Lastige keuze in het tele bereik

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Lastige keuze in het tele bereik

Bericht door Patrick » vr dec 11 2009 5:48 pm

Cees Laarman schreef:Verder zul je geen spijt krijgen van de 80-200.
En heb je dat wel: een tweedehands 80-200 levert weer een gelijk bedrag op bij verkoop... tenzij je er veel te veel voor betaalt natuurlijk.

De AF-S is trouwens inderdaad veel duurder dan de andere versies, maar dat is ook omdat het gewoon om een heel ander objectief gaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

patrick91

Bericht door patrick91 » vr dec 11 2009 6:07 pm

Bedankt voor de uitleg, alleen snap ik hem nu nog niet :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 11 2009 6:41 pm

patrick91 schreef:Bedankt voor de uitleg, alleen snap ik hem nu nog niet :)
Wat het verschil is tussen de AF, de AF-D en de AF-S versies? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

patrick91

Bericht door patrick91 » vr dec 11 2009 7:17 pm

Mijn opmerking over het niet snappen ging over deze opmerking van Cees "Die Scr's zijn schroefjes in de lens".
En mijn postje zat was net even te laat geplaatst.. je zat er ineens tussen waardoor het verband weg is :)
Ik hoef in elk geval geen rekening te houden met scherpstelmotoren in die zin dat alles werkt op mijn camera.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr dec 11 2009 7:22 pm

Waarom weet ik ook niet, maar er zitten 5 of meer schroefjes in de lens.

Ik begreep uit jouw posting dat je met 5+ begreep dat dat de kwaliteit van de lens was. Maar dat zal dus op een misverstand berusten....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

patrick91

Bericht door patrick91 » vr dec 11 2009 7:35 pm

Juist, misverstand van mijn kant want ik dacht inderdaad dat het een cijfer was om de kwaliteit aan te geven.
In elk geval 1 probleem opgelost!

Zag op marktplaats een afs 80-200 staan .. de verkoper vraagt evengoed 1100 euro, daar heb ik ook de 70-200 voor. Dus het zal AFD moeten worden.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr dec 11 2009 7:46 pm

Een goede is dat ook waard.
Groet, Cees

Lid NCN

patrick91

Bericht door patrick91 » vr dec 11 2009 7:51 pm

Ongetwijfeld waar maar dan kies ik voor 50-100 euro meer of misschien wel evenveel liever voor de opvolger?!

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr dec 11 2009 8:00 pm

De '80' is sneller dan de '70'. Daarnaast zeggen veel mensen dat hij scherper is.
Groet, Cees

Lid NCN

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » vr dec 11 2009 8:06 pm

Cees Laarman schreef:De '80' is sneller dan de '70'. Daarnaast zeggen veel mensen dat hij scherper is.
Dat hoor ik steeds meer. Maar praten we dan over de AF-S of over deze?

Johan.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr dec 11 2009 8:08 pm

Over de AF-S.
Groet, Cees

Lid NCN

patrick91

Bericht door patrick91 » vr dec 11 2009 8:13 pm

Met dank aan nikon zal ik maar zeggen :)
Absolute scherpte is voor mij niet het belangrijkste. De snelle AF wel. Blijft over de VR om over te denken.

San

Bericht door San » vr dec 11 2009 10:39 pm

Waarom je twijfels over de Sigma 70-200 Patrick?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 12 2009 2:59 am

San schreef:Waarom je twijfels over de Sigma 70-200 Patrick?
Ik neem aan dat je andere Patrick (patrick91) bedoelt? Ik bemoei me er evengoed toch maar even mee... :wink:

De Sigma is een prima objectief. Niet zo lang geleden kostten ze gewoon ook tussen de 900 en 1000 Euro nieuw. De prijs is de laatste tijd enorm gedaald naar een heel mooi niveau. Het is absoluut geen straf om met zo'n ding te mogen rondlopen. Het zijn gewoon goed gebouwde lichtsterke objectieven die snel scherpstellen. De Tamron 70-200 f/2.8 schijnt optisch nog wat beter te zijn, maar is een vrij rumoerige herrieschopper doordat Tamron nog geen ultrasone motoren maken kan. Iets soortgelijks heb je in feite ook met de Nikon AF-D 80-200 f/2.8. Het verbaast mij altijd dat deze nog steeds gemaakt wordt in deze vorm. Optisch zijn ze bijzonder fraai, net als de wat oudere typen, maar het is toch een wat oud ontwerp. Wat wel voor die dingen spreekt: koop er nu eentje tweedehands, en je verkoopt 'm later voor hetzelfde bedrag weer door. Ze zijn heel waardevast!

De AFS versie van de 80-200 is een heel ander verhaal. Het is een heel ander ontwerp. Er zit dus een ultrasone motor in, 5 (!!) stuks ED glas, etc. En hoewel ik zo'n beetje in tweeën wordt gezaagd elke keer als ik het hier zeg, optisch is ie eigenlijk mooier dan de 70-200 VR. Hij mist natuurlijk wel VR, en de 70-200 VR is handiger in het gebruik door een betere statiefgondel, de aanwezigheid van VR en het wat slankere ontwerp. Nadeel van de 80-200 AFS: ze zijn erg duur, ook tweedehands. Dat komt doordat er relatief weinig van gemaakt zijn, en ze komen maar heel zelden langs op Marktplaats.nl en zo. En weinig aanbod betekent ...

Nu heb ik weer veel van mijn mening over dit onderwerp verteld. Helpt je wellicht niet om de boel eenvoudiger te maken. Als je op veilig wilt gaan: koop een goede tweedehands versie van de Nikon 80-200 f/2.8D. Je kan gewoon niet mis zitten met die dingen. En het aanbod is vrij groot, dus er valt vrij goed aan te komen.

San

Bericht door San » za dec 12 2009 8:59 am

Klopt ik bedoelde inderdaad de andere Patrick, ik weet dat hij ook de Sigma 70-200 overwoog.. Maar interessant verhaal.

Ik heb de Sigma 70-200mm en bevalt me heel goed. Wel had ik even een storing tijdens een concert. Ik heb het idee dat Nikon het beste bij Nikon objectieven kan blijven.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”