portret beoordeling

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

portret beoordeling

Bericht door Mieke53 » di dec 01 2009 10:57 pm

Forumleden, aan dit portret schort nogal wat vind ik.
Genomen op 1/40, centrumgericht, kleinste F getal, 50 mm lens. Tot vierkant gemaakt, vond ik mooier.
Ogen zijn niet scherp, althans niet de rechtse, terwijl ik die ogen juist wel scherp wilde. Komt dit door te weinig diafragma? Had ik beter matrix kunnen nemen?
Of, had er, als ik meer gediagframeerd had ook meer van het hele gezicht scherp geweest?
Ik wilde de achtergrond heel rustig houden dus dacht: open die lens.
Graag jullie advies.
Heb Dirk meteen geadviseerd een neustrimmer te kopen, is wel een beetje (maar niet echt mooi) weggeshopt :wink: :lol:

Afbeelding

Is weer om te leren.
Bedankt aan diegenen die reageren.

Mieke

Ruudje

Re: portret beoordeling

Bericht door Ruudje » di dec 01 2009 11:17 pm

Vind hem te krab gekadert.. verder met lage f waarde werkt best owke alleen die bril pakt vaak de focus :(

Verder vind ik hem best owke!

greetz

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di dec 01 2009 11:33 pm

Bedankt Ruud
Mieke

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 02 2009 1:34 am

Matrix heeft met belichting te maken, dus dat is wat anders.

Als je meer scherp wilt moet je een hogere diafragmawaarde gebruiken. Als je zo dicht op je onderwerpt kruipt hoef je echt niet te vrezen voor een drukke achtergrond, ook bij iets als f/5.6 of f/8 of zo.

Verder is 1/40 wellicht net wat te lang als sluitertijd...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 2:20 am

Patrick,
Ik heb het bij bestaand daglicht gedaan, licht op het gezicht, sombere dag, dus weinig licht, maar wel op statief.
Was aan het spelen met de D80.
Inderdaad stomme opm. van me. Matrix is voor het lichtmeten. Gooi nog steeds bepaalde termen door elkaar.
Volgende keer iets meer proberen te F´n dus.

Ik heb volgens mij AF "s" gebruikt. Kan dat wel? Dirk zat wel stil.

Ik gooi hierna nog een vraag-draadje op over portretfotografie. Moet volgende week een kleine opdracht doen. Paar foto´s maar, maar er moeten er wel een paar lukken :wink:.

Dankjewel Patrick.

Groet,
Mieke

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 02 2009 2:30 am

noortje53 schreef:Volgende keer iets meer proberen te F´n dus.
Wat let je om er gewoon een aantal te maken? Steeds met een verschillend diafragma. Zoek je later de beste eruit. De puristen zullen het niet "echt" fotograferen vinden, maar als je onzeker bent over wat te doen, dan is het wellicht geen gek idee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 02 2009 4:10 am

Sterker nog, het is een uitstekende manier om het een en ander zelf te ervaren en ervan te leren.
Daarbij wat jezelf ontdekt / leert vanuit de praktijk, blijft 10 keer beter in het koppie hangen dan een aangedragen "schriftelijke" oplossing van buitenaf. Dus knippen maar. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo dec 02 2009 11:02 am

Belangrijk is ook wat heb je als scherpstelpunt gebruikt cq. waar heb je op scherpgesteld.
Dat is je referentie/uitgangspunt.
Als dat in dit geval het linker oog is (rechter van de meneer) dan bepaald je diafragma getal wanneer het rechter oog scherp wordt. Hoe groter dit getal hoe meer scherptediepte je hebt.
In dit geval zal 1.8 te weinig zijn en denk ik dat je ergens tussen de 2.8 en 5.6 moet zitten.
Je achtergrond zal dan nog steeds rustig zijn om dat toch relatief ver van de persoon verwijderd zit.

In praktijk is dat dus idd wat patrick zegt, maak een aantal opnamen met verschillend diafragma. En zoek de beste uit.
Thuis bij het uitzoeken zie je dus welke de beste is en onthou dan die f-waarde….weet je waar je volgende keer gelijk mee kunt starten.
:wink:
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 2:35 pm

Patrick, je hebt gelijk: maar om de een of andere idiote reden ben ik altijd voorzichtig met mijn cliks. Heb dat analoge gevoel nog steeds om eerst eens na te denken en dan te doen. Alsof het meer kost er extra te schieten......................doen we dus niet meer. Bedankt voor je advies.

