Scherpteverschil Software
Scherpteverschil Software
Het lijkt alsof het over een objectief gaat, maar ik meen ergens eens gelezen te hebben dat de Nikon software duidelijk scherpere resultaten geeft dan PS/LR oid. Klopt dit, en weet iemand nog te vinden waar een dergelijke test staat?
Re: Scherpteverschil Software
Dag,
Ik ken het fenomeen wat je beschrijft niet, maar het zou mij niet verbazen als NX2 voor Nikon-foto's (en ALLEEN DAARVOOR!) inderdaad beter presteert door gebruik te maken van de alleen bij Nikon bekende nethoden om dat te doen.
Ik ken het fenomeen wat je beschrijft niet, maar het zou mij niet verbazen als NX2 voor Nikon-foto's (en ALLEEN DAARVOOR!) inderdaad beter presteert door gebruik te maken van de alleen bij Nikon bekende nethoden om dat te doen.
Willem.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
denk dat ik wel een beetje begrijp wat arno bedoelt.
wanneer ik een nef/jpg laad in cs3 ziet het er minder/anders uit als in nx2 .
Om die reden doe ik alle bewerkingen in nx , het enige wat ik gebruik in cs3 is het kloon stempeltje.
groet ruud
wanneer ik een nef/jpg laad in cs3 ziet het er minder/anders uit als in nx2 .
Om die reden doe ik alle bewerkingen in nx , het enige wat ik gebruik in cs3 is het kloon stempeltje.
groet ruud
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb het zelf geconstateerd toen ik de demo versies van de Adobe software (Lightroom met Camera Raw) en NX2 gebruikte. Zonder bewerking waren mijn NEF's in NX2 beduidend scherper dan in Lightroom. Ik kreeg met verscherping het resultaat uiteindelijk wel enigzins gelijk, maar bij NX2 is het vaak 'meteen' goed. Ik heb wel even gezocht maar nooit gevonden waarom dit zo is, maar het was wel een van de redenen waarom ik NX2 heb gekozen. Mogelijk past NX2 iets toe (verscherping in de camera of zo?) op basis van gegevens in de NEF die Adobe niet kan gebruiken?
Spul waarmee je foto's maakt...
NX past meteen de instellingen toe die je in je camera hebt staan (die ook zouden worden gebruikt als je er een JPEG van had laten maken) toe. Andere programma's doen dat niet. Dus dat ze er in NX scherper uitzien is dan logisch. Die heeft de eerst verscherping al meteen uitgevoerd.