Auto Iso bij concertfotografie (D700)
Auto Iso bij concertfotografie (D700)
Ik bevind me waarschijnlijk met dit 'zoveelste' topic op glad ijs ....... ; )
Maar ik heb via de zoekfunctie op concertfotografie gezocht en ben al even een uurtje of twee aan het lezen. Ik ben namelijk gevraagd voor de tweede keer om te fotograferen tijdens een concert in een kleine zaal. Voorheen met de Pentax, die mij helemaal vertrouwd is, maar enorme beperkingen in beperkte lichtsituaties. En nu de D700, ideaal voor deze lichtomstandigheden juist, maar niet een camera die je zo even onder de knie hebt. Het concert is as. zaterdag al.
Ik ben van plan om alleen mijn 50mm F/1.4 mee te nemen. Het is kleinschalig, gemoedelijk, en ik zal vrij dicht bij het podium staan. Ik denk niet dat de 50mm te kort zal zijn, anders heb ik nog de Sigma 70-200mm (al laat ik die liever thuis).
Maar wat betreft instellingen, ik vind auto ISO een heerlijke optie, maar vraag me af of het geschikt is met concertlampen. Ik heb vorige week gefotografeerd tijdens het NK Streetdance en vond enkele foto's in het gezicht vrij overbelicht met auto ISO. Nu staan mijn instellingen wel op maximale gevoeligheid: 6400 en langste sluitertijd 1/100. Misschien dat ik de ISO wat kan terugschroeven. Valt me overigens vaker op als ik in mindere lichte omstandigheden fotografeer, dat auto ISO toch wat overbelicht of te veel belicht naar mijn smaak. Overdag is dat veel beter binnenshuis.
Met de Pentax fotografeerde ik vaak manueel, sluitertijd 1/60, diafragma F2.8 en ISO 800 .. Bij de D700 is ISO geen issue natuurlijk en zijn mijn mogelijkheden veel groter. Ik houd overigens niet van beweging in concertfoto's (persoonlijke smaak, maar ik houd van alles scherp). Met de D700 kan ik makkelijk sluitertijden van 1/250 met een diafragma van F4.5 halen lijkt mij...
Maar heeft iemand tips voor me .. concert instellingen specifiek voor de D700? ..... Wel auto ISO of beter niet? Manueel of Diafragmavoorkeuze?
Maar ik heb via de zoekfunctie op concertfotografie gezocht en ben al even een uurtje of twee aan het lezen. Ik ben namelijk gevraagd voor de tweede keer om te fotograferen tijdens een concert in een kleine zaal. Voorheen met de Pentax, die mij helemaal vertrouwd is, maar enorme beperkingen in beperkte lichtsituaties. En nu de D700, ideaal voor deze lichtomstandigheden juist, maar niet een camera die je zo even onder de knie hebt. Het concert is as. zaterdag al.
Ik ben van plan om alleen mijn 50mm F/1.4 mee te nemen. Het is kleinschalig, gemoedelijk, en ik zal vrij dicht bij het podium staan. Ik denk niet dat de 50mm te kort zal zijn, anders heb ik nog de Sigma 70-200mm (al laat ik die liever thuis).
Maar wat betreft instellingen, ik vind auto ISO een heerlijke optie, maar vraag me af of het geschikt is met concertlampen. Ik heb vorige week gefotografeerd tijdens het NK Streetdance en vond enkele foto's in het gezicht vrij overbelicht met auto ISO. Nu staan mijn instellingen wel op maximale gevoeligheid: 6400 en langste sluitertijd 1/100. Misschien dat ik de ISO wat kan terugschroeven. Valt me overigens vaker op als ik in mindere lichte omstandigheden fotografeer, dat auto ISO toch wat overbelicht of te veel belicht naar mijn smaak. Overdag is dat veel beter binnenshuis.
Met de Pentax fotografeerde ik vaak manueel, sluitertijd 1/60, diafragma F2.8 en ISO 800 .. Bij de D700 is ISO geen issue natuurlijk en zijn mijn mogelijkheden veel groter. Ik houd overigens niet van beweging in concertfoto's (persoonlijke smaak, maar ik houd van alles scherp). Met de D700 kan ik makkelijk sluitertijden van 1/250 met een diafragma van F4.5 halen lijkt mij...
Maar heeft iemand tips voor me .. concert instellingen specifiek voor de D700? ..... Wel auto ISO of beter niet? Manueel of Diafragmavoorkeuze?
- dboomsma
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Auto Iso bij concertfotografie (D700)
Mijn voorkeur met een D300 is niet auto-iso, en handmatige sluitertijden (vaak zelfs nog de M-stand). Echter dit is op basis van de 18-200 3.5-5.6 lens. Dit betekent per fotoshoot dat je wel even moet "inschieten". Maar goed, wellicht gaat het met een 50mm 1.4 lens toch anders, omdat je genoeg licht hebt.
