panorama foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
peturbo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

panorama foto

Bericht door peturbo » zo okt 25 2009 1:03 pm

Goedemiddag,
Voor onze plaatselijke kinderboerderij wil ik voor de websitekop, een panorama foto samenstellen zoals je vanaf de weg de kinderboerderij ziet.
Ik heb me al een beetje ingelezen, ook de panorama-calculator ingevuld.
Mijn 50mm vast brandpunt objectief, (met een diafragma van f7) wil ik hiervoor gebruiken, uiteraard vanaf een te huren statief. In verband met kleuren heb ik begrepen, is het verstandig om te kijken welke gemiddelde sluitertijd gebruikt wordt in de A stand, en dan te fotograferen in de M stand.

Heeft misschien iemand nog aanvullende tips, en of een statief te huur of te leen? (omgeving Berghem).

groeten Peter.

Camera is D90 met objectief 50mm 1.4 D
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: panorama foto

Bericht door Cees » zo okt 25 2009 1:19 pm

AF-stand uitzetten op toestel en op objectief.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Polling

Bericht door Polling » wo okt 28 2009 7:09 am

Voor de websitekop, dus het resultaat moet een foto worden van ergens tussen de 800 en 1200 px?
Waarom maak je niet met een groothoek een foto en cropt deze?

Olijfje

Bericht door Olijfje » wo okt 28 2009 8:21 am

De tip van Polling is ok.
Ga je toch voor een panorama, dan hier nog wat aanwijzingen.
1 Maak je panorama in portretstand (dan heb je achteraf voldoende ruimte de 'lege randen' weg te snijden.
2 Zorg voor een overlap van ongeveer 1/3, klinkt overdreven veel, maar het werkt goed
3 Maak een proefopname van dat deel van de foto wat je beslist goed belicht er op wil hebben. Zorg door +/_ correctie dat deze goed is, en ga zo, inderdaad op M, aan de slag.

Succes er mee, en laat het resultaat nog even zien.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo okt 28 2009 8:33 am

Checklist Panorama foto's maken.

Druk deze checklist af en neem deze mee wanneer je panoramafoto's gaat maken.
• Automatische witbalans uitschakelen, liefst manueel meten met Expodisc of grijskaart
• Flits uitschakelen
• Gebruik dezelfde belichtingsinstelling (A&S manueel)
• Schakel Auto ISO uit, probeer ISO100 of ISO200 in te stellen
• Gebruik voor alle foto's dezelfde brandpuntafstand (manueel)
• Gebruik voor alle foto's hetzelfde formaat en dezelfde kwaliteit (RAW of TIF indien mogelijk)
• Gebruik zoveel mogelijk een STATIEF - in het bijzonder wanneer er objecten zijn in de buurt van de camera
• Als je geen statief hebt, blokkeer dan de ellebogen en draai rond je as - houd de camera op dezelfde hoogte
• Zorg voor een overlapping van minstens 25% voor elke foto
• Zorg voor een overlapping van 50% wanneer je een groothoeklens gebruikt
• Maak panorama foto’s op basis van een tijdinterval - wacht niet langer dan 40 seconden tussen de verschillende shots
• Houd er rekening mee dat een bewegend object problemen kan veroorzaken bij het hechten
• Houd er rekening mee dat scènes zonder veel detail (een wolkenloze hemel of een kalme zee) moeilijker te hechten zijn

Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo okt 28 2009 8:49 am

peturbo schreef: uiteraard vanaf een te huren statief.In verband met kleuren heb ik begrepen, is het verstandig om te kijken welke gemiddelde sluitertijd gebruikt wordt in de A stand, en dan te fotograferen in de M stand.
Statief is niet nodig hoor tenzij je uit hand te lange sluitertijden krijgt. Als je alleen een statief hebt en geen panoramakop draai je op dat statief ook niet rond het nodal point dus dan kan je hem net zo goed uit de hand maken als je maar zorgt voor ca. 33% overlap.

En de kleuren van een foto worden NIET bepaald door de belichting (sluitertijd en diafragma), maar door de Witbalans.

