Dit is één van de resultaten :

Nikon D300 - Nikor 28mm F2.8 Ais - F/4 - 28mm - 1/5
Alvast bedankt en prettige feestdagen...
Mvg,
Den Door.

Waarom dat dan? Eigen mening?Edwin schreef:De beste lens die Nikon ooit gemaakt heeft..

Oeps, heb ik iets verkeerds gezegd? Ik ken het ding niet, en blijkbaar is dat een gat in m'n kennis. Ik neem die kennis graag tot me als jullie die hebben...emdeklerk schreef:Waarom niet het beste objectief dat Nikon ooit gemaakt heeft?
Tja, een MF objectief heeft geen last van front- of backfocus.emdeklerk schreef:Of zag je liever één van je geliefde AF IF VR G-zoom-objectieven als beste geklasseerd? Met de nu bekende front- en backfocusproblemen, mechanische probleempjes, brandpuntverkortingen, nog onbekende levensduur van de gadgets...

Ik heb een 50mm f/1.8D, een 85 f/1.8D en een Tamron 90mm f/2.8 macro, dus ik weet wel een beetje wat vast-brandpunt objectieven doen. Geen van allen zijn overigens waarschijnlijk wat bouw betreft zelfs maar in de zelfde categorie als het hier genoemde objectief.gijs sandberg schreef:Beste Patrick,
Wat EM vergeet te melden is de constructie van een Ai-s lens (en oudere types).
Vergeleken met de moderne kunststof AF etc. lenzen is een MF lens nagenoeg onverwoestbaar.
Dat is iets dat je zelden in testrapporten leest (als je dat wou willen testen verscheen er nu een rapport over de laatste 50mm 1.4 Ai-S lens (uit 1981).
Ik kan me levendig voorstellen dat het gebruik van een vast-brandpunt lens met een redelijke lichtsterkte (zoals een 28 2.8 Ai lens) een openbaring is voor eenieder die verslaafd is aan af-if-kit-vr-zoom etc lenzen.
Groeten, GIjs

Als je gaat draaien tot je camera zegt dat het scherp is, dan kan je toch net zo goed niet met de hand scherpstellen en de camera het werk laten doen???dendoor schreef:Wat betreft het scherpstellen, de D300 heeft een scherpstelindicatie (linkeronderhoek in de zoeker) in de vorm van een groen lampje dat oplicht als het scherp is. Het enige wat je moet doen is het scherpstelpunt kiezen, aan de lens draaien tot de groene lamp oplicht en afdrukken. Dan is ie echt scherp en hoef je geen oordeel te maken met het blote oog. Als ik niet mis ben gaat dit vanaf een D200 en hoger.