Ervaringen met fotopapier

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ervaringen met fotopapier

Bericht door Gobert » vr nov 20 2009 9:26 pm

Ik heb een Epson R2880 fotoprinter aangeschaft.
Ik probeer nu wegwijs te worden in de wereld van mooi fotopapier.
Derhalve ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen, zowel voor kleur als zwart/wit prints.

Tevens ben ik nieuwsgierig of jullie verschillen ervaren in prints gemaakt met CS4 en met Capture NX of anderszins.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ervaringen met fotopapier

Bericht door EelcoD7100 » vr nov 20 2009 9:43 pm

Tipje: even een pb-je naar a90, als ik me niet vergis weet hij hier aardig wat vanaf..

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » vr nov 20 2009 9:53 pm

D-90s schreef:Tipje: even een pb-je naar a90, als ik me niet vergis weet hij hier aardig wat vanaf..

Groeten Eelco

Ik ken hem. Hij gebruikt fine art paper.
Dat is mooi papier, maar naar ik begrijp kwetsbaar.
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr nov 20 2009 11:50 pm

Mm, valt wel mee hoor, ik werk niet alleen met Fine Art maar zeker de matte papieren zijn kwetsbaarder dan glossy.

Ik heb goede ervaring met de papieren van Epson. Het ligt er een beetje aan wat je wil printen waarvoor. Glossy standaard foto's met "Premium Glossy Photo Paper" of "Premium Semigloss Photo Paper" de laatste heeft mijn voorkeur.

Mag het wat betere kwaliteit zijn dan kun je de "Traditional Photo Paper" proberen. Dat is een hele mooie en lekker dikke papiersoort.

Bestel het altijd online bij de Epson store, netjes thuis geleverd in een paar dagen en prima prijzen.

Denk aan je profielen !!
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za nov 21 2009 2:06 am

a90 schreef:Denk aan je profielen !!
Dan met name als je andere merken papier gebruikt. Die papieren zijn meestal niet afgestemd op een bepaald type printer, maar meer een gemiddelde voor diverse printers. Als het merk papier er geen standaard profiel bijlevert, moet je zelf een profiel (laten) maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za nov 21 2009 8:05 am

Die profielen zie je idd goed. Ik had een A4 pakje Ilford bariet papier en A4 pakje Ilford Smooth Gloss meegenomen. Uiteraard bij de eerste kleurenprint de profielen door elkaar gehusseld (het is voor mij ook een nieuwe materie en zo logisch werken die profielen niet). Je ziet overduidelijk verschil in m.n. de doortekening van het zwart en een metaalachtige glans bij gebruik van het verkeerde profiel.

Dat was gisterenavond. Vandaag maar eens bij daglicht de prints bestuderen.
Eroe Nazionale

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za nov 21 2009 8:06 am

a90 schreef:Mm, valt wel mee hoor, ik werk niet alleen met Fine Art maar zeker de matte papieren zijn kwetsbaarder dan glossy.

Ik heb goede ervaring met de papieren van Epson. Het ligt er een beetje aan wat je wil printen waarvoor. Glossy standaard foto's met "Premium Glossy Photo Paper" of "Premium Semigloss Photo Paper" de laatste heeft mijn voorkeur.

Mag het wat betere kwaliteit zijn dan kun je de "Traditional Photo Paper" proberen. Dat is een hele mooie en lekker dikke papiersoort.

Bestel het altijd online bij de Epson store, netjes thuis geleverd in een paar dagen en prima prijzen.

Denk aan je profielen !!

Dank je, ik begrijp dat je ook bij het officiele Epson papier met profielen moet werken :?:
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za nov 21 2009 9:53 am

Inderdaad, ook met de originele Epson papieren de profielen gebruiken.

Het toewijzen van het juiste printer-papier formulier doe je dan ook al in het programma waarin je wilt gaan afdrukken. Bij Capture NX kun je bij het afdruk scherm kiezen -Bestand- -Afdrukken- -Kleurbeheer- kies heer voor printprofiel en je kunt hem uitzoeken.

