beauty dish of softbox
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
beauty dish of softbox
Na met veel interesse de topics "paraplu of softboxen" en "flitsers versus flitskoppen" gelezen te hebben, nu nog maar eens een vergelijkend vraagje.
Al googelend vind je zowel voorstanders van een beauty dish en voorstanders van een softbox. Het gaat mij met name om het maken van portretten. Zijn er dan nog duidelijke voorkeuren voor het een ten opzichte van het ander?
Al googelend vind je zowel voorstanders van een beauty dish en voorstanders van een softbox. Het gaat mij met name om het maken van portretten. Zijn er dan nog duidelijke voorkeuren voor het een ten opzichte van het ander?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: beauty dish of softbox
Zo'n "schaal" reflector (beauty dish) heeft een ronde vorm. Reflecties in de ogen zijn rond. Softbox is meestal vierkant / rechthoekig. Dan krijg je als zodanig die vorm in de reflectie van de ogen terug. Alleen erg grote softboxen kunnen bijv. ook achthoekig zijn, wat een ronde vorm gaat benaderen. De afmetingen zijn dan echter weer zodanig dat je die niet inzet voor portretfotografie, maar meer voor de uitlichting van een persoon van top tot teen.
Schaaltje is misschien een fractie pittiger van licht als een softbox, maar dat heeft ook te maken met de afmeting van de softbox. Echt veel verschil zit er niet in als de afmetingen min of meer hetzelfde zijn. Ik gebruik zowel schaaltje als softbox.
Zo'n schaaltje is meestal iets van 60 cm doorsnede. Voor portretten erg fraai als het niet te ver van het portret afstaat. Zeker in zwart-wit. Mooi voor "klassiek" opgenomen portretten. Ook handig mee te nemen op locatie.
Een softbox moet je "opbouwen" en afbreken.
Hier een voorbeeld van een "schaaltje" (beauty dish).
- Hoofdverlichting is dat schaaltje.
- Opheldering schaduw door een reflectiescherm
- Opheldering achtergrond door een lamp met grid in de reflector geplaatst (geeft spot-effect) op de achtergrond gericht.
- Klein flitsertje met E27 lampfitting van achteren uit op het hoofd gericht als "haarlichtje".
Foto is gemaakt bij de opening van mijn tentoonstelling enkele weken terug, in de foyer van de Concertzaal Tilburg, waarbij ik ter plekke diverse bezoekers heb gefotografeerd. Simpel voor een wand die een effen kleur heeft.
Filmpje hoe zoiets ter plekke gebeurd: http://www.youtube.com/watch?v=ClN750RW ... r_embedded
(Voor de "show" een glitter blouse aangetrokken).

Schaaltje is misschien een fractie pittiger van licht als een softbox, maar dat heeft ook te maken met de afmeting van de softbox. Echt veel verschil zit er niet in als de afmetingen min of meer hetzelfde zijn. Ik gebruik zowel schaaltje als softbox.
Zo'n schaaltje is meestal iets van 60 cm doorsnede. Voor portretten erg fraai als het niet te ver van het portret afstaat. Zeker in zwart-wit. Mooi voor "klassiek" opgenomen portretten. Ook handig mee te nemen op locatie.
Een softbox moet je "opbouwen" en afbreken.
Hier een voorbeeld van een "schaaltje" (beauty dish).
- Hoofdverlichting is dat schaaltje.
- Opheldering schaduw door een reflectiescherm
- Opheldering achtergrond door een lamp met grid in de reflector geplaatst (geeft spot-effect) op de achtergrond gericht.
- Klein flitsertje met E27 lampfitting van achteren uit op het hoofd gericht als "haarlichtje".
Foto is gemaakt bij de opening van mijn tentoonstelling enkele weken terug, in de foyer van de Concertzaal Tilburg, waarbij ik ter plekke diverse bezoekers heb gefotografeerd. Simpel voor een wand die een effen kleur heeft.
Filmpje hoe zoiets ter plekke gebeurd: http://www.youtube.com/watch?v=ClN750RW ... r_embedded
(Voor de "show" een glitter blouse aangetrokken).

Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma dec 21 2009 5:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- johan1967
- Forumlid
Léon,
Ontzettend bedankt voor deze uitgebreide uitleg. En een ontzettend mooie foto die je met zo'n dish hebt gemaakt. Als ik het goed begrijp zijn er voor portretten eigenlijk geen nadelen van zo'n dish ten opzichte van een softbox. Tel daarbij op het gemak van zo'n dish, dan lijkt me dit voor thuisgebruik zeker te prefereren boven een softbox.
Leuke glitter-blouse overigens. :mrgreen:
Ontzettend bedankt voor deze uitgebreide uitleg. En een ontzettend mooie foto die je met zo'n dish hebt gemaakt. Als ik het goed begrijp zijn er voor portretten eigenlijk geen nadelen van zo'n dish ten opzichte van een softbox. Tel daarbij op het gemak van zo'n dish, dan lijkt me dit voor thuisgebruik zeker te prefereren boven een softbox.
Leuke glitter-blouse overigens. :mrgreen:
Leuk filmpje Leon..alhoewel hij niet helemaal vrolijk doorloopt
makkelijk zo'n dochter..scheelt weer statief
en die blouse...onbetaalbaar
edit: vergeten er bij te zetten dat ik het een mooi portretje vind
Arend....
makkelijk zo'n dochter..scheelt weer statief

