scherp stellen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
caroline brandsema

scherp stellen

Bericht door caroline brandsema » ma apr 16 2007 3:43 pm

[color=darkred] [/color]Ik heb de Nikon D200 gekocht, en een Nikon lens, 18 - 55, met f2.8
Een hele uitgave, maar het is volgens de kenners het neusje van de zalm.
Maar goed, ik vind het erg moeilijk om een groepsfoto te maken, waar iedereen goed scherp opstaat. Als ik sommige foto's zie ik bladen of bij de fotograaf in de etalage, spettert de helderheid er af. Ik heb dat nog niet ontdekt, wat doe ik verkeerd?
Ik doe mij f. wel altijd omhoog. Probeer een statief te gebruiken.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma apr 16 2007 3:47 pm

Minimaal diafragma 8 gebruiken en voldoende licht is een must.
Als je de foto vervolgens in NEF maakt kun je de WB , helderheid en kleuren achteraf wel aanpassen.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma apr 16 2007 3:49 pm

Caroline, foto's worden meestal nog wel nabewerkt die jij in een blad ziet staan. Overigens zijn foto's die in bladen staan meestal met een technische camera/ middenformaat camera gemaakt (een Hasselblad o.i.d.) (tenzij je het hebt over foto's in een blad die gemaakt zijn met een D200). De scherpte wordt door een objectief bepaald en niet door de camera (nou ja bijna niet). Als je je 17-55 f/2,8 (ik denk dat het geen 18-55 f/2,8 is aangezien die niet bestaat ;)). Op f/2,8 zal gebruiken zal dit niet de scherpste platen opleveren. Een objectief is meestal op zijn scherpst rond de f/8 - f/10. Ook heb je bij 17 mm. last van scherpteverlies langs de randen.

Maar toch is het zaak om je foto's wat scherpte mee te geven d.m.v. nabewerking in Photoshop (smart sharpen) o.i.d.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma apr 16 2007 4:00 pm

D200 plus 17-55?
Die kombi is inderdaad het neusje van de zalm. Ik heb hem ook.
Op f 2.8 en 17 mm zal hij dan wel wat minder zijn, maar altijd nog beter dan de meeste andere objectieven.
Je moet dus nabewerken.

Neem Picture Project (dat heb je erbij, of haal de laatste versie van de Nikon site), hijs de NEF's er in, doe de standaard automatische verbetering en bekijk de zaak met de diashow. Kijken of je nog ontevreden bent.
Je scherm maakt ook heel veel uit in het eindresultaat!

Het is een dijk van een kombi, maar je moet even leren hem de baas te zijn.
groeten,
Marten

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » ma apr 16 2007 4:08 pm

Ligt er ook aan hoe de groep is opgesteld. Is het een groep die bestaat uit twee rijen naast elkaar of is het een groep van vier rijen en dan verticaal bv op een trapje. Met de eerste is het vaak wat gemakkelijker scherpstellen als wanneer ze op een trapje staan. Ik stel dan meestal scherp op 1\3 van de groep vanaf vanonder.
En natuurlijk een zo groot mogelijk diagfragma getal en daarna iets verscherpen in Capture NX.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

caroline brandsema

Bericht door caroline brandsema » ma apr 16 2007 6:03 pm

[quote="Opgezetfan"]Caroline, foto's worden meestal nog wel nabewerkt die jij in een blad ziet staan. Overigens zijn foto's die in bladen staan meestal met een technische camera/ middenformaat camera gemaakt (een Hasselblad o.i.d.) (tenzij je het hebt over foto's in een blad die gemaakt zijn met een D200). De scherpte wordt door een objectief bepaald en niet door de camera (nou ja bijna niet). Als je je 17-55 f/2,8 (ik denk dat het geen 18-55 f/2,8 is aangezien die niet bestaat ;)). Op f/2,8 zal gebruiken zal dit niet de scherpste platen opleveren. Een objectief is meestal op zijn scherpst rond de f/8 - f/10. Ook heb je bij 17 mm. last van scherpteverlies langs de randen.

