180mm AF-D f/2.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Wienand

180mm AF-D f/2.8

Bericht door Wienand » ma aug 18 2008 9:23 am

Goeiemorgen allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik de Nikkor 180mm AF f/2.8 in bezit, aangeschaft in de zoektocht naar een telefoto prime in combinatie met de goede reviews. Ik heb er nog niet veel mee geschoten, maar de snelle "kijken of het ding het doet" kiekjes geven een scherp beeld.

Wat me alleen opviel is dat er aan de achterkant van het objectief geen glas zit. Bij alle andere objectieven zit aan de achterkant ook nog een lensdeel, maar hier kijk ik direct tegen de diafragmabladen aan. Nu ben ik natuurlijk heel voorzichtig met mijn spulletjes, maar ik vraag me af of het gevaar van ongerechtigheid in het objectief zo niet groter wordt? Hebben mensen die dit objectief ook hebben daar nooit problemen mee gehad?

Groeten,
Wienand

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma aug 18 2008 9:28 am

Ik ken dit objectief niet, maar heb zelf een oude 300 mm f4, die hetzelfde heeft. Ik ben altijd heel zuinig op mijn spullen en bij de 300 mm dus nog even meer. Ik zorg gewoon dat ik bij wisselen snel de achterdop erop zet.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Wienand

Bericht door Wienand » ma aug 18 2008 10:18 am

Hey Riemke,
Bedankt voor je snelle reactie. Snel de achterdop erop zetten doe ik ook altijd. Maar ik vroeg het me gewoon af, omdat het er zo kwetsbaar en open uitziet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 18 2008 11:57 am

Soortgelijke reacties heb ik elders ook gelezen. Gebruikers die de lens al jaren hebben, hebben daar geen problemen mee ondervonden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma aug 18 2008 1:02 pm

Hallo Wienand ik heb ook de 180 2.8, snel wisselen en afdekken is inderdaad het devies. Veel plezier met dit hele fraaie objectief.

Sus

Bericht door Sus » ma aug 18 2008 3:37 pm

Zo bestaan er meerdere objectieven met een niet afgedekt diafragma hoor.
Fotospullen moet je altijd proper houden en dan zal dat allemaal nogal meevallen.
Ik heb ooit een beroepsfotograaf gezien die de objectieven die hij gebruikte in zijn zakken stak, of dat allemaal goed is dat betwijfel ik ten sterkste, maar ja ieder doet er mee wat hij wil.
Ik hou ze in ieder geval netjes, proper en goed opgeborgen.
Mijn spullen van over 30 jaar terug zijn nog in nieuwstaat en jawel die zijn ook gebruikt hoor.

Morkie

Bericht door Morkie » di sep 02 2008 6:34 pm

Hoi Wienand....

Ik heb de non D versie van die lens. Ik heb hem in 1991 gekocht en gebruik hem heel vaak. Ik ben niet zo'n nette gebruiker (eerlijk gezegd kijk ik nergens naar). Hij is al de gehele wereld overgeweest en in barre omstandigheden gebruikt. Ik heb nog nooit problemen met die lens met zijn open achterkant gehad. Zolang je er niets in laat vallen is er niets aan de hand.

Mark

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di sep 02 2008 7:25 pm

Mooi objectief. Ik ben ook zuinig (misschien we te..) op mijn verzameling....
Bij het wisselen camera naar beneden richten, objectief loskoppelen, snel kapje erop, nieuw objectief schoonblazen en bevestigen.....
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di sep 02 2008 7:34 pm

Dat schoonblazen doe je toch niet met je mond hoop ik??? :shock:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di sep 02 2008 7:39 pm

Ed Post schreef:Dat schoonblazen doe je toch niet met je mond hoop ik??? :shock:
Haha, daar heb ik zo'n rocketblazertje voor aangeschaft, prima ding...
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Generaal

Re: 180mm AF-D f/2.8

Bericht door Generaal » zo aug 30 2009 3:49 am

Hallo forumlezers,
Ik heb ff 'n vraagje, in bezit van 'n Nikor 180mm f2.8, verder geen gegevens buiten het serienr: 373484.
Alles ziet er prima, maar gebruikt uit. Heeft iemand hier verder gegevens over? De bedoeling is om hem te gebruiken op 'n D700.
Ik heb in 't menu van m'n camera de gegevens ingevoerd bij Non CPU objectieven, nu volgt ie de diafragma's die op de ring vermeld staan.

MVG,
Roger

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 30 2009 7:25 am

Generaal schreef:Ik heb ff 'n vraagje, in bezit van 'n Nikor 180mm f2.8, verder geen gegevens buiten het serienr: 373484.
De bedoeling is om hem te gebruiken op 'n D700. Roger
Volgens Vink:
Ai 180/2.8 MIJ black, no hood grip 5+ 361947 - 378347 - Oct81

valt je serie nummer hier tussen. Een Ai versie zonder AF. Manueel goed te gebruiken op alle Nikon camera's tussen 1959 en 2010.

Afbeelding

bron: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

bij een andere vraag is het beter niet in te breken in een vraag van een ander, maar stel gewoon zelf een vraag.

x-posure

Bericht door x-posure » zo dec 20 2009 9:17 am

ik zit er over te denken om een 180 mm IF-ED te kopen. zijn er meerder versies van dit type in omloop. ik bedoel ik zag aan de kop van dit draadje een 180 AF-D. is dit een nadere dan de 180 IF-ED en zit er veel verschil tussen ?
gr ron

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 22 2009 12:59 am

Als je nu net boven je reactie de door Hans aangegeven link volgt van Roland Vink, kun je alle Nikon versies 180mm lenzen achterhalen. Hier dan nog eens de link: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#180
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”