stroef diafragma

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Axelred

stroef diafragma

Bericht door Axelred » do nov 26 2009 9:08 am

Kort geleden kocht ik op ebay een 180mm Ais. Van het glas ben ik zeer tevreden, en ook van de foto's. Maar na enkele fotosessies viel het me steeds meer op dat het diafragma af en toe zeer stroef wordt, een enkele keer leek het zelfs te blokkeren. :cry: Toen liet ik het vijf minuten gerust en plots marcheerde het weer. Zoals gezegd : het is niet altijd een probleem, en meestal ook niet zo erg, maar als het voorvalt vind ik het wel heel vervelend. Vooral tussen 2.8 en 5.6 klikt het diafragma ook niet altijd precies in zijn stand. Dan moet ik een paar keer proberen tot het goed zit. Natuurlijk nogal stom dat ik dat niet meteen opgemerkt heb. Wat kan er aan de hand zijn, is zoiets te verhelpen, en zoja is het duur ? Misschien contacteer ik beter de verkoper om het terug te sturen, of om een schikking te vragen. Maar eerst wilde ik jullie mening eens vragen. Dank bij voorbaat en Groeten, Axel

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: stroef diafragma

Bericht door gijs sandberg » do nov 26 2009 9:46 am

Axel,
De lens die je beschrijft kan ruim vijfentwintig jaar oud zijn.
Het is niet ongebruikelijk dat stof het vet rond de diafragmaring doet verdikken.
Hoe vaak laat je jouw fiets of auto doorsmeren?
Met een uurtje sleutelen moet dat in Beverwijk of elders te doen zijn.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Axelred

Bericht door Axelred » do nov 26 2009 4:04 pm

Gijs, bedankt voor je reactie.
De lens is idd. zo oud ... als ik je goed begrijp moet ik ze laten kuisen of zo ? Dan zouden de kosten dus moeten meevallen ? Zou dat bij konijnenberg kunnen ? Ik hecht me altijd zo snel aan die oude mooie technische hoogstandjes ... zou het sneu vinden om het ding terug te moeten sturen. Ik heb de indruk dat het eigenlijk meevalt zolang ik de kleinste diafragma's vermijd. Als ik doordraai tot f/32 krijg ik de ring bijna niet teruggedraaid. Als ik de lens dan even laat rusten gaat het weer. Nog mensen met tips ? Ik kan ze evt. laten kuisen en de verkoper vragen om wat bij te dragen in de kosten...

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do nov 26 2009 5:22 pm

Axel,
Ik weet niet hoe het staat met reparateurs/herstellers in Vlaanderen.
Foto Konijnenberg zal je daarover zeker raad kunnen geven.
Reclameren bij de verkoper heeft alleen zin als je daarover een afspraak (garantie of iets soortgelijks) gemaakt hebt.
Wat jij beschrijft is 1 van de redenen waarom ik niet graag op eBay koop (sorry).
Een tip voor komende zaken: maak een afspraak om geen garantie te vragen voor een transactie, vaak kan er dan wat van de prijs af (de verkoper wil vaak een gebaar maken om van garantieclaims verlost te zijn).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 26 2009 9:04 pm

Als er bij de productomschrijving op E-bay geen beschrijving was van deze gebreken, kun je daarover reclameren.
Eerst zou ik informeren wat de kosten zijn van ontvetten, dan zou je bij de koper een gedeeltelijke teruggave van de aankoop kunnen voorstellen omdat je extra kosten moet maken. Kom je er niet uit, kun je het naar de verkoper terugsturen en je geld terugvragen. Mocht het niet op die wijze lukken, kun je E-Bay verzoeken te bemiddelen in een geschil.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Axelred

Bericht door Axelred » do nov 26 2009 9:37 pm

Beste Léon, ook bedankt voor je reactie.
Over deze gebreken was op ebay geen sprake, integendeel, de verkoper sprak over een perfecte lens. Dus ik heb wel een poot om op te staan geloof ik. Trouwens gijs, ik begrijp en respecteer je argwaan tegenover ebayverkopers, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik totnogtoe alleen maar geluk heb gehad met mijn aankopen op ebay. Na 18 aankopen is dit de eerste keer dat er iets mis loopt. Ik koop ook alleen maar bij verkopers met (bijna) perfecte feedback.
Ik wil de verkoper terug contacteren maar liefst met een concreet voorstel. Dan helpt het om te beginnen al om concreter te weten wat er mis is. Nog ervaringen of tips ? Misschien kent iemand een hersteller in Vlaanderen ? groetjes, axel

