Beste allen,
Heeft iemand van jullie ervaring met de Gitzo 3530S en/of Gitzo GH5380SQR, Magnesium Ball Head? Ik wil een solide investering doen waar ik behoorlijk wat jaartjes mee vooruit kan. Bovenstaande combinatie gaat me geloof ik iets van 650 Euro kosten (aanbieding).
Verder gebruik ik een D300 + grip + 300 f/4 (lens binnenkort nog aan te schaffen). Hoop binnen 5 jaar op 400mm+ te zitten. Momenteel gebruik ik een oude Velbon VS-3 die niet echt lekker stabiel is. Centre column heb ik liever niet ivm stabiliteit. Maar deze kan ik later nog kopen voor bovenstaand statief als ik me niet vergis.
Verder ben ik zelf iets groter dan 1.70m. 3530S is 1.29m, met kop en kamera (+grip!) wordt dat ongeveer 1.49m. Niet perfect dus maar ik gebruik statief zelden helemaal uitgeschoven (meer lager macro en vanuit schuiltent).
Groeten Luuk
Ervaringen met Gitzo 3530S en GH5380SQR kop?
Re: Ervaringen met Gitzo 3530S en GH5380SQR kop?
Ik heb de GT3530LS met GH5380S. Statief OK, balhoofd had ik achteraf toch liever met snelkoppeling gehad; nu heb ik alleen een klein stompie schroefdraad van 1/4 inch. Ik moet er wel aan wennen dat de verstelhoek slecht een graad of 35, 40 uit het midden is. Omzetten naar portretstand is alleen mogelijk met een L-adapter van Kirk (?), of een ander balhoofd/ statiefkop. Hoe mijn combinatie werkt met tele 300+ mm, weet ik niet, ik heb geen lange telelens. Ik heb er wel alle vertrouwen in dat 300 mm werkt, mits de statiefgondel OK is. Dat zie ik mogelijk eind van het jaar wel.
Groet Hans

Groet Hans
Bedankt voor je antwoord! Ik heb van verschillende mensen gehoord dat de Gitzo balhoofden niet zo geweldig zijn vergeleken met Arca-Swiss (zelfde prijsklasse dan wel he). De kleine verstelhoek lijkt me inderdaad ook niet zo fijn. Ik denk dat ik nog een paar maanden doorspaar voor een wat groter statief met een Ground level functie. En dan een Arca-Swiss balhoofd. Als je toch bezig bent he... :p.
Gr. Luuk
Gr. Luuk
Hallo,
Ik heb ook de Gitzo 3530S, geweldig ding, werkt perfect met de AF-S 300 F4, volgens gitzo zelf, kun je hier een Nikkor 500 f4 op kwijt,
dus qua gewicht geen probleem(waar wel mee trouwens?)
ik gebruik hem met de Kirk BH-3, de lichtere versie van de BH-1, ook prima ding, frictie te apart te regelen,
arca swiss style bevestiging, is goed vast te zetten oftewel doet wat het moet doen, en goed ook!...
verder heb ik de statief gondel NC-300 van kirk erbij gedaan, als je echt alles uit de AF-S 300F4 wilt halen,
heb je dat ding toch wel nodig, je ziet resultaat al door de zoeker op het moment van afdrukken(spiegelklap)
het zoekerbeeld 'stuitert' dan niet of nauwelijks meer, wat wel het geval was bij de statiefgondel van nikon zelf.
toch zal je nog de mirror up nodig hebben, als je rond of onder de 1/60e komt met je sluitertijd, dan pas krijg je echt haarscherp resultaat(bij lange sluitertijden)
het resultaat is goed te zien op een muur, of iets anders met veel fijne struktuur, om spiegelklap onscherpte uit te testen.
groeten edwin.
