Groepsfoto UPDATE met het resultaat!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Groepsfoto UPDATE met het resultaat!

Bericht door ahhveurink » vr dec 04 2009 7:15 pm

Beste forumleden

Binnenkort ga ik op verzoek een groepsfoto van een stel meiden(voetbalsters) maken. Het moet een luchtige/vrolijke/spontane en niet al te geposeerde kerst foto worden. Waarschijnlijk wordt de foto binnen gemaakt, dat betekent dus flitsen(SB 800)! Wie kan mij adviseren welke instelling ik qua diafragma het beste kan nemen( wat is gangbaar bij een groep zodat ik een correcte DOF heb), welke sluitertijd en hoe hoog zet ik de iso. Ik gebruik mijn D300 met mijn 17-55 mm lens, Tamron 1: 2.8.Ik zet mijn flitser op TTL, moet ik dat met of zonder omnibounce doen? En eventueel direct(hard licht?) of via wanden flitsen. Ik ga er vanuit dat het licht niet optimaal is.

Wie helpt mij op weg?!

Anja
Laatst gewijzigd door ahhveurink op vr dec 25 2009 2:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Groepsfoto

Bericht door George Fennes » vr dec 04 2009 7:23 pm

Beste Anja wat het flitsen betreft, is de vraag hoe de lokatie er uit ziet.
Hoog plafond, of laag plafond, lichte muren donkere muren dito eender met het plafond.
Ik denk dat je pas een passen advies kan krijgen als je weet welke lokatie je gaat gebruiken.
Weet je daar al iets van?
En om hoeveel meiden gaat het?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » vr dec 04 2009 8:21 pm

George Fennes schreef:Beste Anja wat het flitsen betreft, is de vraag hoe de lokatie er uit ziet.
Hoog plafond, of laag plafond, lichte muren donkere muren dito eender met het plafond.
Ik denk dat je pas een passen advies kan krijgen als je weet welke lokatie je gaat gebruiken.
Weet je daar al iets van?
En om hoeveel meiden gaat het?

Groetjes George :D
Hoi George

Waarschijnlijk komen er ca 25 meiden op de foto! Ze moeten/mogen er losjes op komen te staan, dat betekent op elkaar over elkaar vul het maar in! De foto wordt gemaakt in een fitness ruimte met een redelijk laag en licht plafond en lichte wanden.

Groetjes Anja

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr dec 04 2009 8:38 pm

Indien je in het bezit bent van twee SB-xxx en die kan je op een statief o.i.d. plaatsen, stel ze dan alsvolgt op voor bijv. een groepsfoto. Je zorgt dat de flitskop boven de mensen uitsteekt (ong 2 meter hoogte), omhoog wijst en de tupperware doosjes er omheen. Wedden dat niemand aan het licht ontkomt!

Afbeelding

Afbeelding
Had niet de juiste lampjes ter beschikking maar de bedoeling is duidelijk na ik mag aannemen

Een flitsende groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Dugrand

Bericht door Dugrand » ma dec 07 2009 7:02 pm

Helemaal eens met ALE. Mocht je echter 1 flitser hebben, omhoog richten (hoek van 60 graden), groothoek klepje ervoor doen, omnibounce erop, TTL, flitskracht op -1 (als basis) en kijk wat het licht doet Een dan eventueel corrigeren.

Succes!

Gr. Marc

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » di dec 08 2009 3:04 pm

Wat Dugrand schrijft is nieuw voor mij: 'groothoek klepje ervoor doen, omnibounce erop'.

Ik heb daar 2 vragen over:
- Wat is het voordeel van deze combinatie?
- Wat is het verschil bij wel of geen gebruik van het groothoek klepje in combinatie met de omnibounce?

Niknack.

Dugrand

Bericht door Dugrand » wo dec 09 2009 11:38 pm

Veel mensen gebruiken dit niet, maar probeer het verschil eens. Schiet twee maal dezelfde foto en dan 1 met- en 1 zonder het klapje. Je zal zien dat de lichtverdeling met klepje beter is dan zonder. Erg leuk testje om te doen.

Gr. Marc

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » vr dec 11 2009 8:32 am

Dugrand,

Bedankt voor de uitleg. Toch nog een vraag.
Als het klapje al zorgt voor een betere lichtverdeling, wat is dan de functie van de omnibounce nog?
Doet het dan elkaar versterken omdat de omnibounce volgens mij ook zorgt voor een betere lichtverdeling?

Groeten,

Niknack.

