hallo
je ziet in veel bladen foto's van sterren of van de maan. die zijn dan gemaakt met een sluitertijd van boven de 60 seconde. mijn camera kan maar tot 30 seconde.
is er een manier waarbij ik een sluitertijd kan krijgen van boven de minuut.
mvgr. Roel pancras
d70s langere sluitertijd
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: d70s langere sluitertijd
Fotograferen met bulb, terwijl je camera op M staat.
Blz 82/83 van je handleiding.
Of kijk in het register naar langdurige belichting.
Voor de maan zou ik trouwens niet zulke lange sluitertijden gebruiken, dan beweegt hij over je beeld en daar wordt je beeld niet scherper van. Zelfde geldt voor sterren, maar daar komt minder licht af, dus dat wordt moeilijker, bovendien geven strepen dan wel een leuk effect. Als je geen strepen wilt hebben dan moet je camera mee blijven richten op de sterren en daar heb je dure installaties voor nodig
Blz 82/83 van je handleiding.
Of kijk in het register naar langdurige belichting.
Voor de maan zou ik trouwens niet zulke lange sluitertijden gebruiken, dan beweegt hij over je beeld en daar wordt je beeld niet scherper van. Zelfde geldt voor sterren, maar daar komt minder licht af, dus dat wordt moeilijker, bovendien geven strepen dan wel een leuk effect. Als je geen strepen wilt hebben dan moet je camera mee blijven richten op de sterren en daar heb je dure installaties voor nodig
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik heb met m'n D80 een keer 's nachts wat zitten fotograferen. Dan dus met de hand de belichting zitten tellen. Paar grappige fotos gemaakt. (Misschien grappig omdat het kwa belichting klopt, niet omdat ze echt fototechnisch precies goed zijn). Ook dus met de keukenwekker een kwartier en 20 minuten zitten belichten. 

- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En nog een tip: als je de "lange sluitertijd ruisonderdukking" op je camera aanzet kleed je dan warm aan. Door het verwerken van het bestand doet je camera dan namelijk twee keer zo lang over een opname. Heb zelf wel eens 's nachts met mijn D70s gefotografeerd en na een opname met een sluitertijd van 10 minuten is de camera ook nog eens 10 minuten bezig met het verwerken van het bestand. En als je in totaal 20 minuten (stil) staat te wachten om het resultaat van je werk op je display te zien dan kan het erg koud worden deze tijd van het jaar. 

Dat komt omdat de camera dan een opname van eenzelfde tijd maakt met de sluiter gesloten (en spiegel in de normale positie geloof ik)weimaraner schreef:En nog een tip: als je de "lange sluitertijd ruisonderdukking" op je camera aanzet kleed je dan warm aan. Door het verwerken van het bestand doet je camera dan namelijk twee keer zo lang over een opname. Heb zelf wel eens 's nachts met mijn D70s gefotografeerd en na een opname met een sluitertijd van 10 minuten is de camera ook nog eens 10 minuten bezig met het verwerken van het bestand. En als je in totaal 20 minuten (stil) staat te wachten om het resultaat van je werk op je display te zien dan kan het erg koud worden deze tijd van het jaar.
Die opname wordt vergeleken met de daadwerkelijke foto, en de ruis in die 'lange tijd RO' wordt van de originele foto afgetrokken.
Je kunt dus rustig je camera mee naar binnen nemen als hij daarmee bezig is.

- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bedankt, weer wat geleerd!Die opname wordt vergeleken met de daadwerkelijke foto, en de ruis in die 'lange tijd RO' wordt van de originele foto afgetrokken.
Dat hangt er vanaf waar je bent. Heb nu een paar keer nachtfoto's gemaakt midden in het polderland (weinig lichtvervuiling) dus helaas weinig kans om naar binnen te gaan. Daarbij is het met bulb altijd gokken hoe het resultaat is (of je toch langer dan wel korter had moeten belichten) dus mogelijk moet er een herkansing volgen. En als je dan een uur en drie foto's verder bent wordt het toch erg koud ... :mrgreen: Overigens heb ik ook al diverse keren gelezen dat mensen de ruisonderdrukking uitzetten om sneller te kunnen werken en dan met nabewerken op de computer de ruis er zoveel mogelijk uithalen.Je kunt dus rustig je camera mee naar binnen nemen als hij daarmee bezig is.