Patrick, je hebt gelijk: maar om de een of andere idiote reden ben ik altijd voorzichtig met mijn cliks. Heb dat analoge gevoel nog steeds om eerst eens na te denken en dan te doen. Alsof het meer kost er extra te schieten......................doen we dus niet meer. Bedankt voor je advies.
Léon: inderdaad blijft bij mij meer hangen(meestal dan

) als ik de fouten zelf heb gemaakt en opgelost.
Maar advies van jullie is onontbeerlijk.
Sweder: dan die instelpunten.
Weet je wat nu zo gek was? Ik wilde die ogen scherp hebben en wilde mijn velden daar inderdaad voor gebruiken, maar ik kreeg die velden gewoon niet op allebei de ogen. Die rode veldjes versprongen steeds als ik de knop half indrukte. Ik gooi ook steeds lichtmeting en scherpstelvelden door elkaar en de boekjes maken me niet wijzer, hoewel dit aan mij ligt. Begrijpend technisch lezen is niet mijn sterkste punt.
Maar als jij de instellingen had moeten doen met dit portret zoals ik hem maakte, welke had jij dan genomen.
Welke lichtmeting bijvoorbeeld? ik heb volgens mij centrum genomen dacht ik.
Dan dus een hoger diafragma en scherpstelling op die 2 ogen. Maar die rotveldjes wilden niet waar ik wilde, ook niet met de cursor.
Hier heb ik dus ook nog veel te leren. ga van de week weer aan de bak.
Ik start zo ook nog een ander draadje op voor een portret wat ik van de week moet maken.
Misschien zijn jullie bereid hier ook in te adviseren?
Dank voor jullie reactie.
Mieke