beginneling vraagt advies
beginneling vraagt advies
We willen graag een opvolger voor onze Panasonic Fz7, maar komen er nog niet echt uit.
We hebben al een hoop informatie bekeken, maar sommige dingen gaan gewoon boven onze pet. We zijn amateurfotografen die er van houden om mooie/heldere foto's te maken. Hiervoor is een D-slr toch meer geschikt als onze Fz7 lijkt ons.
Helaas is de wereld van camera's een beetje te groot, maar we hebben de keus toch tot een minimum weten te beperken. De Nikon D3000 spreekt ons zeer aan en ook de Canon 450d wekt onze interesse.
Als we voor de Nikon gaan willen we er wel graag een lens bij waarmee je ook wat verder kan inzoomen, en dit lijkt ons dan wel een mooie kit:
http://www.digicamshop.nl/product/75583 ... r-kit.html
Is dit een goede keus of moeten we nog op andere zaken letten??
Maarten
We hebben al een hoop informatie bekeken, maar sommige dingen gaan gewoon boven onze pet. We zijn amateurfotografen die er van houden om mooie/heldere foto's te maken. Hiervoor is een D-slr toch meer geschikt als onze Fz7 lijkt ons.
Helaas is de wereld van camera's een beetje te groot, maar we hebben de keus toch tot een minimum weten te beperken. De Nikon D3000 spreekt ons zeer aan en ook de Canon 450d wekt onze interesse.
Als we voor de Nikon gaan willen we er wel graag een lens bij waarmee je ook wat verder kan inzoomen, en dit lijkt ons dan wel een mooie kit:
http://www.digicamshop.nl/product/75583 ... r-kit.html
Is dit een goede keus of moeten we nog op andere zaken letten??
Maarten
Laatst gewijzigd door maarten op vr nov 20 2009 10:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: beginneling vraag advies
Dit is zonder meer een prachtige camera. Het enige waarop je moet letten is, wat wil je straks meer. Je zult altijd een AF-S lens moeten nemen of met de hand scherpstellen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
Cees Laarman schreef:Dit is zonder meer een prachtige camera. Het enige waarop je moet letten is, wat wil je straks meer. Je zult altijd een AF-S lens moeten nemen of met de hand scherpstellen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, waarom zou ik dan een AF-S moeten nemen?? Wat houdt dan exact in?
- Cees
- Forumlid
In de D3000 zit geen scherpstelmotor, die moet dus in de lens zitten. Alleen AF-S lenzen beschikken over zo'n motor.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
oke, en die lens die bij de kit hoort heeft dat dan ook niet? en de VR is alleen voor stabilisatie?
- Ralph
- Forumlid
- Contacteer:
De lens die erbij zit is wel AF-S, en VR is idd voor stabilistatie.maarten schreef:oke, en die lens die bij de kit hoort heeft dat dan ook niet? en de VR is alleen voor stabilisatie?
Hoeveel kan je met deze lens eigenlijk inzoomen? Bij een digitale camera wordt dat altijd erg benadrukt.. maar bij zo'n lens kan ik het eigenlijk niet goed ontdekken
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoeveel inzoomen. Meestal rekenen ze zo: 105/18 = 5.8 maal zoom. Omdat deze camera geen fullframe camera is, moet is het objectief eigenlijk een 27-157,5 objectief. Dat maakt voor de zoomfactor natuurlijk niets uit.
Hoeveel de vergrotingsfactor is bij 157mm zou ik zo niet weten. Het is in ieder geval wat meer ingezoomd, en vooral meer uitgezoomd, dan je bij de meeste compactcamera's hebt.
Of je de Nikon of de Canon neemt: ga ze eens vasthouden. Ik vind de Nikon logischer in elkaar zitten, handiger werken en beter vasthouden, maar dat is natuurlijk een persoonlijk iets. Een keertje uitproberen zou ik zeggen.
Tip: de "kitlenzen" van Nikon zijn beter van kwaliteit dan die Canon levert. Je hoeft dus niet gelijk aan andere objectieven te denken. Iets dat je bij een Canon wat eerder hebt... naar mijn idee.
Hoeveel de vergrotingsfactor is bij 157mm zou ik zo niet weten. Het is in ieder geval wat meer ingezoomd, en vooral meer uitgezoomd, dan je bij de meeste compactcamera's hebt.
Of je de Nikon of de Canon neemt: ga ze eens vasthouden. Ik vind de Nikon logischer in elkaar zitten, handiger werken en beter vasthouden, maar dat is natuurlijk een persoonlijk iets. Een keertje uitproberen zou ik zeggen.
Tip: de "kitlenzen" van Nikon zijn beter van kwaliteit dan die Canon levert. Je hoeft dus niet gelijk aan andere objectieven te denken. Iets dat je bij een Canon wat eerder hebt... naar mijn idee.
Ik ben zeker nog van plan om ze allebij vast te houden. Ik heb al ooit naar de Canon gekeken, maar nog niet naar de Nikon.
Weet iemand een goede fotozaak in Eindhoven waar ze ook de tijd voor je willen nemen??
Weet iemand een goede fotozaak in Eindhoven waar ze ook de tijd voor je willen nemen??
