Iemand al ervaring Cactus V4 trigger in comb. SB 600?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Iemand al ervaring Cactus V4 trigger in comb. SB 600?
Heeft er iemand al ervaring met de Cactus V4 radio trigger in combinatie met een Nikon SB 600 of 800. Over de V2 het oude type zijn mij wel wat ervaringen bekend deze nieuwe versie schijnt beter te werken. En ik weet ook -zoals als altijd het Opel en Mercedes verhaal maar wat is er mis met een ....) dat er veel betere?? maar ook veel duurdere triggers zijn. Voor een testserie wil ik eerst eens uitvogelen of ik het beoogde resultaat/belichting (b.v. flitser uit het zicht/bereik van D 300 ) kan behalen.
Groet,
Theo
Groet,
Theo
Re: Iemand al ervaring Cactus V4 trigger in comb. SB 600?
Ik heb naar deze set zitten kijken. maar op internet zijn veel vervelende verhalen te vinden over deze nieuwe set van Cactus. De flitsers zit vaak zo vast dat ze met veel brute kracht pas loskomen van de set. Ook de betrouwbaarheid schijnt heel slecht te zijn, als je voor deze type gaat kan je beter zoeken op CTR-301 op eBay deze zijn beter en betrouwbaarder.
Zelf zit ik te kijken naar de nieuwe RadioPoppers, deze hebben als voordeel dat je de commander instellingen met deze radio trigger ook kan oversturen naar de flitsers. Hij zet namelijk je infrarood signaal om naar een radio signaal en bij de flitser weer vise versa.
Zelf zit ik te kijken naar de nieuwe RadioPoppers, deze hebben als voordeel dat je de commander instellingen met deze radio trigger ook kan oversturen naar de flitsers. Hij zet namelijk je infrarood signaal om naar een radio signaal en bij de flitser weer vise versa.
-
- Forumlid
Bedankt voor je reactie Perry,
Ook gezien was/is mijn tweede optie.
Ga nog eens kijken naar die CTR 301 dingen
Groet Theo
Perry Timmers schreef:Heb ik ook gezien en gelezen maar er staat ook veel onzin op internet zoals je weet dus kijk hier naar ervaringen van ''Nikon collega's'' .op internet zijn veel vervelende verhalen te vinden over deze nieuwe set van Cactus. De flitsers zit vaak zo vast dat ze met veel brute kracht pas loskomen van de set. Ook de betrouwbaarheid schijnt heel slecht te zijn.
Ook gezien was/is mijn tweede optie.
Ga nog eens kijken naar die CTR 301 dingen
Groet Theo
Ik heb de V2s triggers gehad, en al snel geirriteerd van de hand gedaan.
Inmiddels de Elinchrom Skyports die het voortreffelijk doen, en ook op grotere afstand (lees: 100 meter....) het nog uitstekend doen. En dat ook nog voor een vriendelijkere prijs dan de PocketWizards.....
Als ik toch met deze opstelling bezig ben, vind ik het niet erg om lekker basic (=handmatig) dingen af te regelen.
Met de lichtmeter is dat zo gebeurd
Inmiddels de Elinchrom Skyports die het voortreffelijk doen, en ook op grotere afstand (lees: 100 meter....) het nog uitstekend doen. En dat ook nog voor een vriendelijkere prijs dan de PocketWizards.....
Als ik toch met deze opstelling bezig ben, vind ik het niet erg om lekker basic (=handmatig) dingen af te regelen.
Met de lichtmeter is dat zo gebeurd

Fotoshop Aalten verkocht mij de CTR301 en die doen het prima met zowel mijn SB600 als de SB28. Bereik in het vrije veld 30 meter. Voor mij meer dan genoeg. 100 meter is niet nodig want ik heb geen 800mm met 2 x convertor....
Tot nu toe niks mis me. Maar ja, vergelijken met een Mercedes is niet helemaal eerlijk vind ik. Als je voor een duppie op de eerste rang wilt zitten moet je accepteren dat je soms pijn in je nek krijgt van het omhoog kijken....

