Trage opslag
Trage opslag
Als ik het betand open waarin ik mijn D5000 foto's heb opgeslagen (miniaturen) duurt het erg lang voordat foto voor foto is opgebouwd.
Dat zelfde gebeurd als ik ze op een CD en via mijn DVD-speler op de tv wil vertonen.
Ook bij het direct plaatsen van het SD-kaartje in de TV wordt de opbouwtijd onacceptabel lang.
Mijn vriendin heeft een P90, met die fotos heb ik dat probleem niet.
Iemand een idee van de oorzaak?
Ernst
Dat zelfde gebeurd als ik ze op een CD en via mijn DVD-speler op de tv wil vertonen.
Ook bij het direct plaatsen van het SD-kaartje in de TV wordt de opbouwtijd onacceptabel lang.
Mijn vriendin heeft een P90, met die fotos heb ik dat probleem niet.
Iemand een idee van de oorzaak?
Ernst
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Trage opslag
Beste Ernst,
Welkom op dit forum.
Kan je een nadere omschrijving geven?
Op welke soort PC of andere hardware...
Volgens mij staan miniaturen niet in 1 bestand, maar in een map (per foto).
Welk formaat fotobestand gebruik je? NEF, JPG of TIFF?
Groeten, GIjs
Welkom op dit forum.
Kan je een nadere omschrijving geven?
Op welke soort PC of andere hardware...
Volgens mij staan miniaturen niet in 1 bestand, maar in een map (per foto).
Welk formaat fotobestand gebruik je? NEF, JPG of TIFF?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor je reactie Thijs,
Inderdaad staan die foto's in een bestand in JPEG-formaat.
De gemiddelde omvang van een foto is ongeveer 6,5Mb.
Als ik de foto's uit dat bestand op een CD brand en die vervolgens via mijn DVD-speler op mijn flatscreen wil afspelen is de tv eindeloos bezig om foto voor fot in te laden.
Dat zelfde gebeurt als ik het SD-kaartje rechstreeks vanuit de camera in het SD-slot van de TV doe als ik een diavoorstelling wil geven.
Mijn camera is een D5000.
Mijn vriendin heeft een P90, die fotos hebben ongeveer dezelfde omvang ( 5-6Mb) en die staan in no time op het scherm.
Ik snap het verschil niet.
Groet
Inderdaad staan die foto's in een bestand in JPEG-formaat.
De gemiddelde omvang van een foto is ongeveer 6,5Mb.
Als ik de foto's uit dat bestand op een CD brand en die vervolgens via mijn DVD-speler op mijn flatscreen wil afspelen is de tv eindeloos bezig om foto voor fot in te laden.
Dat zelfde gebeurt als ik het SD-kaartje rechstreeks vanuit de camera in het SD-slot van de TV doe als ik een diavoorstelling wil geven.
Mijn camera is een D5000.
Mijn vriendin heeft een P90, die fotos hebben ongeveer dezelfde omvang ( 5-6Mb) en die staan in no time op het scherm.
Ik snap het verschil niet.
Groet
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ernst,
Ik heb niet veel ervaring met foto's op TV of in een DVD speler.
Wel merk ik aan mijn eigen DVD speler dat het inladen van een (video) DVD van Close tot Menu-display wel even kan duren.
Er zou ook een verschil kunnen zitten in de opbouw van de JPG bestanden (tussen D5000 en P90).
Als je het medium (SD of CD in een PC steekt, is het verschil dan ook merkbaar?
Groeten, GIjs
Ik heb niet veel ervaring met foto's op TV of in een DVD speler.
Wel merk ik aan mijn eigen DVD speler dat het inladen van een (video) DVD van Close tot Menu-display wel even kan duren.
Er zou ook een verschil kunnen zitten in de opbouw van de JPG bestanden (tussen D5000 en P90).
Als je het medium (SD of CD in een PC steekt, is het verschil dan ook merkbaar?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Op PC gaat het iets sneller, maar ook trager dan ik gewend was van fotos van mijn vorige camera.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het aantal gegevens die samen met de foto worden opgeslagen.
Misschien kunnen voor een presentatie overbodige gegevens worden gewist.
Nu ik dit schrijf realiseer ik me dat ik eens kan proberen een aantal fotos van de D5000 in een bestand te combineren met fotos van de P90 en dan kijken of er verschil in laad snelheid is binnen hetzelfde bestand.
Groet
Ernst
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het aantal gegevens die samen met de foto worden opgeslagen.
Misschien kunnen voor een presentatie overbodige gegevens worden gewist.
Nu ik dit schrijf realiseer ik me dat ik eens kan proberen een aantal fotos van de D5000 in een bestand te combineren met fotos van de P90 en dan kijken of er verschil in laad snelheid is binnen hetzelfde bestand.
Groet
Ernst
Je vergelijkt met twee vesrchillende kaarten?
Probeer de kaarten eens om te wisselen en kijk hoe het verschil dan is. Als de camera/kaartcombinatie hetzelfde blijft, weet je niet of het de kaart of de camera is.
George
Probeer de kaarten eens om te wisselen en kijk hoe het verschil dan is. Als de camera/kaartcombinatie hetzelfde blijft, weet je niet of het de kaart of de camera is.
George
Nee op dezelfde kaart.
Het ligt overigens niet aan de kaart. Ik gebruik sowieso snelle kaarten en het effect treed ook op na het branden op een dvd.
Het ligt overigens niet aan de kaart. Ik gebruik sowieso snelle kaarten en het effect treed ook op na het branden op een dvd.
Ook snelle kaarten kunnen een probleem krijgen. Maar als je de vertraging ook hebt na het branden op een dvd, heb je dat uitgeskoten.
En als je de foto's van de P90 ook brandt, gaan deze dan ook sneller vanaf de dvd. En op je beeldscherm, zit daar ook een verschil in?
Het zijn overwegingen, ik kom niet verder.
George
En als je de foto's van de P90 ook brandt, gaan deze dan ook sneller vanaf de dvd. En op je beeldscherm, zit daar ook een verschil in?
Het zijn overwegingen, ik kom niet verder.
George
Net terug van het praathuis. Spookte door mijn hoofd.
Je hebt het over miniaturen en een bestandsgrootte van 5-6 Mb. Dit zijn geen miniaturen.
George
Je hebt het over miniaturen en een bestandsgrootte van 5-6 Mb. Dit zijn geen miniaturen.
George