flitslicht schreef:Remco H schreef:
Die AF 105mm f/2D DC kan ik zeer zeker aanraden voor portretten. Als je kijkt naar de weergave van huidskleuren, dan kunnen bijvoorbeeld de AF 80-200mm f/2.8D en de AF-S 24-70mm f/2.8G daar niet tegenop. Hoe een vergelijking met de AF-S 70-200mm f/2.8G VR II uitvalt weet ik niet. Dus wil je serieus met portretten aan de gang, dan moet je zoiets als de AF 105mm f/2D DC wel hebben.
Je hoort vaak beweren dat die lenzen zgn 'huidtinten' beter weergeeft dan andere lenzen, maar ik heb het nog nooit iemand zien aantonen in een vergelijking met een andere goede lens. Er zijn zat mooie foto's met die lenzen gemaakt maar dat zegt niets als je niet dezelfde foto maakt met de andere lens onder precies gelijke omstandigheden.
In een gezicht zitten alle kleuren van de regenboog, je ziet ook blauw en groen, dus als je 'huidtinten' goed wilt weergeven moet je alle kleuren goed weergeven. Je hebt gewoon een lens nodig met een goede kleurweergave en daarin doet de 24-70 het heel goed. Dat je alleen met die DC lenzen serieuze portretten zou kunnen maken is volstrekte onzin.
Daar kom je zelf toch achter, als Nikon-fotograaf? Of ben jij al uitverzameld als je de geijkte zoomobjectieven hebt?
Mijn beweringen komen ook uit mijn praktijkervaring. Niet door op twee dezelfde plekken letterlijk te vergelijken. (Al wil ik een dergelijke methode best eens uitproberen voor bepaalde objectieven.) Maar ik heb wel een tijd ervaring achter de rug met bijvoorbeeld de AF-S 24-70mm f/2.8G. En met die ervaring in mijn geheugen zie ik dan de beelden die uit een AF 105mm f/2D DC komen. En dat geeft een bepaalde indruk.
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is om met de AF-S 24-70mm f/2.8G eens een portret te schieten. Dat heb ik ook wel eens gedaan, en inderdaad, dat is helemaal geen slecht portret geworden. Maar als ik een portret ga maken, en ik heb het bij me, dan zou ik toch het liefste de AF 105mm f/2D DC op mijn camera draaien.
Hoe bijvoorbeeld de AF 85mm f/1.4D in dit verhaal uitvalt, weet ik niet uit eigen ervaring, dus daar ga ik dan ook niks over zeggen.