Tot nu toe niks mis me. Maar ja, vergelijken met een Mercedes is niet helemaal eerlijk vind ik. Als je voor een duppie op de eerste rang wilt zitten moet je accepteren dat je soms pijn in je nek krijgt van het omhoog kijken....
Ik werk met de Hänhel HW433 en ben uiterst tevreden hiermee.
-
- Forumlid
Volgens mij is dat een op afstand bedienbare sluiter ontspanner of vergis ik me?digayral schreef:Ik werk met de Hänhel HW433 en ben uiterst tevreden hiermee.
De triggers (ook zo'n lekker nl woord) in deze topic gaan over door de camera geregelde afstand bedienbare flitsontstekers.
Grote nadeel van de V2 en de CTR301 zijn de CR2 Batterijen, die zijn vrij prijzig en in geval van mijn V2 vrij snel leeg. Voordeel van de nieuwe V4 lijkt mij juist dat je geen CR2's nodig hebt maar dat je bijvoorbeeld oplaadbare AAA's kan gebruiken. Maar ik ben eerst ook even op zoek naar wat ervaringen van gebruikers, het zou mij niet verbazen dat de spookverhalen die je hoort door de concurrenten van Cactus de markt in worden geholpenJack the Slipper schreef:Fotoshop Aalten verkocht mij de CTR301 en die doen het prima met zowel mijn SB600 als de SB28. Bereik in het vrije veld 30 meter. Voor mij meer dan genoeg. 100 meter is niet nodig want ik heb geen 800mm met 2 x convertor....![]()

Aardige review:
http://akikorhonen.org/articles.php?action=view&id=667
- JGVilla
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb zowel een setje Cactus V4 als een setje CTR-301P.
Belangrijkste verschil: de reikwijdte (binnen) van de Cactus V4 is slechts 5-6m.
Reikwijdte van de CTR-301P (binnen, hemelsbreed vanuit verschillende kamers/verdiepingen) >14m.
Ook wat tests buiten gedaan met de CTR-301P en daar was de reikwijdte inderdaad (iets minder dan) 30m.
Dat Cactus setje gebruik ik in mijn (vaste) macro opstelling (eventueel in kleine studio).
Voor het "grotere" werk (recepties, huwelijk, rapportages) ben ik aan het experimenteren met de CRT-301P.
De CRT-301P heeft mijn zeer duidelijke voorkeur.
En er bestaan ook oplaadbare CR2 batterijen, dus dat nadeeltje is ook weg te poetsten.
Ik ben momenteel aan het experimenteren met iTTL flitsers (Nikon SB800/SB900) om ze tegelijkertijd te gebruiken met non-iTTL flitsers.
Ik heb nog een perfect werkende Metz 60 CT-4 en die wil ik graag als (manual) achtergrond flitser gebruiken samen met de Nikon flitsers in iTTL mode.
Met behulp van de CRT-301P is dat zeer wel mogelijk. Mechanisch (flitsers af op het juiste moment) werkt al uitstekend.
(noot: een dergelijke setup wordt ook beschreven in het handboek van de PocketWizard Plus II)
Nu nog kijken wat zo'n "vreemde eend in de bijt" voor invloed heeft op de CLS-belichtingsmeting.
Belangrijkste verschil: de reikwijdte (binnen) van de Cactus V4 is slechts 5-6m.
Reikwijdte van de CTR-301P (binnen, hemelsbreed vanuit verschillende kamers/verdiepingen) >14m.
Ook wat tests buiten gedaan met de CTR-301P en daar was de reikwijdte inderdaad (iets minder dan) 30m.
Dat Cactus setje gebruik ik in mijn (vaste) macro opstelling (eventueel in kleine studio).
Voor het "grotere" werk (recepties, huwelijk, rapportages) ben ik aan het experimenteren met de CRT-301P.
De CRT-301P heeft mijn zeer duidelijke voorkeur.
En er bestaan ook oplaadbare CR2 batterijen, dus dat nadeeltje is ook weg te poetsten.
Ik ben momenteel aan het experimenteren met iTTL flitsers (Nikon SB800/SB900) om ze tegelijkertijd te gebruiken met non-iTTL flitsers.
Ik heb nog een perfect werkende Metz 60 CT-4 en die wil ik graag als (manual) achtergrond flitser gebruiken samen met de Nikon flitsers in iTTL mode.
Met behulp van de CRT-301P is dat zeer wel mogelijk. Mechanisch (flitsers af op het juiste moment) werkt al uitstekend.