Camexmaarten schreef:Ik ben zeker nog van plan om ze allebij vast te houden. Ik heb al ooit naar de Canon gekeken, maar nog niet naar de Nikon.
CityFoto
Re: beginneling vraagt advies
Hoi Maarten,
Ik heb onlangs ook voor mezelf de keus gemaakt om een degelijk DSLR aan te schaffen.
Mijn keus is toen gevallen voor de Nikon D5000. Een vrij nieuw recent en compleet model.
Ik dacht flink mijn huiswerk gedaan te hebben, maar had toch achteraf een kleine tegenvaller
Namelijk het feit dat de body geen scherpstelmotor heeft.
Maar voor de rest een
topper
van iemand van beginnend kaliber.
Wat betekend dat je in de toekomst toch zult moeten kiezen voor de duurdere lenzen met motor.
Anyway... aangezien je keus richting een budget gaat van € 400,- zul je niet zo snel slagen voor een nieuwe D90 die weer wel een scherpstelmotor heeft.
Kijk even voor wat meer reviews:
http://www.letsgodigital.org/nl/nikon/d ... eview.html
Heb je geen media-markt in de omgeving zitten? En dan gewoon even beide body's vasthouden.
Ik heb onlangs ook voor mezelf de keus gemaakt om een degelijk DSLR aan te schaffen.
Mijn keus is toen gevallen voor de Nikon D5000. Een vrij nieuw recent en compleet model.
Ik dacht flink mijn huiswerk gedaan te hebben, maar had toch achteraf een kleine tegenvaller

Namelijk het feit dat de body geen scherpstelmotor heeft.
Maar voor de rest een

Wat betekend dat je in de toekomst toch zult moeten kiezen voor de duurdere lenzen met motor.
Anyway... aangezien je keus richting een budget gaat van € 400,- zul je niet zo snel slagen voor een nieuwe D90 die weer wel een scherpstelmotor heeft.
Kijk even voor wat meer reviews:
http://www.letsgodigital.org/nl/nikon/d ... eview.html
Heb je geen media-markt in de omgeving zitten? En dan gewoon even beide body's vasthouden.
Tja, na wat advies en tips van diverse mensen (waarvoor dank!), zijn we aan het kijken of het toch een D90 gaat worden. Een scherpstelmotor lijkt me toch wat handiger voor ons, ookal is het een wat duurdere camera, we zullen er wat meer meer kunnen dan met een instapper zoals de D3000 of D5000..
Gisteren waren we in de stad (eindhoven), maar helaas geen tijd om even naar de mediamarkt/Camex of cityfoto te gaan..
We gaan deze maand eens goed nadenken, nog veel meer advies over fotograferen inwinnen, het budget goed bekijken en in het nieuwe jaar gaan we rustig een keuze maken!
Gisteren waren we in de stad (eindhoven), maar helaas geen tijd om even naar de mediamarkt/Camex of cityfoto te gaan..
We gaan deze maand eens goed nadenken, nog veel meer advies over fotograferen inwinnen, het budget goed bekijken en in het nieuwe jaar gaan we rustig een keuze maken!
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het is op zich niet dat je "meer kan" met een D90. Je bent alleen wat minder beperkt in de keuze voor objectieven. Met name objectieven als de Nikon 50mm f/1.8D zijn heel terecht heel populair; ze zijn verschrikkelijk goed en niet duur. Een alternatief met scherpstelmotor kost mee, en dan ben je je voordeel alweer kwijt.maarten schreef:Tja, na wat advies en tips van diverse mensen (waarvoor dank!), zijn we aan het kijken of het toch een D90 gaat worden. Een scherpstelmotor lijkt me toch wat handiger voor ons, ookal is het een wat duurdere camera, we zullen er wat meer meer kunnen dan met een instapper zoals de D3000 of D5000..
recentelijk zlef een nikon nikkor af-s 18-105 dx ed vr f3.5-5.6G IF SWM gekocht voor op mijn D70
het is zeker voor het geld een prima lens , hij heeft dezelfde lichtsterkte als een 18-55 lens maar wel met 50mm extra bereik
in het tele bereik van 105 mm heb je dus een een behoorlijke lichtsterkte ,
een ding waar je rekening mee moet houden is dat er bij flitsfoto's een zwarte halve banaan op de foto zichtbaar kan zijn.
door dat deze lens behoorlijk lang is heeft de flits net iets te weinig power.
wil je voorbeelden zien wat deze lens kan stuur even een pb-tje
dirk-jan
het is zeker voor het geld een prima lens , hij heeft dezelfde lichtsterkte als een 18-55 lens maar wel met 50mm extra bereik
in het tele bereik van 105 mm heb je dus een een behoorlijke lichtsterkte ,
een ding waar je rekening mee moet houden is dat er bij flitsfoto's een zwarte halve banaan op de foto zichtbaar kan zijn.
door dat deze lens behoorlijk lang is heeft de flits net iets te weinig power.
wil je voorbeelden zien wat deze lens kan stuur even een pb-tje
dirk-jan
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
f5.6 is niet lichtsterk Dirk-Jan...
Komt die "zwarte banaan"
niet gewoon doordat het objectief tussen de flitser en het te beflitsen onderwerp zit?
Komt die "zwarte banaan"