Website: www.fotodoede.nl
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Welke instellingen heb jij als uitgangspunt in de M-stand? Ga je voor 1/80 of toch wat sneller om bewegingsonscherpte te beperken?
Ik vind persoonlijk 50mm op FX wat aan de korte kant voor concert fotografie of je moet echt dichtbij kunnen gaan laten we zeggen dat je zelf ook toegang krijgt tot het podium.
Of 1/80 sec voldoende is hangt van de snelheid van de beweging af. Maar ik denk dat je als uitgangs punt met 1/60 ook wel weg komt hoor.
Wat ik wel eens doe, is camera op M bijv. Instellen op 1/60 F4 vervolgens auto iso aan , Maximale gevoeligheid 6400 langste sluitertijd 1/60
Je bent dan lekker flexibel en je kunt met je beide instel wielen je sluitertijd en diafragma kiezen en de camera kiest dan de bijbehorende iso Gaat 6400 je wat te ver dan stel je dat in op 3200 of lager het is handig als je de auto iso instelling in het mijn-menu van de camera zet zodat je er lekker snel bij kunt. Zijn je opnames wat te licht of te donker dan kun je met de belichtings +/- correctie dat gewoon wat corrigeren.
Wil je toch wat opnames maken met bijv 1/30 van een seconde dan kan dat ook want de sluitertijd word in M niet beperkt door de auto iso instelling maar let wel op dat je geen overbelichting krijgt bij lage sluitertijden autoiso gaat niet lager dan 200
Of 1/80 sec voldoende is hangt van de snelheid van de beweging af. Maar ik denk dat je als uitgangs punt met 1/60 ook wel weg komt hoor.
Wat ik wel eens doe, is camera op M bijv. Instellen op 1/60 F4 vervolgens auto iso aan , Maximale gevoeligheid 6400 langste sluitertijd 1/60
Je bent dan lekker flexibel en je kunt met je beide instel wielen je sluitertijd en diafragma kiezen en de camera kiest dan de bijbehorende iso Gaat 6400 je wat te ver dan stel je dat in op 3200 of lager het is handig als je de auto iso instelling in het mijn-menu van de camera zet zodat je er lekker snel bij kunt. Zijn je opnames wat te licht of te donker dan kun je met de belichtings +/- correctie dat gewoon wat corrigeren.
Wil je toch wat opnames maken met bijv 1/30 van een seconde dan kan dat ook want de sluitertijd word in M niet beperkt door de auto iso instelling maar let wel op dat je geen overbelichting krijgt bij lage sluitertijden autoiso gaat niet lager dan 200
Wederom bedankt Luc, hier kan ik wat mee .. Ik zal eens kijken vanavond ik het handleiding hoe je iets in mijn-menu kan zetten. Zou wel makkelijk zijn, ik ben soms zo lang bezig met zoeken waar iets ook alweer staat in het menu.
Ik pretendeer niet dat ik er sjoege van heb, maar overbelichte gezichten vang je niet op met je iso-instelling, maar meer met de lichtmeetmethode . Kies je voor 3D matrixmeting, dan wordt wordt alles dus zo evenredig mogelijk belicht. Voor concerten gebruik bijna altijd spotmeting. Zo heb ik goed belicht waar ik scherp op stel en dus in beeld wil hebben. De omgeving wordt veelal opgevangen door de lichtshow. Ik heb wel eens voor 3D matrix gekozen, maar als je dan wilt schieten terwijl er erg veel omgevingslicht is, dan is je onderwerp te donker.
Overigens ga ik met mijn D300 standaard op ISO 1600 zitten en als het nodig is op ISO 2500. Ook kies ik veelal voor een vaste sluitertijd, dus stand S.
Met een D700 moet ISO 3200 geen probleem zijn.
Succes.
Irwan
Overigens ga ik met mijn D300 standaard op ISO 1600 zitten en als het nodig is op ISO 2500. Ook kies ik veelal voor een vaste sluitertijd, dus stand S.
Met een D700 moet ISO 3200 geen probleem zijn.
Succes.
Irwan
Ik had een rare logica, ik dacht dat spotmeting niet zou werken bij gebruik van het 51-punts AF-systeem. Ik had namelijk voor die optie gekozen vorige week tijdens de Nederlandse Kampioenschappen Streetdance ... omdat je soms een vrij grote bewegende groep op de dansvloer volgt. Concert is weer een andere situatie ..