(noot: een dergelijke setup wordt ook beschreven in het handboek van de PocketWizard Plus II)
Nu nog kijken wat zo'n "vreemde eend in de bijt" voor invloed heeft op de CLS-belichtingsmeting.
-Jan-
Bedankt voor je reactie.
Heb je enig idee van het bereik van de V4 buiten? Ik hou me alleen bezig met auto fotografie en fotograaf zelden binnen. 30 meter voor die CTR klinkt al goed, ik heb een recensie gezien waar de V4 een flink bereik heeft en dat is voor mij ook de voornaamste reden om over te gaan van de V2 naar V4.
Heb je enig idee van het bereik van de V4 buiten? Ik hou me alleen bezig met auto fotografie en fotograaf zelden binnen. 30 meter voor die CTR klinkt al goed, ik heb een recensie gezien waar de V4 een flink bereik heeft en dat is voor mij ook de voornaamste reden om over te gaan van de V2 naar V4.
- JGVilla
- Forumlid
OK, meetresultaten van de Cactus V4 buiten (met net opgeladen Eneloop batterijen)
Meting dit keer verricht met meetlint (niet met stappen tellen).
De zender steeds afgevuurd op ooghoogte (camera hoogte)
Hemelsbreed zender en ontvanger in zicht van elkaar: 25 m
Maar zo gauw je op die afstand iets afwijkt van de directe lijn (> 3-5m),
of wanneer er iets tussen zender en ontvanger staat (bij. stapel hakhout)
dan worden de resultaten veel minder betrouwbaar (eigenlijk niet meer betrouwbaar) -
Bij nieuwe meting binnen kwam ik op zo'n 7m (in zicht van elkaar).
Alle metingen dus voor de Cactus V4.
CTR-301P lijkt betrouwbaarder (zeker wanneer het signaal niet direct is - bijv. door muren heen moet)
Zal straks m.b.v. meetlint ook de CTR-301P nog een keer buiten checken.
NB: Ik vind de aansluitingen van de Cactus V4 ook beduidend minder betrouwbaar dan de CTR-301P
Op de Cactus V4 moest ik de aanluitingen vaak "heen en weer frommelen" voordat er goed contact was.
Meting dit keer verricht met meetlint (niet met stappen tellen).
De zender steeds afgevuurd op ooghoogte (camera hoogte)
Hemelsbreed zender en ontvanger in zicht van elkaar: 25 m
Maar zo gauw je op die afstand iets afwijkt van de directe lijn (> 3-5m),
of wanneer er iets tussen zender en ontvanger staat (bij. stapel hakhout)
dan worden de resultaten veel minder betrouwbaar (eigenlijk niet meer betrouwbaar) -

Bij nieuwe meting binnen kwam ik op zo'n 7m (in zicht van elkaar).
Alle metingen dus voor de Cactus V4.
CTR-301P lijkt betrouwbaarder (zeker wanneer het signaal niet direct is - bijv. door muren heen moet)
Zal straks m.b.v. meetlint ook de CTR-301P nog een keer buiten checken.
NB: Ik vind de aansluitingen van de Cactus V4 ook beduidend minder betrouwbaar dan de CTR-301P
Op de Cactus V4 moest ik de aanluitingen vaak "heen en weer frommelen" voordat er goed contact was.
-Jan-
- JGVilla
- Forumlid
Nog wat testjes gedaan in de volle zon op een open sportveld.
Alles bij elkaar is wat mij betreft de Cactus V4 betrouwbaar binnen een straal van 20m
en de CTR-301P binnen een straal van 25m. Vind ik toch wat tegenvallen.
Wat aansluitingen betreft: de 2.5 sub-mini plug op de ontvanger van de CTR-301P is ook niet echt "stevig".
Alles bij elkaar is wat mij betreft de Cactus V4 betrouwbaar binnen een straal van 20m
en de CTR-301P binnen een straal van 25m. Vind ik toch wat tegenvallen.
Wat aansluitingen betreft: de 2.5 sub-mini plug op de ontvanger van de CTR-301P is ook niet echt "stevig".
-Jan-
Enorm bedankt voor deze tests Jan, in beide gevallen is het een enorme vooruitgang ten opzichte van de V2, ik merk dat die bij een meter of 7 a 8 toch echt regelmatig een miss fire heeft. Als voorbeeld onderstaande foto, hier moest ik al heel wat keren heen en weer lopen om beide flitsers gelijktijdig te laten reageren (SB 25 en 28)
Ik zet de V2 te koop voor een zacht prijsje (ideaal voor portretfotografie
) en ga voor een van de twee andere systemen. Mocht ik eens geld over hebben of het helemaal zat zijn dan zit er niks anders op dan flink wat meer geld uit te geven aan een beter systeem.
Groeten Peter