Profielen voor de 2880 (voor zover niet meegeleverd) zijn hier te verkrijgen.

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/supp ... highlights

Als dit niet werkt ga naar www.epson.com, selecteer "North America"- "USA", Drivers and support, Printers, Inktjet, 2880, Drivers and support. Daar staat bovenaan een special vakje met een rode Note dat je de profielen kunt downloaden.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za nov 21 2009 5:29 pm

a90 schreef:Inderdaad, ook met de originele Epson papieren de profielen gebruiken.

Het toewijzen van het juiste printer-papier formulier doe je dan ook al in het programma waarin je wilt gaan afdrukken. Bij Capture NX kun je bij het afdruk scherm kiezen -Bestand- -Afdrukken- -Kleurbeheer- kies heer voor printprofiel en je kunt hem uitzoeken.

Profielen voor de 2880 (voor zover niet meegeleverd) zijn hier te verkrijgen.

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/supp ... highlights

Als dit niet werkt ga naar http://www.epson.com, selecteer "North America"- "USA", Drivers and support, Printers, Inktjet, 2880, Drivers and support. Daar staat bovenaan een special vakje met een rode Note dat je de profielen kunt downloaden.
Ok weet niet waarom, maar ook Epson (minder erg dan Canon) doet moeilijk over de diverse printerprofielen.
Bij Canon bleef ik 0 op het rekest houden, Epson denkt meer (niet volledig) mee.

Belangrijk is in ieder geval (blijkt mij) dat je de juiste drivers voor je printer en daarnaast de juist profielen voor je monitor en fotopapier vindt.
Willem.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo nov 25 2009 6:31 pm

2*Premium Semigloss Photo en 2*Traditional Photo Paper besteld
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo nov 25 2009 7:42 pm

Gobert schreef:2*Premium Semigloss Photo en 2*Traditional Photo Paper besteld
Mooi spul, welke maat ?

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo nov 25 2009 7:52 pm

a90 schreef:
Gobert schreef:2*Premium Semigloss Photo en 2*Traditional Photo Paper besteld
Mooi spul, welke maat ?

Nog even A4. A3 komt binnenkort. Ik wil eerst ervaring opdoen met de diverse papieren.
Ik heb natuurlijk al Ilford Bariet en Ilford zijdeglans
Eroe Nazionale

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do nov 26 2009 4:53 pm

Gobert schreef:Ik heb een Epson R2880 fotoprinter aangeschaft.
Ik probeer nu wegwijs te worden in de wereld van mooi fotopapier.
Derhalve ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen, zowel voor kleur als zwart/wit prints.

Tevens ben ik nieuwsgierig of jullie verschillen ervaren in prints gemaakt met CS4 en met Capture NX of anderszins.
Premium Luster Photopaper!!!! (van Epson).

Mi is het bese om papier van de printerfabrikant te gebruiken, evenals de originele inkt.
Willem.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do nov 26 2009 5:03 pm

Ik zag laatst fotopapier dat er als geschept papier uitzag. Heeft iemand daar een advies voor.
Eroe Nazionale

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr nov 27 2009 4:13 pm

Gobert schreef:Ik zag laatst fotopapier dat er als geschept papier uitzag. Heeft iemand daar een advies voor.

Grappig.

Ik ben papiermaker van beroep (middels een grote fabriek (Mill wordt dat genoemd), niet handmatig). Ik HEB wel eens papier proberen te scheppen in de papier MOLEN (MILL?) in het Open Lucht Museum in Arnhem (net als elke rechtgeaarde papiermaker ...), maaar dat lukt me niet: echt een ambacht.

Het papier dat de ECHTE papierschepper daar maakt is mooi, maar als fotopapier erg moeilijk. Ik denk dat je dat het beste kunt behandelen als zijnde textiel en dan nog goed uitkijken.

Gezien de beperkte "voorbehandeling" van de vezels (met ouderwetse originele apparatuur) verwacht ik dat het papier inkt als het ware "opzuigt".
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”