Scherpteverschil Software

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Arno P

Scherpteverschil Software

Bericht door Arno P » do dec 24 2009 6:34 pm

Het lijkt alsof het over een objectief gaat, maar ik meen ergens eens gelezen te hebben dat de Nikon software duidelijk scherpere resultaten geeft dan PS/LR oid. Klopt dit, en weet iemand nog te vinden waar een dergelijke test staat?

wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Scherpteverschil Software

Bericht door wblink » do dec 24 2009 7:00 pm

Dag,

Ik ken het fenomeen wat je beschrijft niet, maar het zou mij niet verbazen als NX2 voor Nikon-foto's (en ALLEEN DAARVOOR!) inderdaad beter presteert door gebruik te maken van de alleen bij Nikon bekende nethoden om dat te doen.
Willem.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » do dec 24 2009 7:45 pm

denk dat ik wel een beetje begrijp wat arno bedoelt.
wanneer ik een nef/jpg laad in cs3 ziet het er minder/anders uit als in nx2 .
Om die reden doe ik alle bewerkingen in nx , het enige wat ik gebruik in cs3 is het kloon stempeltje.

groet ruud

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do dec 24 2009 8:12 pm

Ik heb het zelf geconstateerd toen ik de demo versies van de Adobe software (Lightroom met Camera Raw) en NX2 gebruikte. Zonder bewerking waren mijn NEF's in NX2 beduidend scherper dan in Lightroom. Ik kreeg met verscherping het resultaat uiteindelijk wel enigzins gelijk, maar bij NX2 is het vaak 'meteen' goed. Ik heb wel even gezocht maar nooit gevonden waarom dit zo is, maar het was wel een van de redenen waarom ik NX2 heb gekozen. Mogelijk past NX2 iets toe (verscherping in de camera of zo?) op basis van gegevens in de NEF die Adobe niet kan gebruiken?
Spul waarmee je foto's maakt...

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 24 2009 8:18 pm

NX past meteen de instellingen toe die je in je camera hebt staan (die ook zouden worden gebruikt als je er een JPEG van had laten maken) toe. Andere programma's doen dat niet. Dus dat ze er in NX scherper uitzien is dan logisch. Die heeft de eerst verscherping al meteen uitgevoerd.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”