Maar spotmeting neem ik mee bij mijn instellingen (ik ben toch eerder aanwezig tijdens de soundcheck). Ik voel me weer een 'beginner' met de D700
Maar spotmeting neem ik mee bij mijn instellingen (ik ben toch eerder aanwezig tijdens de soundcheck). Ik voel me weer een 'beginner' met de D700

Het is goed gegaan .. alleen vreselijk geel licht.. aangezien de vaste lichtman in het ziekenhuis lag, viel iemand in waardoor er vrij basis licht was, eigenlijk alleen geel. Gelukkig is dat heel mooi recht te trekken in Lightroom.
Ik had toch de Sigma 70-200mm meegenomen, de 50mm was toch te kort.
Alleen na een hele avond schieten, kreeg ik ineens een aantal zwaar onderbelichte foto's, terwijl ik niets aan de instellingen had veranderd. Toen ik op mijn scherm keek naar de instellingen van de onderbelichte foto, zag ik bij diafragma F-- staan. Heel vreemd. Ik heb toen de camera even uit en aan gezet en toen ging het even goed. Daarna heb ik het diafragma even veranderd en weer teruggezet naar F/4 .. daarna geen problemen mee gehad. Zou dit moeten mogen voor een nieuwe camera en objectief of kan dit na een avond fotograferen. Toen ik eenmaal het diafragma even op een ander diafragma had gezet en weer terug, heb ik er geen last meer van gehad.
Ik had toch de Sigma 70-200mm meegenomen, de 50mm was toch te kort.
Alleen na een hele avond schieten, kreeg ik ineens een aantal zwaar onderbelichte foto's, terwijl ik niets aan de instellingen had veranderd. Toen ik op mijn scherm keek naar de instellingen van de onderbelichte foto, zag ik bij diafragma F-- staan. Heel vreemd. Ik heb toen de camera even uit en aan gezet en toen ging het even goed. Daarna heb ik het diafragma even veranderd en weer teruggezet naar F/4 .. daarna geen problemen mee gehad. Zou dit moeten mogen voor een nieuwe camera en objectief of kan dit na een avond fotograferen. Toen ik eenmaal het diafragma even op een ander diafragma had gezet en weer terug, heb ik er geen last meer van gehad.
Tja dat licht, ben benieuwd naar de resultaten.
Wat de storing in je camera/objectief betreft; apart en zou niet moeten mogen.
Ik heb wel eens van 13:00-01:00 op een festival gefotografeerd, dik 400 foto's gemaakt en nergens last van gehad.
Ok, ik heb alleen maar Nikon objectieven, maar met een Sigma zou dit naar mijn idee niet mogen.
Gr. Irwan
Wat de storing in je camera/objectief betreft; apart en zou niet moeten mogen.
Ik heb wel eens van 13:00-01:00 op een festival gefotografeerd, dik 400 foto's gemaakt en nergens last van gehad.
Ok, ik heb alleen maar Nikon objectieven, maar met een Sigma zou dit naar mijn idee niet mogen.
Gr. Irwan
Zou het de samenwerking tussen Nikon en een third party objectief misschien zijn wat niet lekker loopt. Ik heb er met de Nikkor 50mm geen moment last van gehad. Ik zal er eens opletten of het vaker voorkomt.
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Dag Sandra. Je hebt met je D700 ongekende mogelijkheden om de gevoeligheid op te schroeven, heb je dat al ontdekt? Ik geniet er dagelijks van dat ik bij wijze van spreken per foto de gevoeligheid kan aanpassen. Ik ben het met anderen eens dat de 50 mm wel erg beperkt is. Bij concertfotografie zijn overzichten niet zo interessant, maar worden de mooiste foto's in close-up gemaakt. Details van gezichten, handen die instrumenten bespelen enzovoorts. En je D700 heeft drie instelmogelijkheden, waarvan spotmeting er een is. Bovendien heb je een prachtig scherm achter op je camera, waarop je regelmatig je foto's kunt bekijken, incl. historogram, en kunt bijstellen. Veel succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Hier alvast eentje, ik moet even kijken hoe het hier werkt wat betreft foto's plaatsen.Pancarans schreef:Tja dat licht, ben benieuwd naar de resultaten.
Ik weet niet of ik zomaar een nieuw topic kan plaatsen of moet aansluiten in verzameltopics of hoeveel foto's maximaal in één topic ..
Ik heb me wat dat betreft nog niet goed ingelezen hier

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nieuw onderwerp in Foto presentaties, gebruikelijk is zo'n 10 max.San schreef:Kan ik een nieuw topic plaatsen, moet ik me aansluiten in verzameltopics of hoeveel foto's maximaal in één topic ..
OK en maximale grootte van de foto's is 800 pixels als ik zo de foto's hier bekijk ..
ik zie het namelijk niet terug in de 'wil je foto's plaatsen' bij mededelingen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is zelfs 1024x1024 pixels.San schreef:OK en maximale grootte van de foto's is 800 pixels als ik zo de foto's hier bekijk ..