Ik zet de V2 te koop voor een zacht prijsje (ideaal voor portretfotografie

Groeten Peter

Beste Theo
ik heb de SB-600,SB-800 en de SB-900 allemaal met de cactus V4 getest en ze ontsteken allemaal goed.
ik heb slechte ervaringen met de falcon eyes RF-604DR triggers dus daarom om te proberen een setje cactus V4 aan geschaft en dit werkt naar tevredenheid.
ik heb 2x een 600, 1x een 800 en 1x een 900 flitser dus ik ga er nu een paar recievers bij kopen.
het wireless systeem van nikon geeft af en toe problemen als ik mijn flitsers in een softbox-paraplu stop en daarom wil ik het met radio triggers doen.
de skyports van elinchrom is ook een goed systeem maar voor 4 flitsers gaat dat een beetje te ver wat mijn budget betreft.
mijn ervaring met de cactusV4 is tot nu toe goed
let wel op dat je de flitser niet in stand-by mode laat staan(sb-800 en 900) maar continu aan zet met zulke radio triggers want als ze terug springen in de stand-by stand hebben ze eerst een puls nodig om aan te gaan en gaan ze nog niet af.in de tijd dat ze dan weer actief zijn kun je weer foto's nemen.
succes ermee
Gert
ik heb de SB-600,SB-800 en de SB-900 allemaal met de cactus V4 getest en ze ontsteken allemaal goed.
ik heb slechte ervaringen met de falcon eyes RF-604DR triggers dus daarom om te proberen een setje cactus V4 aan geschaft en dit werkt naar tevredenheid.
ik heb 2x een 600, 1x een 800 en 1x een 900 flitser dus ik ga er nu een paar recievers bij kopen.
het wireless systeem van nikon geeft af en toe problemen als ik mijn flitsers in een softbox-paraplu stop en daarom wil ik het met radio triggers doen.
de skyports van elinchrom is ook een goed systeem maar voor 4 flitsers gaat dat een beetje te ver wat mijn budget betreft.
mijn ervaring met de cactusV4 is tot nu toe goed
let wel op dat je de flitser niet in stand-by mode laat staan(sb-800 en 900) maar continu aan zet met zulke radio triggers want als ze terug springen in de stand-by stand hebben ze eerst een puls nodig om aan te gaan en gaan ze nog niet af.in de tijd dat ze dan weer actief zijn kun je weer foto's nemen.
succes ermee
Gert
-
- Forumlid
Ha Gert,gert schipper schreef:ik heb de SB-600,SB-800 en de SB-900 allemaal met de cactus V4 getest en ze ontsteken allemaal goed.
Bedankt voor je info en goed te horen dat je tevreden bent over de cactussen.
Ik heb inmiddels een paar CTR 301 P in bestelling staan die komen eerdaags binnen. De afgelopen maanden rustig eens gekeken op verschillende fora naar de radio ontstekers en hun resultaten. Natuurlijk de ''merken'' komen beter uit de tests maar zijn dusdanig duur maar omdat het ''strobisme'' (nieuw woord uitgevonden

Saludos