Nikkor 50mm f1.8 diafragma scherpte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Costeijn

Nikkor 50mm f1.8 diafragma scherpte

Bericht door Costeijn » ma dec 14 2009 3:34 pm

Hallo,

Ik weet dat de keuze voor het diafragma mede de scherptediepte bepaald. Maar waar ik momenteel tegen aanloop kan ik niet helemaal plaats brengen. Ik heb helaas geen voorbeeld bij de hand, omdat ik momenteel niet mijn apparatuur bij de hand heb maar het gaat over het volgende:

Ik heb 2 foto's gemaakt vanaf statief van exact het zelfde onderwerp. De ene foto op f1.8 en f3.5. De foto genomen op f3.5 lijkt vele malen scherper dan de foto op f1.8 die wat onscherp lijkt of de scherpte op een heel klein punt.

Mijn vraag als beginner is nu: Heeft het diafragma invloed op de scherpte en waardoor komt dit?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Costeijn op ma dec 14 2009 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor 50mm f1.8 diafragma scherpte

Bericht door Onno » ma dec 14 2009 3:47 pm

Het diafragma heeft zeker invloed op de scherpte. Om precies te zijn, de scherptediepte.
Hoe kleiner het diafragmagetal, hoe groter de diafragma-opening, hoe geringer de scherptediepte.

Bij lage diafragmagetallen is dus alleen een klein deel van je onderwerp scherp. Bij hoge diafragmagetallen een groter deel van je onderwerp.

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » ma dec 14 2009 3:48 pm

Costeijn,

Laat ik beginnen met de woorden, ik ben een beginner. Afgelopen weekeinde heb ik een 50mm. 1.8 lensje gekocht voor mijn D90. En mij viel ook op dat hoe grote r het diafragma ( 1.8 ), hoe dunner/scherper/nauwkeuriger de DOF-grens is. Maar ook ik zou willen weten hoe je dus een portretfoto maakt die geheel scherp is met een diafragma van circa 1.8.

Ik blijf dit draadje volgen.. Ben benieuwd!

Robert

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 14 2009 4:00 pm

Een objectief is nooit op z'n scherpst als deze helemaal open of helemaal geknepen wordt gebruikt. Dat zal hier zeker ook spelen.

Kijk maar eens op deze pagina: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1

En dan onder MTF (resolution). Het optimum ligt meestal zo'n 2 stops van helemaal open af.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » ma dec 14 2009 4:34 pm

Ome Robert schreef:Maar ook ik zou willen weten hoe je dus een portretfoto maakt die geheel scherp is met een diafragma van circa 1.8.
Dat kan niet. Bij diafragma 1.8 is er maar een zeer beperkte scherptediepte. Omdat een gezicht rond is zal dus maar een klein deel van het gezicht scherp zijn.
Zorg er in ieder geval voor dat de ogen scherp zijn. Dan kan het zeker een mooie plaat worden.

Als je alles scherp wilt hebben zal je moeten kiezen voor een hoger diafragma-getal.

yoyo

Bericht door yoyo » ma dec 14 2009 4:47 pm

...of een kleinere sensor gebruiken met een kleiner brandpunt...

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » ma dec 14 2009 4:53 pm

@Onno:

Vanavond ga ik de vrouw op de gevoelige plaat zetten. Even kijken hoe ver ik kom met een zo klein mogelijk diafragma.. Wordt vervolgd.

Robert

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » ma dec 14 2009 5:18 pm

Als ik een specifiek portret neem met de 50mm 1.8 stel ik mijn diafragma in op F/8,met een egale achtergrond om geen storende elementen te zien.Scherpstellen op de ogen en liefst met statief dan krijg je een perfecte plaat. Zonder achtergrond zou ik je diafragma op zo'n F/4 a F/5.6 houden voor een wazige achtergrond.Succ6. :mryellow: :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 14 2009 5:42 pm

Onno schreef:
Ome Robert schreef:Maar ook ik zou willen weten hoe je dus een portretfoto maakt die geheel scherp is met een diafragma van circa 1.8.
Dat kan niet. Bij diafragma 1.8 is er maar een zeer beperkte scherptediepte. Omdat een gezicht rond is zal dus maar een klein deel van het gezicht scherp zijn.
Zorg er in ieder geval voor dat de ogen scherp zijn. Dan kan het zeker een mooie plaat worden.

Als je alles scherp wilt hebben zal je moeten kiezen voor een hoger diafragma-getal.
In theorie kan het wel door op een grote afstand van het onderwerp te gaan staan... :mryellow:

Waarom wil je nou perse die f/1.8 gebruiken Robert? Het is leuk als het op je objectief staat, maar het is geen doel op zich... Nog even afgezien van het feit dat een iets kleiner diafragma een veel scherper plaatje oplevert.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » ma dec 14 2009 7:59 pm

Op je 50mm lens staat tegenover je afstandsring een schaal met diafragmawaardes. Hierop kun je aflezen vanaf welke afstand een beeld bij een bepaalde diafragma scherp is.
andere lenzen, vraag me niet welke, hebben dit niet. Wil je toch weten wat de invloed van je diafragma op je scherptediepte is kun je volgende link bekijken.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Vergeet niet dat scherpte niet iets is van ja of nee. Het is een glijdende schaal.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”