scherpte.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 24 2009 1:56 am

emdeklerk schreef:Moiré is dan ook inherent aan digitale sensors, in ieder geval zo lang de pixels in regelmatige patronen liggen.
Digitale fotografie is pas echt vergelijkbaar met analoog als de pixels, net als de korrel van een film, onregelmatig verdeeld op de sensor liggen. (De toekomst in aan de T-pixel sensor...)
Tot die tijd zal moiré altijd de kop opsteken.
Nu ja, heden ten dage wordt bijna hoofdzakelijk gebruik gemaakt van sensoren volgens het Bayer patroon. De moire is dan met name het gevolg van de "gaten" in het raster waarbij later per pixel dan maar extra kleurinformatie wordt bijgevoegd voor een volledig RGB beeld. Digitale sensoren waarbij gebruik wordt gemaakt van een andere opstelling van de pixels waarbij je voor elk pixel/punt 3 kleurkanalen hebt. Vervalt dit nadeel voor 100% voor de kleur moiré, en misschien voor 90% moiré door de structuur.
http://www.foveon.com/article.php?a=70

Ook multishot digitale achterwanden zoals vroeger in de Pro-markt veel gebruik van werd gemaakt, hebben dit probleem slechts hoogst zelden. Een van de redenen dat Hasselblad wellicht nu weer opnieuw een mulitishot achterwand uitbrengt:
http://www.hasselblad.co.uk/promotions/ ... -q409.aspx
PDF http://www.hasselblad.co.uk/media/99716 ... eet_v3.pdf

Voordeel is verder dat de scherpte een stuk beter is met multishot oplossingen of met een Foveon sensor per oppervlakte-eenheid.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 24 2009 2:07 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”