Hear, hear!joepert schreef:Mensen ga toch alsjeblieft foto's maken met al die prachtige spullen. Wie koopt er nou een tele-objectief om van zo dichtbij foto's te maken.
Peter
Hear, hear!joepert schreef:Mensen ga toch alsjeblieft foto's maken met al die prachtige spullen. Wie koopt er nou een tele-objectief om van zo dichtbij foto's te maken.
Dankjewel. Je hebt gelijk.a90 schreef:Kom op Willem, laat je toch niet door een ander wat aanpraten, je hebt een geweldig objectief gekocht en je bent er tevreden mee. Als het je niet was verteld dan had je het waarschijnlijk nooit geweten.
Ik heb het ding ook en het maakt me helemaal niets uit, als het niet goed is dan doe ik wel een stap naar voren of achteren
Ja, dat kan allemaal, maar IK kies liever voor MIJN methode.emdeklerk schreef:"Neemt niet weg dat ik (zodra het beter weer wordt (dat zal dus wel zomer 2010 zijn of vrieskoude dagen komende tijd om eea tussen mijn 70-200 VRII en Macro 200 te checken. Hoe doe je dat overigens? Ik stel me voor dat ik de beeldhoek bereken en naar aanleiding daarvan een poster op mijn schuur plak en vervolgens een foto maak met de 70-200 en 200 macro))."
Huh? Beter weer? Hoe dat zo? Je bent er zo achter in de huiskamer. Camera op statief voor de boekenkast, zoomobjectief op 200mm, kortste instelafstand, ga met statief naar voren danwel naar achteren tot je boekjes scherp zijn, kijk in de zoeker welke boekruggetjes er nog wel en welke er niet meer op staan, dan neem je een echt 200mm vastbrandpuntobjectief, zet dit op de camera en voilà: kijk en huiver. Nu zie je waarschijnlijk, hoogstwaarschijnlijk, een geringer aantal boekruggetjes op je matglas... Je hoeft echt geen beeldhoeken te berekenen of posters op schuren te plakken...
Overigens kun je ook op oneindig testen door bijvoorbeeld een flatgebouw beeldvullend te bekijken door je zoekertje en raampjes te tellen. Wederom met je geliefde zoomobjectief en met dat oh zo ouderwetse vastbrandpuntobjectief.
Succes, EMdeKlerk
Je weet totaal niets over de beeldhoek in jouw opzet. Je vergelijkt twee lenzen met elkander, dat is totaal iets anders als een lens beoordelen, op objectieve maatstaven.emdeklerk schreef:"Neemt niet weg dat ik (zodra het beter weer wordt (dat zal dus wel zomer 2010 zijn of vrieskoude dagen komende tijd om eea tussen mijn 70-200 VRII en Macro 200 te checken. Hoe doe je dat overigens? Ik stel me voor dat ik de beeldhoek bereken en naar aanleiding daarvan een poster op mijn schuur plak en vervolgens een foto maak met de 70-200 en 200 macro))."
Huh? Beter weer? Hoe dat zo? Je bent er zo achter in de huiskamer. Camera op statief voor de boekenkast, zoomobjectief op 200mm, kortste instelafstand, ga met statief naar voren danwel naar achteren tot je boekjes scherp zijn, kijk in de zoeker welke boekruggetjes er nog wel en welke er niet meer op staan, dan neem je een echt 200mm vastbrandpuntobjectief, zet dit op de camera en voilà: kijk en huiver. Nu zie je waarschijnlijk, hoogstwaarschijnlijk, een geringer aantal boekruggetjes op je matglas... Je hoeft echt geen beeldhoeken te berekenen of posters op schuren te plakken...
Overigens kun je ook op oneindig testen door bijvoorbeeld een flatgebouw beeldvullend te bekijken door je zoekertje en raampjes te tellen. Wederom met je geliefde zoomobjectief en met dat oh zo ouderwetse vastbrandpuntobjectief.
Succes, EMdeKlerk
Ik. Voor portretten gebruik ik het liefst een zoom om eerst mijn perspectief te kunnen kiezen en daarna dmv zoomen uit te kaderen. Ik heb op zich geen zin om door het gedrag van een lens dichterbij te moeten gaan en dus mijn perspectief te moeten veranderen. Daarom weet ik het nog niet met die lens. YMMV of, in goed(?) Nederlands, JKKAZ (jouw kilomertrage kan anders zijn) maar het is een beetje te kort door de bocht je eigen situatie op iedereen van toepassing te verklaren.joepert schreef:Mensen ga toch alsjeblieft foto's maken met al die prachtige spullen. Wie koopt er nou een tele-objectief om van zo dichtbij foto's te maken.
De naam was George. En ja. het moet zijn tupperware. Het is in ieder geval iets onbenulligs.Kupperware? Ik ben je even kwijt, Léon...
Ik ken Tupperware, waar ik wel eens een zonnekap van gemaakt heb gezien, maar dat zul je niet bedoelen neem ik aan...
Ik neem het je niet kwalijk. Voel me zelfs een beetje vereerd.emdeklerk schreef:Neem me niet kwalijk, George13.
En hoe onbenullig ook: beter een zonnekap van Tupperware dan geen zonnekap...
Groet, emdeklerk
Kamera op statief, daarnaast een waterpasinstrument op statief. Neem object verweg, maak foto. Richt je waterpasinstrument op een kant van het beeld van je foto, zet gradenschaal op 0, richt op andere kant van foto en lees de hoek af. Geen problemen met een vlak die haaks op de lensrichting moet staan.Ik wacht dan ook met spanning op de resultaten van de absolute brandpuntsafstandsberekening (anyone for scrabble?).
Ik neem aan dat je dan uitsluitend refereert aan een opname van een stilstaand onderwerp. Bij snel bewegende onderwerpen schiet de focussnelheid van de 180 natuurlijk duidelijk tekort ten opzichte van de 70-200. Dat is het geval met mijn AF-uitvoering van de 180, laat staan met jouw MF-uitvoering van de 180emdeklerk schreef:Heel eerlijk gezegd: ik wil de opname nog zien in het tele-bereik van die 70-200 die je niet met de 2,8/180mm ED kunt maken. En die had ik voor heel wat minder centjes.
Ik hoor wel hoe veel te kort ik nu door de bocht ga...
Groet, emdeklerk
Skippy schreef: Ik neem aan dat je dan uitsluitend refereert aan een opname van een stilstaand onderwerp. Bij snel bewegende onderwerpen schiet de focussnelheid van de 180 natuurlijk duidelijk tekort ten opzichte van de 70-200. Dat is het geval met mijn AF-uitvoering van de 180, laat staan met jouw MF-uitvoering van de 180
Dat laatste kan ik "ten dele" beamen uit eigen ervaring vanuit theaterfotografie: Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19#p273319emdeklerk schreef:Ten dele waar.
(Je vraagt je af hoe ze in godsnaam al tientallen jaren auto's, vliegtuigen etc. hebben kunnen fotograferen zonder AF en AF-s...)