Maar toch is het zaak om je foto's wat scherpte mee te geven d.m.v. nabewerking in Photoshop (smart sharpen) o.i.d.[/quote]

Bedankt voor je antwoord, en je hebt gelijk ik heb een 17 -55mm. Moet er nog even aan wennen. Mijn oude lens was nl. 18 - 55mm.
En over fotobewerking, ik ben hard bezig met photoshop. Maar is nog erg moeilijk. Maar ik hou vol

caroline brandsema

Bericht door caroline brandsema » ma apr 16 2007 6:06 pm

[quote="Marten"]D200 plus 17-55?
Die kombi is inderdaad het neusje van de zalm. Ik heb hem ook.
Op f 2.8 en 17 mm zal hij dan wel wat minder zijn, maar altijd nog beter dan de meeste andere objectieven.
Je moet dus nabewerken.

Neem Picture Project (dat heb je erbij, of haal de laatste versie van de Nikon site), hijs de NEF's er in, doe de standaard automatische verbetering en bekijk de zaak met de diashow. Kijken of je nog ontevreden bent.
Je scherm maakt ook heel veel uit in het eindresultaat!

Het is een dijk van een kombi, maar je moet even leren hem de baas te zijn.
groeten,
Marten[/quote]

Bedankt, ik zal mijn best doen. Wat jij noemt, Picture Project? Is dat een programma wat je bij de camera krijgt als je hem koopt?
Caroline.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » ma apr 16 2007 7:03 pm

caroline brandsema schreef: Bedankt, ik zal mijn best doen. Wat jij noemt, Picture Project? Is dat een programma wat je bij de camera krijgt als je hem koopt?
Caroline.
Ha Caroline,

Picture Project staat op een van de CD-roms die bij de camera in de doos meegeleverd is.

Een handig programma. Wil je meer dan is PS en natuurlijk het programma Capute NX van Nikon aan te bevelen.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » ma apr 16 2007 8:27 pm

Mijn ervaring met de d200 is dat als je hem je op verscherpen+1 zet dat je dit enorm veel nabewerking scheeld

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma apr 16 2007 9:19 pm

@ Caroline: Bedankt, ik zal mijn best doen. Wat jij noemt, Picture Project? Is dat een programma wat je bij de camera krijgt als je hem koopt?
Caroline.

Antwoord = ja, maar je kan de laatste update beter downloaden van de nikon site/support
Advies: Koop daarnaast Capture NX!

@ Smilda: beter verscherpen in de nabewerking dan in de D200. Maar dan wel met Nikon Software

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma apr 16 2007 11:51 pm

Marten schreef:@ Smilda: beter verscherpen in de nabewerking dan in de D200. Maar dan wel met Nikon Software
Kan ik volmondig be-amen. Heb tegenwoordig de verscherping in mijn D200 standaard uit staan, omdat mijn eerste stap in Capture NX altijd het uitzetten van de in-camera verscherping was.... Scheelt weer een bewerkingsstap!
Ben zeer tevreden over de resultaten die ik tot nu toe met Capture NX behaal, maar kan nog veel leren.

Groeten,
Marnis
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » ma apr 16 2007 11:58 pm

Caroline, ben nog van de oude stempel, wetten die ook nog gelden in het digitale tijdperk, maar let bij de opname ook op de sluitertijd, boven de 1/60 als je uit de hand werkt, bij een groep ook de scherptediepte goed plaatsen, zodat van voor naar achter alles scherp is, neem vooral de tijd om alles goed te checken, ik geloof er in, al bij de opname een foto met goed resultaat te hebben, met de juiste software kun je dan achteraf alles nog meer en beter aanpassen.

Wullem

Bericht door Wullem » di apr 17 2007 12:17 am

@opgezetfan

probeer eens unsharpenmask!
rare naam, maar is het beste wat PS te bieden heeft!

Willem

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » di apr 17 2007 12:23 am

Wullem schreef:probeer eens unsharpenmask! Willem
200% mee eens.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di apr 17 2007 12:27 am

unshapmask = het maskeren van de onscherpte. Zo uitgelegd klinkt het weer niet raar toch? :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”