Rondreis Libië - Zandprotectie?
Rondreis Libië - Zandprotectie?
Ik ben van plan om 01-05-2010 met Djoser 15 dagen af te reizen naar Libië. Wat is nu de beste protectie tegen zand? De reis gaat namelijk dwars door de Sahara heen en omdat Libië toch wel het mooiste stuk van de Sahara heeft wil ik daar natuurlijk platen gaan schieten. Ik heb het al eerder voorbij zien komen, maar de zoekfunctie werkt niet helemaal naar behoren.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Rondreis Libië - Zandprotectie?
Ik denk dat je voor je vakantie dezelfde voorzorgsmaatregelen kan nemen als voor een safari in Afrika.
- niet te veel wisselen tijden de rit. Je hebt overigens snel genoeg door wanneer je wel en niet van lens zou kunnen wisselen hoor
- filter (circ.pol. / UV) om je front element tegen eventueel zandstralen te beschermen
- Zacht schoonmaak materiaal om je lens en body 's avonds af te stoffen.
- Misschien nog wat attributen om je sensor schoon te maken (just in case).
- niet te veel wisselen tijden de rit. Je hebt overigens snel genoeg door wanneer je wel en niet van lens zou kunnen wisselen hoor

- filter (circ.pol. / UV) om je front element tegen eventueel zandstralen te beschermen
- Zacht schoonmaak materiaal om je lens en body 's avonds af te stoffen.
- Misschien nog wat attributen om je sensor schoon te maken (just in case).
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb de Westelijke Woestijn van Egypte doorkruist en daar zeiden ze dat dát het mooiste deel van de Sahara was...
Ik heb eigenlijk geen bijzondere voorzorgsmaatregelen genomen, behalve zonnekappen (die zitten altijd op m'n lenzen), bewust géén filters, en lens/sensor reinigingsspulletjes (zacht borsteltje/Arctic Butterfly/blaasbalgje). Toch ontkom je niet aan stof op de sensor.
Ik heb een keffia (hoofddoek) gekocht in Egypte. Te gebruiken als hoofddoek, stofmasker, tafelkleedje, kussensloop en afdekdoek voor je fotospullen in geval van hevige wind of zonneschijn. Doek was niet zo duur; wel afdingen.
Veel plezier.

Ik heb eigenlijk geen bijzondere voorzorgsmaatregelen genomen, behalve zonnekappen (die zitten altijd op m'n lenzen), bewust géén filters, en lens/sensor reinigingsspulletjes (zacht borsteltje/Arctic Butterfly/blaasbalgje). Toch ontkom je niet aan stof op de sensor.
Ik heb een keffia (hoofddoek) gekocht in Egypte. Te gebruiken als hoofddoek, stofmasker, tafelkleedje, kussensloop en afdekdoek voor je fotospullen in geval van hevige wind of zonneschijn. Doek was niet zo duur; wel afdingen.
Veel plezier.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Ik gebruik over het algemeen geen filters, sowieso geen UV-filters. Overigens gaat dat ook niet in combinatie met de Nikkor 14-24mm F/2.8. Ik gebruik 1 polarisatie filter voor m'n Nikkor 24-70mm F/2.8 de Nikon CPII. Ik ben alleen bang voor m'n 14-24, ik heb daar totaal geen ervaring mee omdat ik er nog nooit ben geweest.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
We horen graag je ervaringenAlwinSitton schreef:>...Ik ben alleen bang voor m'n 14-24, ik heb daar totaal geen ervaring mee omdat ik er nog nooit ben geweest.

Gewoon oppassen denk ik. En je zonnekap er op houden.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik mag aannemen dat je je objectieven en body verzekert (heb). Vaak vallen reparaties en schoonmaken daar ook onder. Nu heb je daar niet veel aan als op dag 1 er een kub zand in je body verdwijnt...... Maar dan heb je nog wel de gerustelling dat je bij thuiskomst de boel kan laten nakijken.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
ArjanL schreef:[ En je zonnekap er op houden.
Volgens mij kan die er niet af.......

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Probleem opgelost... 

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ken Libië niet, maar ik neem aan dat de omstandigheden min of meer hetzelfde zijn alsin Israël en Jordanië (woestijnen). Ik heb daar weinig problemen ondervonden door de afwezigheid van wind. Veel meer problemen heeft me Kenya opgeleverd (zand op de savannes daar is denk ik een soort Löss, in ieder geval HEEL fijn zand), waar het wel waaide. Mijn videocamera is daar totaal op vastgelopen.AlwinSitton schreef:Ik gebruik over het algemeen geen filters, sowieso geen UV-filters. Overigens gaat dat ook niet in combinatie met de Nikkor 14-24mm F/2.8. Ik gebruik 1 polarisatie filter voor m'n Nikkor 24-70mm F/2.8 de Nikon CPII. Ik ben alleen bang voor m'n 14-24, ik heb daar totaal geen ervaring mee omdat ik er nog nooit ben geweest.
Kortom. mi is het afhankelijk van de wind. Ik zou een tas/rugzak met regenbescherming (Lowepro oid) nemen en die regenbescherming als zandbescherming gebruiken en op dagen met wind de 14-24 in de tas laten zitten. Een zonnekap helpt mi niet veel.
Willem.
Ik heb in 2008 met Djoser een maand door Egypte getrokken, inclusief de Western desert. Zand in overvloed, vooral in m'n camera
Er zat niks anders op, na afloop veel shoppen en de D80 naar Camtech in Boskoop gebracht voor een flinke schoonmaakbeurt.

Er zat niks anders op, na afloop veel shoppen en de D80 naar Camtech in Boskoop gebracht voor een flinke schoonmaakbeurt.