en die blouse...onbetaalbaar

edit: vergeten er bij te zetten dat ik het een mooi portretje vind
Arend....
- Léon Obers
- Forumlid
Nee, ik vind van niet. Mocht je de uitlichting van een beauty dish net wat te pittig vinden, kun je er een "trace" voor plakken of kalk architecten papier, dan spreidt het licht iets meer uit. Afhankelijk van het merk flitslamp wordt de reflector dikwijls al inclusief een soort van dun "kaasdoek" geleverd om er voor te spannen.johan1967 schreef:Als ik het goed begrijp zijn er voor portretten eigenlijk geen nadelen van zo'n dish ten opzichte van een softbox.
Hooguit kan de afmeting je parten gaan spelen als je die reflector voor andere zaken wil inzetten dan portret. Verder weg worden de schaduwranden strakker. Hoewel ik het zelf erg mooi licht vind ook voor andere zaken (met een grid erin om het licht te bundelen).
Als je een lamp met zo'n dish aanschaft kijk dan echt of de afmeting niet te klein is. 60-70 cm is de normale afmeting. Kleiner moet je hem niet nemen. (Misschien zijn ze niet eens kleiner te krijgen).
Deze opnamen zijn er bijv. ook mee uitgelicht (met een grid erin).

Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma dec 21 2009 5:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Prima uitleg en hele mooie foto's Léon, wellicht een aansporing voor je om meer foto's op dit forum te plaatsen. De praktijk ondersteunt dan jouw grote theoretische kennis, ik weet zeker dat velen hier zullen waarderen 

- Léon Obers
- Forumlid
Dank allen voor de complimenten.
Nog even ter aanvulling van die dishes.
Zelf heb ik 2 stuks van die dishes (met 2 grids). Dan heb je een indicatie hoe waardevol ik die reflectoren vind.
De types die ik heb zijn van Broncolor met een mat zilveren finish aan de binnenkant. Door de finish geven die wellicht een net wat pittiger licht af dan met een mat witte finish aan de binnenkant. De meeste dishes zijn gewoon wit aan de binnenkant.
Dus houdt daar met eventuele aanschaf wel rekening mee.
Nog even ter aanvulling van die dishes.
Zelf heb ik 2 stuks van die dishes (met 2 grids). Dan heb je een indicatie hoe waardevol ik die reflectoren vind.
De types die ik heb zijn van Broncolor met een mat zilveren finish aan de binnenkant. Door de finish geven die wellicht een net wat pittiger licht af dan met een mat witte finish aan de binnenkant. De meeste dishes zijn gewoon wit aan de binnenkant.
Dus houdt daar met eventuele aanschaf wel rekening mee.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma dec 21 2009 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
sluit mij hier volledig bij aan !Skippy schreef:Prima uitleg en hele mooie foto's Léon, wellicht een aansporing voor je om meer foto's op dit forum te plaatsen. De praktijk ondersteunt dan jouw grote theoretische kennis, ik weet zeker dat velen hier zullen waarderen
Arend
Softbox is wat directer (geconcentreerder) qua licht.
Een beauty dish vind ik persoonlijk een mooier resultaat geven. Ik heb in dit topic ook al mooie foto's gezien.
Ik heb zelf een beauty dish gefabriceerd. Daarvoor heb ik onder andere een wasteiltje gebruikt van de Blokker.
Kan hier nog geen foto's tonen. Helaas met de D700 nog geen foto's geschoten, wel met mijn vorige camera (Pentax).
Groet,
Johan.
Een beauty dish vind ik persoonlijk een mooier resultaat geven. Ik heb in dit topic ook al mooie foto's gezien.
Ik heb zelf een beauty dish gefabriceerd. Daarvoor heb ik onder andere een wasteiltje gebruikt van de Blokker.
Kan hier nog geen foto's tonen. Helaas met de D700 nog geen foto's geschoten, wel met mijn vorige camera (Pentax).
Groet,
Johan.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops
- johan1967
- Forumlid
Dit zijn prachtige opnamen Léon.Léon Obers schreef:Als je een lamp met zo'n dish aanschaft kijk dan echt of de afmeting niet te klein is. 60-70 cm is de normale afmeting. Kleiner moet je hem niet nemen. (Misschien zijn ze niet eens kleiner te krijgen).
Deze opnamen zijn er bijv. ook mee uitgelicht (met een grid erin).

