Expositie houden...

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Expositie houden...

Bericht door Ome Jan » vr dec 18 2009 9:38 am

Onlangs werd mij gevraagd om een foto expositie te houden in een bejaardencentrum.
Ik voel mij vereerd om dit te doen, het is mijn eerste keer en heb hier dus geen ervaring mee.
Het gaat in eerste instantie om natuurfoto's.
Wie kan mij een handreiking geven wat betreft formaat, materialen, lijsten etc. etc.??

pbreev

Re: Expositie houden...

Bericht door pbreev » vr dec 18 2009 8:57 pm

Ome Jan schreef:Onlangs werd mij gevraagd om een foto expositie te houden in een bejaardencentrum.
Ik voel mij vereerd om dit te doen, het is mijn eerste keer en heb hier dus geen ervaring mee.
Het gaat in eerste instantie om natuurfoto's.
Wie kan mij een handreiking geven wat betreft formaat, materialen, lijsten etc. etc.??
Geen ervaring Ome Jan. Wel gefeliciteerd. Een leuke ervaring. Ga er voor.

Groet Patrick

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma jan 25 2010 11:18 am

Dankje Patrick

Ik heb inmiddels elders rondgevraagd en ga de foto's waarschijnlijk op canvas drukken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jan 25 2010 11:57 am

Bij een eerste keer, kunnen er verschillende zaken worden bekeken.
Veelal zijn de foto's door de jaren heen gemaakt. druk ze allemaal opnieuw en allemaal in dezelfde maat af. Gebruik één soort papier, glans heeft de voorkeur. 30x40 cm in een passe-partout en in een 40x50 lijst is gebruikelijk. Maar je ziet ook liggende en staande 30x40 foto's in een staande 50x70 lijst. Hier krijg je een rustig beeld.
Allemaal dezelfde lijsten. (Was wel eens lid van een fotoclub waar meerdere leden allemaal dezelfde lijsten hadden, en zodoende bij elkaar konden lenen).
Lijsten met iets, alleen aan de voorzijde gemat (anti-reflectie) glas.
Ophangen op dezelfde hoogte, bovenkant gelijk.
Alle foto's egaal verlichten, schuin van boven, bij recht van boven schijnt het licht in de ogen van de beschouwer.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jan 25 2010 3:21 pm

Ome Jan schreef: Wie kan mij een handreiking geven wat betreft formaat, materialen, lijsten etc. etc.??
Formaat is afhankelijk van de ruimte waar de foto's komen te hangen. Is het ruim, is het hoog of smal (gangen) en redelijk kleine ruimtes?
Bij grote open ruimtes kun je grotere foto's neerhangen, bij wat kleinere ruimten of hoeken, kleinere foto's. Verder heeft het ook te maken of je vrij kunt rondlopen, of dat er tafels en stoelen staan. Kun je voldoende afstand bewaren om foto's te bekijken? Breng eenheid in de maat van je lijsten en je materiaal. Maak een goede keus in de volgorde met staand en liggend, zodanig dat het niet een ratje toe wordt met door elkaar gebruikte formaten en liggend of staand door elkaar zonder eenheid.

Ik heb nu ook een expositie met een 12 (of 13?) tal 70x100cm vergrotingen en 10 stuks 30x45 cm.
De ruimte waar het hangt (foyer Concertzaal Theaters Tilburg) heeft in mijn geval die grote foto-afmetingen nodig omdat het een hoge grote ruimte betreft. Die formaten komen dan ook het beste in die ruimte tot hun recht. Ik kan me voorstellen dat dat soort formaten wel weer erg groot is bij meer knusse ruimten en gangen zoals je die misschien tegenkomt in een bejaardencentrum.

In mijn geval is er bij elke foto specifieke uitlichting in de vorm van een "tentoonstelling" halogeen spot die er schuin van boven op schijnt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”