Oh en gebruk je camera verticaal dus in portret stand, zodat je niet zo'n lange plat gedrukte panorama krijgt.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

peturbo
Clublid
Clublid

Bericht door peturbo » wo okt 28 2009 4:59 pm

Met bovenstaande reaktie's kan ik wat !!
Ik probeer toch aan een statief te komen, worden de foto's toch wat scherper van, misschien niet perse nodig voor een webpagina maar toch.....
Het resultaat zal ik zeker hier laten zien.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » do okt 29 2009 12:34 am

Toevallig gelezen op www.photofacts.nl:

Fusion; verschillende belichtingen combineren
Bij een panoramafoto loop je vaak tegen het probleem van verschillen in lichtintensiteit. Aan de ene kant van de opname schijnt bijvoorbeeld de zon terwijl in een ander deel een donker schaduw zit. Dit probleem kun je oplossen door meerdere belichtingen te maken en deze later tot één goede foto te combineren. Dat kan met HDR, maar ook heel goed met Fusion.
(zie verder photofacts)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do okt 29 2009 1:03 am

peturbo schreef:In verband met kleuren heb ik begrepen, is het verstandig om te kijken welke gemiddelde sluitertijd gebruikt wordt in de A stand, en dan te fotograferen in de M stand.
Dit was altijd ook van belang voor de juiste belichting. Maar er zijn tegenwoordig programma's die juist willen dat je gewoon lekker de juiste belichting voor elke foto van de panorama neemt.
Second misconception – You have to use manual exposure mode - FALSE!

A true pioneer in advanced color correction, Autopano Giga and Autopano Pro are the only software that can create the final panoramic photo, no matter what exposure mode is used. In fact, it is even better to use automatic mode, as each picture will be correctly exposed, thus using the camera's full potential. During the stitching process, Autopano will exploit this advantage to increase the overall panorama dynamic range and so produce tip-top quality results.
Bron: http://www.autopano.net/en/photo-stitch ... ideas.html

En ik moet zeggen dat Autopano dat erg goed doet (eigen ervaring).

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do okt 29 2009 9:12 am

peturbo schreef:...Ik probeer toch aan een statief te komen, worden de foto's toch wat scherper van.......

??? dat moet je me uitleggen, ik dacht namelijk altijd dat de scherpte wordt bepaald door de camera en het objectief, maar ik kan ernaast zitten :?

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do okt 29 2009 3:07 pm

Nou Martijn je kan de beste camera hebben met daar op het beste objectief maar als je deze beweegt tijdens het maken van de foto wordt de foto onscherp, dit wordt ook wel bewegingsonscherpte genoemd :D .

Groeten Jan.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do okt 29 2009 3:45 pm

M.Oorthuis schreef:....Statief is niet nodig hoor tenzij je uit hand te lange sluitertijden krijgt.....
:?

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do okt 29 2009 5:27 pm

:mrgreen:

peturbo
Clublid
Clublid

Bericht door peturbo » vr nov 27 2009 2:16 pm

Ik blijf maar even in hetzelfde draadje....
De foto's zijn inmiddels genomen, 15 sts op portretstand, echter de trial versie van autopano heeft dermate restricties dat dat niets word plus watermerken etc.
Als het goed is arriveert vandaag of morgen adobe photoshop elements, hopelijk zit hier een panorama feature in,
weet iemand dit?

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » vr nov 27 2009 4:19 pm

peturbo schreef:Ik blijf maar even in hetzelfde draadje....
De foto's zijn inmiddels genomen, 15 sts op portretstand, echter de trial versie van autopano heeft dermate restricties dat dat niets word plus watermerken etc.
Als het goed is arriveert vandaag of morgen adobe photoshop elements, hopelijk zit hier een panorama feature in,
weet iemand dit?
Volgens mij heb je een hekel aan zoekfunctie's cq een goed fotoboek lezen.Van vragen wordt je wijs zeggen ze wel eens maar van zelf ontdekken wordt je nog wijzer. :) :mrgreen:Succ6 kerel.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”