Foto's opslaan in map per dag D90?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Dennishoek

Foto's opslaan in map per dag D90?

Bericht door Dennishoek » vr dec 04 2009 11:24 pm

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er een mogelijkheid bestaat, zoals de Canon Ixus 80IS en 95IS, om de foto's vanaf de D90 direct (automatisch) in aparte mappen op de computer over te zetten welke overeen komen met de dagen dat de foto's gemaakt zijn?
Ter verduidelijking, als ik mijn Ixus 80IS uitlees plaatst de Canon software alle foto's van 1 dag in één map met de desbetreffende datum dus na een week fotograferen worden er 7 mappen aangemaakt. Ik kan deze functie op de D90 niet vinden, wel heb ik in Nikon Transfer aangevinkt dat er iedere keer een nieuwe map aangemaakt moet worden maar dan worden alle foto's van, bijvoorbeeld, één week in één map gezet met de datum van vandaag. Ook heb ik geen zin om elke dag een nieuwe map te maken op de camera...
Ik ben mij er ter dege van bewust dat 1x per week niet veilig is maar bij mij ontbreekt erg vaak de tijd en de mogelijkheid om dit te doen, vandaar.
Alvast bedankt.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's opslaan in map per dag D90?

Bericht door gijs sandberg » za dec 05 2009 12:22 pm

Dennis,
Dat soort mogelijkheden heb ik niet eerder onderzocht.
Wat gebreurt als je bij Transfer onder Subfolders-edit-Rename in de middelste box kiest voor Date Shot?
In het Nederlands kunnne de opties wat anders heten.
De opties in transferNX voor hernoemen (rename) zijn zeer uitgebreid.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Dennishoek

Bericht door Dennishoek » di dec 29 2009 8:13 am

Hoi Gijs,

Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reply, ben net terug uit China.
Volgens mij kan je bij subfolders alleen aangeven dat er een nieuwe map aangemaakt wordt per overdrachts datum, dat is dus juist net niet wat ik wil. Verder kan je aanvinken dat het programma de mapnamen van de body overneemt en daar weet ik dus niet hoe ik iedere dag automatisch een map aanmaak.
Ik gebruik overigens gewoon Nikon Transfer, Transfer NX is het bewerkings programma, niet?

Daniël

Bericht door Daniël » di dec 29 2009 8:24 am

Transfer is zo als het zegt. Overzetten.
Je kan er wel opties in zetten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 29 2009 1:04 pm

Misschien is het handiger met een rename programma wat de EXIF uitleest, je bestandsnamen te hernoemen in een datum die gerelateerd is aan die EXIF-info en daarnaast nog een volgnummer. Datum wel zodanig dat eerst een jaartal wordt gezet in de bestandsnaam, dan maand, dan de dag van de maand. Op die wijze staan al je bestanden altijd op chronologische volgorde, hoef je dan niet eens in een datummapje te zetten, het klopt altijd.

091205-volgnummer (Sint Nicolaas 2009)
091231-volgnummer (Oudjaar 2009)
100101-volgnummer (Nieuwjaar 2010)
100606-volgnummer
101201-volgnummer
101212-volgnummer
Vriendelijke groet, Léon Obers

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » di dec 29 2009 5:59 pm

Dennishoek schreef:Hoi Gijs,

Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reply, ben net terug uit China.
Volgens mij kan je bij subfolders alleen aangeven dat er een nieuwe map aangemaakt wordt per overdrachts datum, dat is dus juist net niet wat ik wil. Verder kan je aanvinken dat het programma de mapnamen van de body overneemt en daar weet ik dus niet hoe ik iedere dag automatisch een map aanmaak.
Ik gebruik overigens gewoon Nikon Transfer, Transfer NX is het bewerkings programma, niet?
Bij de laatste versie van Transfer (1.5.0) is het ook mogenlijk om de bij de een nieuwe map de opnamedatum in de naam te selecteren ipv overdracht datum. idem is dit bij de bestandsnaam.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di dec 29 2009 7:59 pm

Indien je met Adobe Bridge je foto's van je camera haalt kan je de tip van Léon in een run uitvoeren. Heb je geen extra programma meer voor nodig. Daarna ga je verder met Bridge en bewerk je bijv. met PS of CNX-2.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Dennishoek

Bericht door Dennishoek » wo dec 30 2009 2:22 pm

Bedankt voor alle reacties,

Ik heb de laatste versie van NX geinstalleerd en nog steeds is het, mijn inziens, niet mogelijk. Ik kan alleen kiezen uit opeenvolgend nummer, overdrachtsdatum en overdrachtsdatum + tijd. Nu staat deze ingesteld op overdrachtsdatum maar, zoals het woord al beweerd, wordt er dus één map aangemaakt met de datum van overdracht waar vervolgens alle foto's van, zeg maar, afgelopen 2 weken in komen te staan.
Het is dus niet de bedoeling om de foto's te hernoemen, ik wil gewoon dat de foto's in een eigen map per dag over gerammeld worden naar mijn computer zodat ik op een later tijdstip e.e.a. kan bewerken/uitzoeken. 14 mappen in 2 weken vind ik iets overzichtelijker dan 2 weken foto's in één map.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo dec 30 2009 2:43 pm

Ik heb n.a.v. dit draadje de nieuwste geinstalleerd (1.5.1) en ik kon in de mapnaam de opnamedatum kiezen. Hoewel ik pas foto's van 1 dag heb (dus moet nog even wachten op bevestiging) lijkt het te werken... Ik kreeg voor de foto's van gisteren in ieder geval niet de datum van vandaag (= overdrachtsdatum).
Spul waarmee je foto's maakt...

Dennishoek

Bericht door Dennishoek » wo dec 30 2009 3:10 pm

Jongens bedankt!!!

Ik had met mijn suffe kop NX view geupdated, na het updaten van transferNX werkt het nu uit de kunst.
Nogmaals bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”