Nikon D80 - schoonmaken sensor

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
wouterboon

Nikon D80 - schoonmaken sensor

Bericht door wouterboon » di apr 17 2007 10:28 pm

Hallo allemaal,

Ik ben sinds december trotse bezitter van een D80 en wat lenzen. Heleboel wikken en wegen, maar Nikon is in mijn ogen het beste... Alleen heb ik nu last van wat stofjes op de sensor (heb ze al zien zitten, op foto's en op de sensor zelf).

Aangezien ik (nog) geen PS heb, kan ik nog niets digitaal wegpoetsen... Ik heb op dit forum al een heleboel gelezen over reiniging, allemaal 'algemeen'. Wat zijn de meningen over het reinigen van de (D80)sensor? Ik hoor/lees goede berichten over de visible dust swabs en hoor mindere over die 'stofzuiger' van green clean. Wat zijn jullie ervaringen?

Reden dat ik het vraag, is dat ik einde jaar een paar weken een mooie verre reis ga maken en ik daar zelf een en ander wil kunnen reinigen, mocht dat nodig zijn. Zou zonde zijn om achteraf alles te moeten wegpoetsen.

Verder chapeau voor dit zeer informatieve forum, heb er al heel wat van geleerd. Zodra ik wat foto's kan showen (wil eerst leren omgaan met de camera), zal ik ze posten!

Wouter

Wullem

Bericht door Wullem » di apr 17 2007 10:51 pm

Wouter,

Niet alleen algemeen, zoek maar :)

maar koop visible dust kwastje maar, werkt prima
OOK op een D80 :)
(wel met draaimotortje, anders balg je je het schompus :))

Willem

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

sensor cleaning

Bericht door George Fennes » do apr 19 2007 6:03 am

Hoi Wouter,

Ik heb een Poll gestart juist betreffende sensorcleaning.

Als er veel belangstelling voor bestaat is het waarschijnlijk wel mogelijk om een demonstratie te organiseren betreffende het reinigen van de sensor.

Maar daar hoor je t.z.t. nog wel van.

Hier alvast de link
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=3192

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

wouterboon

Bericht door wouterboon » za apr 21 2007 7:35 am

Ha George en Wullem,

Gisteren tezamen met mijn broer (die onder de naam Dodo rondwaart op dit forum) een visible dust arctic butterfly gekocht bij Foka in R'dam. De man achter de balie werkt er altijd mee als hij sensors schoonmaakt. Foto maken met f22 van (bijv) lucht en maximaal zoomen. Foto checken op stof, artic butterfly gebruiken en herhalen tot gewenst resultaat. En dat kreeg ik gelukkig, dus ben helemaal blij!

Wullem, dank voor de tip en George, ik zal je poll invullen.

Groet,

Wouter

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”