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr nov 27 2009 8:45 am

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr nov 27 2009 10:45 am

Axelred schreef:Beste Léon, ook bedankt voor je reactie.
Over deze gebreken was op ebay geen sprake, integendeel, de verkoper sprak over een perfecte lens. Dus ik heb wel een poot om op te staan geloof ik. Trouwens gijs, ik begrijp en respecteer je argwaan tegenover ebayverkopers, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik totnogtoe alleen maar geluk heb gehad met mijn aankopen op ebay. Na 18 aankopen is dit de eerste keer dat er iets mis loopt. Ik koop ook alleen maar bij verkopers met (bijna) perfecte feedback.
Ik wil de verkoper terug contacteren maar liefst met een concreet voorstel. Dan helpt het om te beginnen al om concreter te weten wat er mis is. Nog ervaringen of tips ? Misschien kent iemand een hersteller in Vlaanderen ? groetjes, axel
Lijkt er inderdaad op dat het vet van de bediening is ingedroogd en zich verdikt heeft met stof en dat het vet in het objectief een keer erg dun is geworden waardoor het op de diafragma lamellen is gelopen waardoor die nu dus blijven plakken. Diafragma zal er compleet uit moeten en uit elkaar om het volledig schoon te maken wat nog het meeste werk is. Als het alleen de verstelling is is het in een half uurtje wel te klaren.

Ik woon in de buurt van Antwerpen ik weet niet of dat bij jou in de buurt is.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Axelred

Bericht door Axelred » vr nov 27 2009 11:01 am

@Hans : heel erg bedankt voor die adressen , ik steek ze bij mijn favorieten en heb er eentje gemaild met mijn probleem. Ben benieuwd naar de reactie.
@ Luc : ik woon in Gent, indien mijn probleempje niet opgelost geraakt ben ik zeer zeker klaar om in mijn auto te springen en je de lens te tonen. Heel erg bedankt ! Ben je technieker ?
Ik heb de lens eens goed bekeken maar ik zie geen olie of andere abnormaliteiten in het diafragma. Wat niet wil zeggen dat het er niet is, ben geen technieker hé
Vreemd genoeg heb ik de indruk dat het stilaan betert met mijn lens. Ik heb ze enkele keren van de camera genomen en rustig de ring heen en weer bewogen tussen f/11 en f/2.8. Dit gedurende enkele minuten. De ring klikt nu beter in zijn standen (de overgangen vooral wijd open waren te geleidelijk). Ik heb ze ook nog eens doorgedraaid tot f/32 en en de stroefheid lijkt nagenoeg verdwenen. Hopelijk is dit geen tijdelijke heropleving ... Is het mogelijk dat de lens gewoon veel te lang stilgelegen heeft of zit er iets los in de lens en kan dat probleem terug de kop opsteken ? Het probleem was ook het ergst buiten op een frisse herfstochtend, misschien kan het met de koude te maken hebben ... Sorry voor al mijn noob vragen, en bedankt voor iedereen die toch zijn mening heeft gegeven of ze nog wil geven. groeten, axel

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr nov 27 2009 12:01 pm

Axel,

Een diafragma sluit op veerkracht draai je het helemaal open f2.8 en vervolgens weer terug dicht f16, f22 en de lamellen blijven open staan of gaan heel langzaam dicht dan is er sprake van vervuilde of vettige diafragma lamellen. wat bij Nikon ook voorkomt is dat inwendig de pallen van de diafragma bediening langs elkaar heen schieten maar dat komt meestal alleen voor bij de langere zoom objectieven. Je krijgt dan bij verstelling van het diafragma hele rare dingen veroorzaakt door het af en toe wel/niet meenemen van de pal.

Als de verstelling alleen stroef gaat dan kan zeker door beweging de boel weer gangbaar gemaakt worden en het heel voorzichtig een beetje verwarmen met bijv. een haarfohn, niet met een verfstripper. Wil ook nog wel eens helpen om iets weer gangbaar te krijgen maar het kan zijn dat je er bij bijv. extreem koud weer weer terug last van krijgt.

Het beste is gewoon, zeker bij oudere objectieven, uit elkaar, volledig schoon maken en voorzien van nieuw en juist smeermiddel. Ik gebruik voor dit soort zaken altijd Fomblin vet dit heeft nagenoeg dezelfde dikte binnen -20 tot 280 graden en het reageert bijna nergens mee en is ook alleen oplosbaar met speciale oplosmiddelen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Axelred

Bericht door Axelred » ma dec 07 2009 10:21 am

Sorry dat het even geduurd heeft voordat ik nog eens gereageerd heb. Ik heb de lens ondertussen twee keer meegenomen op een foto-tripje, en telkens bij fris weer om te zien wat ze zou doen. En ik moet zeggen ze doet het op het eerste gezicht goed. De stroefheid lijkt volledig weg. Dus vermoed ik dat de lens lang in een schuif heeft gelegen en dat ze door ze te gebruiken "los" is gekomen. Moest het probleem opnieuw opduiken laat ik iets weten. Ik zou nogmaals iedereen willen bedanken die de moeite heeft gedaan om te reageren en me tips te geven. Er wordt op het forum soms geklaagd over de behandeling van nieuwelingen maar dit draadje toont dat het er hier ook heel sociaal aan toe kan gaan. Groetjes, axel.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”