Sneeuwfoto, Goede Lichtval?

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Sem

Sneeuwfoto, Goede Lichtval?

Bericht door Sem » do dec 17 2009 10:01 pm

Hallo Allemaal,

Ik was vandaag vrij van school wegens de heftige sneeuw. Ik ben met mijn zusje erop uitgegaan het 'grote land' in voor ons huis. Heb een mooie serie kunnen maken ( komt nog meer ) en dit is de eerste.

Bij het Bewerken was mijn grootste doel het er grauw uit laten zien en alleen het kind belicht te hebben, en de rest langzaam donker te laten worden. Mijn vraag, is deze foto geslaagd? Nog verder commentaar? Andere Bewerkingen?

Ik hoor het graag!

Alvast Bedankt, Sem

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Sneeuwfoto, Goede Lichtval?

Bericht door Léon Obers » do dec 17 2009 11:46 pm

Dat grauw zijn vind ik eerlijk gezegd helemaal niet passen bij een sneeuwfoto, hoe hard het ook sneeuwt. Zelfs 's avonds niet als het donker is. Sneeuw heeft een bepaalde helderheid, luchtigheid onafhankelijk van het weer. Het is altijd helderder als wat je hebt zonder sneeuw.

Met die kunstmatig toegevoegde vignettering wordt het in dit geval daarmee eerder "vies" dan grauw.

Als het de bedoeling was meer dramatiek erin te leggen van iemand die door sneeuw heen "ploetert", had je misschien beter met groothoek je zus dichtbij van voren kunnen fotograferen, laag vanuit de grond, zodat je onder de paraplu heenkijkt naar het gezicht.
En dan omzetten naar zwart-wit, in plaats van kleur.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do dec 17 2009 11:54 pm

Goed bezig Sem, doorgaan Echter ik ben het met Léon eens. Je zusje valt al op vanwege haar kleding die mooi afsteekt. Je oog wordt daar toch wel naar toe geleid daarom vind ik de vignettering hier niet echt op z'n plaats. Probeer de sneeuw zo puur mogelijk te houden. Blijft natuurlijk wel persoonlijke smaak.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr dec 18 2009 12:15 am

De bewerking is prima gelukt. Over smaak valt uiteraard te twisten. Ik vind het wel wat hebben, maar de vignettering vind ik iets overdone. In ieder geval ontzettend goed dat je er over nadenkt wat je wil en daar ook nog op een adequate manier uitvoering aan weet te geven. Niet 6 foto's, maar één, die alles moet zeggen. Inderdaad goed bezig!

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr dec 18 2009 12:42 am

Eens met de commentaren. Minder vignettering zou het mooier maken denk ik. Verder is het naar mijn idee een goede compositie. Doordat het onderwerp van je wegloopt is de ruimte aan de rechterkant op z'n plaats.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » za dec 19 2009 12:10 am

Goed bezig sam , zou de foto wel is willen zien zonder vignettering.

groet ruud

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » za dec 19 2009 11:43 am

Hoi Sem, je had heel bewust een idee met je foto en dat komt goed over. Op dit forum krijg je heel goede adviezen waar je veel van kunt leren. Maar bedenk wel dat je je niet altijd hoeft te houden aan richtlijnen (vignettering is ´fout´, onderwerp 'moet' daar of daar staan, kader 'mag' niet te krap enz. enz.) Je foto's kunnen daarmee ook voorspelbaar worden. Als je bewust kiest om daar van af te wijken, is dat volgens mij altijd goed. Het gaat om jouw gedachte achter de foto ! De perfectionering van de uitwerking is stap twee.
Ik vind deze foto zeker wel wat hebben, alsof de toeschouwer door een te dicht zittende capuchon kijkt. Goed bezig nogmaals !

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”