De 'Uitvergroot' foto

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Laura
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

De 'Uitvergroot' foto

Bericht door Laura » zo dec 13 2009 6:56 pm

Dit is de foto uit de rubriek Uitvergroot van het laatste NCN magazine.
Ik merk dat de kleuren op mijn beeldscherm toch iets meer knallen dan het drukwerk.
Afbeelding
Gemaakt met D90, Tamron 10-24mm, Iso 100, f 25, 1/5 sec. Cokin ND2 filter voor de lens en met een Gorilla pod op een grote steen in het midden van het watervalletje.

Ik hoor uiteraard graag wat een ieder er van vindt! :mryellow:

Groetjes
Laura

a90
Forumlid
Forumlid

Re: De 'Uitvergroot' foto

Bericht door a90 » zo dec 13 2009 7:05 pm

Ik heb het clubblad nog niet gezien maar ik vind het een mooie plaat.

Waarom in hemelsnaam F25 ? de toegenomen onscherpte als gevolg van diffractie zal aanzienlijk zijn.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Snah
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Snah » zo dec 13 2009 7:10 pm

Inderdaad! Veeeeel meer kleur. Wellicht iets te maken met de kleurruimte die je hebt gekozen?
Valt met dit licht niet mee een wat langere sluitertijd voor bewegend water te vinden

yoyo

Bericht door yoyo » zo dec 13 2009 7:13 pm

Tja...
Hij kan mij niet echt boeien. Ik ken veel beter werk van je...

Ik mis kleur, scherpte, compositie...
Aan contrast geen gebrek, zelfs teveel IMHO.

Laura
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Laura » zo dec 13 2009 7:19 pm

a90 schreef: Waarom in hemelsnaam F25 ? de toegenomen onscherpte als gevolg van diffractie zal aanzienlijk zijn.
Ik wilde perse de beweging van het water vastleggen. En vanwege het felle zonlicht moest ik mijn diafragma daarom erg veel knijpen.
Snah schreef:Inderdaad! Veeeeel meer kleur. Wellicht iets te maken met de kleurruimte die je hebt gekozen?
Ben ik zelf ook benieuwd naar hoe het komt.. heb zelf nog even geen idee.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » zo dec 13 2009 10:05 pm

ongelooflijk mooie foto Laura , ben nog geen clublid dus heb het NCN clubblad niet gezien , maar jou foto is super.

groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo dec 13 2009 11:44 pm

Laura schreef:Dit is de foto uit de rubriek Uitvergroot van het laatste NCN magazine.
Ik merk dat de kleuren op mijn beeldscherm toch iets meer knallen dan het drukwerk.

Gemaakt met D90, Tamron 10-24mm, Iso 100, f 25, 1/5 sec. Cokin ND2 filter voor de lens en met een Gorilla pod op een grote steen in het midden van het watervalletje.

Ik hoor uiteraard graag wat een ieder er van vindt! :mryellow:

Groetjes
Laura
Aardig beeld. Wel sfeervol.

Kleuren op je beeldscherm zullen altijd meer knallen dan in drukwerk. Dat verschil zit 'm in het feit dat er twee verschillende kleurmodellen gebruikt worden (RGB vs CMYK ofwel additief vs substractief).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Richard van der Hoek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Richard van der Hoek » ma dec 14 2009 4:16 pm

Laura schreef:Dit is de foto uit de rubriek Uitvergroot van het laatste NCN magazine.
Groetjes
Laura
De kleuren op een beeldscherm zijn altijd veel intenser dan op papier. De kleurruimte van een beeldscherm is nou eenmaal groter dan die van drukwerk. Zeker in kleuren als fel rood en fel groen kan dit behoorlijk schelen.