Ik heb ook de Gitzo 3530S, geweldig ding, werkt perfect met de AF-S 300 F4, volgens gitzo zelf, kun je hier een Nikkor 500 f4 op kwijt,
dus qua gewicht geen probleem(waar wel mee trouwens?)
ik gebruik hem met de Kirk BH-3, de lichtere versie van de BH-1, ook prima ding, frictie te apart te regelen,
arca swiss style bevestiging, is goed vast te zetten oftewel doet wat het moet doen, en goed ook!...
verder heb ik de statief gondel NC-300 van kirk erbij gedaan, als je echt alles uit de AF-S 300F4 wilt halen,
heb je dat ding toch wel nodig, je ziet resultaat al door de zoeker op het moment van afdrukken(spiegelklap)
het zoekerbeeld 'stuitert' dan niet of nauwelijks meer, wat wel het geval was bij de statiefgondel van nikon zelf.
toch zal je nog de mirror up nodig hebben, als je rond of onder de 1/60e komt met je sluitertijd, dan pas krijg je echt haarscherp resultaat(bij lange sluitertijden)
het resultaat is goed te zien op een muur, of iets anders met veel fijne struktuur, om spiegelklap onscherpte uit te testen.
groeten edwin.
Laatst gewijzigd door edwin73 op wo dec 16 2009 8:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor je antwoord Edwin! Ik wacht nog even met de 300 f4 tot na de PMA 2010 (februari). Ik zou toch wel heel graag VRII op deze lens willen hebben zodat ik hem ook op de ietwat druiligere dagen zonder statief kan gebruiken. Maar het is zeker een hele goede lens!
Qua Gitzo ga ik nu denk ik voor de 3541L (als je toch bezig bent he). Die heeft de groundlevel functie die ik eigenlijk wel fijn vind. Ook kan ie wat hoger. Helaas zit er ook een middenzuil bij maar als ik me niet vergis kan ik die er gewoon vanaf halen.
Gr. Luuk
Qua Gitzo ga ik nu denk ik voor de 3541L (als je toch bezig bent he). Die heeft de groundlevel functie die ik eigenlijk wel fijn vind. Ook kan ie wat hoger. Helaas zit er ook een middenzuil bij maar als ik me niet vergis kan ik die er gewoon vanaf halen.
Gr. Luuk
Graag gedaan, en wat de 3530S aangaat, die kan ook héél laag tot plat op de grond,
ik weet niet zeker of dat de groundlevel functie is wat je bedoelt.
Wat de lens betreft, ik weet niet of er officiële plannen zijn van nikon voor een VR versie,
ik zie wel 's meer van dat soort 'geruchten' op bijvb de website van Ken Rockwel,
achteraf bleken die(helaas) vaak niet waar te zijn, meer berust op de wensen van toekomstige gebruikers van die (nog) niet bestaande spullen.
natuurlijk is het mooi als de lens een update zou krijgen, doe mij gelijk maar SUPER ED glas elementen erin, net zoals de Nikkor 200 mm F2.0 AF-S VR,
voor nóg hoger oplossend vermogen/contrast, niet dat ik wat te klagen heb over het huidige exemplaar, maar zoals je zelf al zei als ze dan toch bezig zijn.
en natuurlijk vasthouden aan de metalen behuizing, lekker degelijk
in elk geval succes met je keuze van je statief, zeer zeker mooi spul.
groeten edwin
ik weet niet zeker of dat de groundlevel functie is wat je bedoelt.
Wat de lens betreft, ik weet niet of er officiële plannen zijn van nikon voor een VR versie,
ik zie wel 's meer van dat soort 'geruchten' op bijvb de website van Ken Rockwel,
achteraf bleken die(helaas) vaak niet waar te zijn, meer berust op de wensen van toekomstige gebruikers van die (nog) niet bestaande spullen.
natuurlijk is het mooi als de lens een update zou krijgen, doe mij gelijk maar SUPER ED glas elementen erin, net zoals de Nikkor 200 mm F2.0 AF-S VR,
voor nóg hoger oplossend vermogen/contrast, niet dat ik wat te klagen heb over het huidige exemplaar, maar zoals je zelf al zei als ze dan toch bezig zijn.
en natuurlijk vasthouden aan de metalen behuizing, lekker degelijk

in elk geval succes met je keuze van je statief, zeer zeker mooi spul.
groeten edwin