Léon: inderdaad blijft bij mij meer hangen(meestal dan :wink: ) als ik de fouten zelf heb gemaakt en opgelost.
Maar advies van jullie is onontbeerlijk.

Sweder: dan die instelpunten.
Weet je wat nu zo gek was? Ik wilde die ogen scherp hebben en wilde mijn velden daar inderdaad voor gebruiken, maar ik kreeg die velden gewoon niet op allebei de ogen. Die rode veldjes versprongen steeds als ik de knop half indrukte. Ik gooi ook steeds lichtmeting en scherpstelvelden door elkaar en de boekjes maken me niet wijzer, hoewel dit aan mij ligt. Begrijpend technisch lezen is niet mijn sterkste punt.

Maar als jij de instellingen had moeten doen met dit portret zoals ik hem maakte, welke had jij dan genomen.

Welke lichtmeting bijvoorbeeld? ik heb volgens mij centrum genomen dacht ik.
Dan dus een hoger diafragma en scherpstelling op die 2 ogen. Maar die rotveldjes wilden niet waar ik wilde, ook niet met de cursor.

Hier heb ik dus ook nog veel te leren. ga van de week weer aan de bak.

Ik start zo ook nog een ander draadje op voor een portret wat ik van de week moet maken.
Misschien zijn jullie bereid hier ook in te adviseren? :wink:

Dank voor jullie reactie.

Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 3:08 pm

Bedankt "jongens"
Ik geloof dat ik het begin te snappen :oops: en begin helemaal blij te worden.
Maar of ik het er in de praktijk nu beter af breng..................
Ik heb die scherpstelfunctieknop n.l. bijna volledig onbenut gelaten in het hele proces van die camera leren kennen. ERRUG! Snapte dat kader ook niet bovenop die camera. Zat veel op die AF knop te drukken en aan het instelwiel te draaien en dacht dat dan dat kader wel zou veranderen. Ik heb die 2 fucties in mijn hoofd willen combineren. Ooooooo wat erg he?!

Maar nu gaat het er dus om alles met elkaar in verbinding te brengen, en dat zal moeilijker worden voor me.

Maar waar laten jullie hem doorgaans op staan bij portretten? Of is dat nou net wat je beoogd te gaan doen?

Graag dan in het geheel nog even de instelling die jullie genomen zouden hebben met de omstandigheden waaronder ik op het bovenstaande moment die kiek nam.

Paar mailtjes en alweer veel geleerd. Geweldig.
Bedankt allemaal.
Mieke :D

Olijfje

Bericht door Olijfje » wo dec 02 2009 4:21 pm

Voor het scherp krijgen van beide ogen heb je al genoeg advies gehad.
Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat het portret daar interessanter van wordt.
Juist door de scherpte naar op dat ene oog vind ik het een aardig portret worden. Als beide ogen scherp waren was met niet meer dan een huis tuin en keuken plaatje.
Dus wat mij betreft een goede mislukking :D

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 5:30 pm

:) Leuk, deze mening. Zo kun je het ook bekijken.
Maar ik vind net of ie staar heeft aan dat andere oog. :wink:
Daarbij: mijn doelstelling was: 2 scherpe ogen, dus dat ding moet doen wat ik wil. Daarbij opgemerkt dat ik dan ook moet doen wat nodig is: kennis hebben van mijn D80 dus!
Ik ga opnieuw aan de slag, maar...................... dit portret gooi ik niet weg hoor, daar is ie me weer te lief voor.
Dankjewel.
Gr.
Mieke

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo dec 02 2009 7:21 pm

2 Scherpe ogen zul je met zo'n foto niet snel krijgen of je moet je diafragma zó aanpassen dat je net zo goed met een compact kunt gaan fotograferen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo dec 02 2009 9:32 pm

Ook niet als ik mijn scherpstelvelden had aangepast en het diafragma iets meer had geknepen?
Ga het overigens van de week weer proberen onder dezelfde omstandigheden, het blijft toch somber deze week :wink:
Bedankt Cees.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo dec 02 2009 10:13 pm

Je zult op deze afstand inderdaad al naar diafragma f/16 moeten om een scherptediepte van zo'n 6 cm te krijgen. Die heb je bij deze stand van zijn hoofd wel nodig. En bij dat diafragma hou je niet zoveel licht meet over voor enigszins acceptabele sluitertijd helaas (zonder flits dan hè)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”