Richard van der Hoek schreef:
Als de foto's binnenkomen doe ik daar niets aan qua kleur. Ik ben niet bij de opname aanwezig geweest dus kan ook niet aan kleurcorrectie doen. Wel verscherp ik de foto's meestal iets en zet ze om naar CMYK. Dit doe ik met het FOGRA27 (ISO 12647-02:2004) profiel. Vervolgens is het natuurlijk wat de drukker er daarna van maakt. Niet de hele oplage zal 100% identiek zijn wat kleur betreft. Daarnaast was mij ook opgevallen dat de Magazines dit keer iets wat flets gedrukt zijn.
Zou je er niet beter aan doen door de drukker zelf de omzetting naar CMYK te laten doen?
Nu doe jij het voor de drukker, terwijl dat mogelijk helemaal niet de geëigende CMYK omzetting is, wat bij het drukprocedé van die drukker past, met alle kleur-afwijkingen als gevolg.
Je beredeneert wel mooi "wat de drukker er daarna van maakt", maar het is IMO niet de geëigende weg om voor de drukker reeds te gaan beslissen welke omzetting erbij hoort. Met een verkeerde omzetting, wordt het moeilijk om dat door de drukker achteraf dan weer bij te moeten sturen.