Als de foto's binnenkomen doe ik daar niets aan qua kleur. Ik ben niet bij de opname aanwezig geweest dus kan ook niet aan kleurcorrectie doen. Wel verscherp ik de foto's meestal iets en zet ze om naar CMYK. Dit doe ik met het FOGRA27 (ISO 12647-02:2004) profiel. Vervolgens is het natuurlijk wat de drukker er daarna van maakt. Niet de hele oplage zal 100% identiek zijn wat kleur betreft. Daarnaast was mij ook opgevallen dat de Magazines dit keer iets wat flets gedrukt zijn.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 14 2009 5:36 pm

Komt het ook niet gewoon doordat het gewoon een heel ander medium is? Een beeldscherm geeft licht af, terwijl ik een lichtgevend versie van NCN Magazine zou laten ophalen door mannen in speciale pakken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Richard van der Hoek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Richard van der Hoek » ma dec 14 2009 5:50 pm

Patrick schreef:Komt het ook niet gewoon doordat het gewoon een heel ander medium is? Een beeldscherm geeft licht af, terwijl ik een lichtgevend versie van NCN Magazine zou laten ophalen door mannen in speciale pakken!
Klopt helemaal dat heeft met die additief vs substractief kleuren te maken. Je hebt overigens wel speciale lichtgevende inkt maar dat is dan de vijfde kleur die gedrukt moet worden. :)

GSAndré

Bericht door GSAndré » ma dec 14 2009 7:41 pm

Mooie foto Laura, maar hik een beetje tegen de dichtlopende schaduwen.
Heb al gelezen dat je bij natuuurfoto niet van HDR houdt, maar zou hier wel kunnen helpen :wink:
Door de tonemapping "smooth" te doen, hoef je het niet te zien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 14 2009 11:00 pm

Richard van der Hoek schreef: Als de foto's binnenkomen doe ik daar niets aan qua kleur. Ik ben niet bij de opname aanwezig geweest dus kan ook niet aan kleurcorrectie doen. Wel verscherp ik de foto's meestal iets en zet ze om naar CMYK. Dit doe ik met het FOGRA27 (ISO 12647-02:2004) profiel. Vervolgens is het natuurlijk wat de drukker er daarna van maakt. Niet de hele oplage zal 100% identiek zijn wat kleur betreft. Daarnaast was mij ook opgevallen dat de Magazines dit keer iets wat flets gedrukt zijn.
Zou je er niet beter aan doen door de drukker zelf de omzetting naar CMYK te laten doen?
Nu doe jij het voor de drukker, terwijl dat mogelijk helemaal niet de geëigende CMYK omzetting is, wat bij het drukprocedé van die drukker past, met alle kleur-afwijkingen als gevolg.
Je beredeneert wel mooi "wat de drukker er daarna van maakt", maar het is IMO niet de geëigende weg om voor de drukker reeds te gaan beslissen welke omzetting erbij hoort. Met een verkeerde omzetting, wordt het moeilijk om dat door de drukker achteraf dan weer bij te moeten sturen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma dec 14 2009 11:45 pm

Sorry Laura , maar deze foto vind ik ook te "gewoon" voor jou.
Hierin zie ik niet dat jij hem gemaakt hebt, kan door velen gemaakt zijn.

En tja, die drukkerijen he, tis wat.
Ik ben zelf drukker, en weet hoe moeilijk het is de gehele oplage correct af te drukken.
Er zijn ontzettend veel factoren die jou foto anders kunnen laten overkomen qua kleur, daar kun je als drukker ook niet altijd wat aan doen.
Een goed kleur/model is in de meeste gevallen erg raadzaam en een goed houvast voor de drukker, die dan de kleuren wat kan bijsturen indien mogelijk.
Maar 100 % zul je het waarschijnlijk nooit krijgen.

vrgr
Tiny

eteuben

Bericht door eteuben » wo dec 16 2009 7:56 pm

jettiny schreef:Sorry Laura , maar deze foto vind ik ook te "gewoon" voor jou.
Hierin zie ik niet dat jij hem gemaakt hebt, kan door velen gemaakt zijn.
Ik zie het wel, het staat eronder in het kader. En het mag dan een te gewone foto van Laura zijn, maar ik vind dat ie heerlijk wegkijkt en dat er een mooie sfeer in zit. Ook de beweging in het water is adembenemend mooi weergegeven. Complimenten Laura... :D

Heb je spiegelfotos al eens eerder bewonderd en er mijn complimenten over ge-uit naar je!!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”