Edit: sta ik hoogstwaarschijnlijk antwoord te geven op mijn eigen vraag...........toch even gaan zoeken op internet. Misschien een leuke pagina met wat uitleg over gebruik van klapje in combinatie met de omnibounce:

http://dptnt.com/2009/09/bounce-flash-tips/#more-2942

En als we dan toch bezig zijn nog een aanvulling:

http://www.planetneil.com/tangents/2009 ... mie-thing/

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » za dec 12 2009 4:28 pm

Het groothoekklepje doet precies wat de naam vermoedt: het spreidt het licht wat breder. Het is ontstaan toen steeds meer mensen met groothoekobjectieven gingen werken (< 28 mm kleinbeeld) en daardoor bij direct geflitste foto's lichtafval aan de randen te zien kregen. Het is dus vooral bedoeld voor DIRECT flitsen met groothoeklenzen. Bij indirect flitsen via het plafond heeft het geen enkel nut, omdat gebounced licht altijd breed terugkomt van bijvoorbeeld het plafond en het verschijnsel van donkere randen zich dus niet voordoet. Het heeft zelfs een beperkt nadeel om het klepje bij indirect flitsen te gebruiken, omdat het simpelweg (een beetje) licht kost en het maximaal bereik daarmee afneemt.

Daarnaast zit op sommige flitsers ook een wit plaatje dat je uit kunt schuiven. Bijvoorbeeld op de Metz flitser die ik heb. Bij indirect flitsen op korte afstand heb je vaak het probleem dat het licht te steil omhoog gaat, waardoor de belichting wel erg 'van boven' komt. Daardoor krijgt je onderwerp behalve een glanzend voorhoofd donkere oogkassen en schaduwen onder neus en mond. Met het witte klepje open gaat een klein deel van het licht recht naar voren en daardoor worden die schaduwen weer wat opgelicht.

In het geval van de groepsfoto is direct flitsen wel mogelijk, maar daar krijg je erg 'platte' foto's mee. Indirect flitsen is eigenlijk de enig haalbare manier, maar daar heb je een sterke flitser voor nodig. Bijvoorbeeld met een richtgetal van ongeveer 60. Ik zou proberen zo'n flitser te lenen/huren. De door ALE voorgestelde oplossing is natuurlijk ook prima, maar wie heeft als beginnen fotograaf al meteen de beschikking over 2 flitsers?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Dugrand

Bericht door Dugrand » zo dec 13 2009 3:10 pm

Het flitsen met omnibounce en groothoekklepje heeft wel degelijk nut. Helaas heb ik op dit moment geen voorbeelden voor handen, maar voor mijn workshops zal ik voorbeelden maken en die zal ik hier dan ook wel even posten.

Gr. Marc

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » zo dec 13 2009 4:50 pm

Marc, ik heb het niet over de omnibounce, want die heb ik nog nooit gebruikt, dus ook niet in combinatie met groothoekklepje. Wat ik bedoel is dat dat klepje niet zo veel uithaalt wanneer je indirect flitst, omdat het licht al voldoende verspreid wordt. Maar ik ben benieuwd naar je voorbeelden.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 13 2009 7:59 pm

Al zal het verschil wellicht wat minder "dramatisch" zijn als bij direct flitsen, het kan volgens mij toch flink uitmaken...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » wo dec 16 2009 10:49 pm

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » vr dec 25 2009 12:35 pm

Hoi

Hoewel ik zelf niet helemaal tevreden kan zijn, was FC Twente dat wel. De opdracht was om een spontane kerstfoto van het 1e vrouwenelftal van FC Twente te maken. Het uiteindelijke resultaat is als kerstkaart gebruikt voor sponsors, fans etc.....en daar ben ik best trots op :D Er zijn vele foto's door het land verstuurd.

Hoewel ik al een beetje 'gewaarschuwd' was voor het 'groothoek probleem' overkwam het me toch.....de hoofden van de meiden achterin de groep zijn kleiner dan vooraan. Het was lastig om de hilariteit een beetje te beteugelen en toch een spontane foto te krijgen (wat de bedoeling was). De volgende keer meer rekening houden met het compacter maken van de groep.

Bedankt voor jullie tips en fijne feestdagen allemaal.

Anja

Afbeelding

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » vr dec 25 2009 2:03 pm

Anja

Hij is meer dan geslaagd !
Ik vind hem erg leuk, spontaan en creatief !!!
Mijn complimenten.
Het probleem van groothoek kan lastig en storend zijn.
Omdat de "grootte"van de hoofden geleidelijk verloopt
is het niet zo storend......

Helemaal top en je mag trots zijn :)
fijne kerstdag !

Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”