Ikzelf heb sinds enige tijd een profoto-set (2 * compact 600) die ik in nieuwstaat voor een interessante prijs op Marktplaats heb kunnen aanschaffen. Bij de set zitten 2 paraplu's. Ik wist eigenlijk van te voren al wel dat de paraplu's voor mij niet echt handig zouden zijn vanwege de beperkte ruimte die ik beschikbaar heb, maar de prijs was zodanig dat ik de set toch heb aangeschaft. Als je dan gaat zoeken naar alternatieven voor de plu's, dan kom je al snel terecht bij de welbekende softboxen, maar die vind ik eigenlijk nog steeds wat te groot (met name te diep). Een beauty dish daarentegen neemt maar weinig ruimte in (die van Profoto is bijvoorbeeld slechts 19 cm diep en komt daardoor slechts enkele cm's naar voren toe). Ik twijfelde echter nog een beetje aan de bruikbaarheid ervan, maar als ik de prachtige resultaten zie die jij ermee bereikt, dan hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen over te maken. Ik kan alleen maar wensen dat ik ooit ook zulke plaatjes ga maken.
De beauty dish van Profoto is 52,5 cm in doorsnee. Groter hebben ze niet, maar ze hebben wel de keus tussen een witte en een zilveren. De witte is volgens de documentatie meer voor universeel (portret)gebruik, terwijl de zilveren blijkbaar wat meer uitgesproken schaduwen geeft. Ik denk dat ik dan toch maar voor de witte ga.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb even gekeken naar de productpagina's van Profoto en de reflectoren in die twee versies gezien. De zilverkleurige is wel heel sterk reflecterend. In dat geval zou ik om te beginnen ook zeker de witte variant kiezen.
En inderdaad, het voordeel is dat de diepte vrij beperkt is. Dat kan omdat het licht binnen de reflector eerst via de kleine midden tegen-reflector wordt geworpen, en van daaruit naar de binnenkant van de eigenlijke reflector.
Het is wel zo, dat afhankelijk van het ontwerp van die schaal je in een reflectie in het midden meer of minder dat mini tegen-reflectortje ziet als verminderde helderheid. Bij Broncolor merk je dat nauwelijks omdat het tegen-reflectortje "bol" is en dan op die bolle kant ook weer licht ontvangt. Bij Profoto spreken ze ook over een extra mogelijkheid van een "glazen" tegen-reflector. Misschien dat die hetzelfde effect heeft (laat in dat geval dan verhoudingsgewijs iets licht door overeenkomend met de reflectie van de rest binnen de reflector).
Overigens bij het nakijken van de specs. van mijn eigen "schaaltjes" blijken deze ook slechts 52 centimeter doorsnede te zijn. Ik heb me er even op verkeken. Dus er zit geen verschil in afmeting met die van Profoto. Nah, dan heb je nu dus heel aardige voorbeelden, wat je kunt verwachten met die reflector, zij het dat die opnamen met een extra grid in de reflector dat een optie is om dat er ook bij aan te schaffen bij zo'n Profoto dish. Ik zou het zeker aanraden. Echt een heel aardig extra accessoire.
Je kunt daarbij het licht bundelen, zonder dat het oppervlak van uitstralend "zacht licht" minder wordt.
En inderdaad, het voordeel is dat de diepte vrij beperkt is. Dat kan omdat het licht binnen de reflector eerst via de kleine midden tegen-reflector wordt geworpen, en van daaruit naar de binnenkant van de eigenlijke reflector.
Het is wel zo, dat afhankelijk van het ontwerp van die schaal je in een reflectie in het midden meer of minder dat mini tegen-reflectortje ziet als verminderde helderheid. Bij Broncolor merk je dat nauwelijks omdat het tegen-reflectortje "bol" is en dan op die bolle kant ook weer licht ontvangt. Bij Profoto spreken ze ook over een extra mogelijkheid van een "glazen" tegen-reflector. Misschien dat die hetzelfde effect heeft (laat in dat geval dan verhoudingsgewijs iets licht door overeenkomend met de reflectie van de rest binnen de reflector).
Overigens bij het nakijken van de specs. van mijn eigen "schaaltjes" blijken deze ook slechts 52 centimeter doorsnede te zijn. Ik heb me er even op verkeken. Dus er zit geen verschil in afmeting met die van Profoto. Nah, dan heb je nu dus heel aardige voorbeelden, wat je kunt verwachten met die reflector, zij het dat die opnamen met een extra grid in de reflector dat een optie is om dat er ook bij aan te schaffen bij zo'n Profoto dish. Ik zou het zeker aanraden. Echt een heel aardig extra accessoire.
Je kunt daarbij het licht bundelen, zonder dat het oppervlak van uitstralend "zacht licht" minder wordt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di dec 22 2009 9:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Klasse uitleg en dito foto's Léon. Jaloers op jouw kennis, onvoorstelbaar wat voor een onuitputtelijke bron van know-how jij bent. Chapeau.
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Helemaal top Leon!
Zeer interessante info, duidelijke uitleg en mooie voorbeelden!
Bedankt voor de moeite en keep up the good work!
Grtz, Hans
Zeer interessante info, duidelijke uitleg en mooie voorbeelden!
Bedankt voor de moeite en keep up the good work!
Grtz, Hans
No Guts No Glory!
Als ikzelf een rechthoekige softbox gebruik dan plak ik er met zwarte brede tape een raamwerk overheen, zodat het lijkt alsof er mbv van een raam verlicht wordt. Zal wel eens een voorbeeld opzoeken en plaatsen.