Nikon D700 i.c.m. Lightroom
Nikon D700 i.c.m. Lightroom
Ik ben sinds kort in het bezit van een Nikon D700. fotografeer uitsluitend in RAW en gebruik voor fotoprocessing Lightroom. Af en toe maak ik een uitstapje naar Photoshop, de samenwerking tussen beide programma's werkt perfect. Maar wat me nu opvalt sinds ik de NIkon D700 heb is dat de 'Lightroom brightness import default setting van 50' niet neutraal is. Het is veel te fel.. Ik vond het al zo raar als ik foto's inlaadde dat de foto's er heel anders uitzagen dan op mijn camera. Na veel zoeken op internet las ik een interessante discussie hierover. Een oplossing die wordt aangedragen o.a. is om een basispreset te gebruiken/maken waarbij alle instellingen op 0 staan.
Op zich kun je zeggen als je weet dat deze standaard brightness instelling te fel is voor de D700, om dan standaard steeds brightness terug te schroeven naar 10. Hetgeen wat ik alleen niet begrijp is dat dit niet in alle gevallen geldt. Bij andere foto's treedt weer geen overbelichting op in LR. En als je brightness terugschroeft naar 0 of 10, is er eerder sprake van onderbelichting terwijl op de camera de belichting heel mooi is. Hoe kun je je foto's inladen zodat ze eruit zien, precies zoals op de camera (kennelijk niet door alle instellingen op 0 te zetten). Ik weet dat er een speciale Nikon preset is, maar ik heb gelezen dat die ook niet veel beter is.
Ik heb afgelopen zondag foto's gemaakt van een verjaardag en op de camera zag de belichting er zo goed uit ondanks de beperkte lichtomstandigheden, eenmaal geopend in Lightroom, valt het me tegen. Uiteraard kun je in RAW een mate van over/onderbelichting altijd herstellen. Maar één reden waarom ik ook afscheid heb afgenomen van Pentax, is dat ik niet iedere foto eindeloos hoef te bewerken.
Is dit verhaal herkenbaar?
Op zich kun je zeggen als je weet dat deze standaard brightness instelling te fel is voor de D700, om dan standaard steeds brightness terug te schroeven naar 10. Hetgeen wat ik alleen niet begrijp is dat dit niet in alle gevallen geldt. Bij andere foto's treedt weer geen overbelichting op in LR. En als je brightness terugschroeft naar 0 of 10, is er eerder sprake van onderbelichting terwijl op de camera de belichting heel mooi is. Hoe kun je je foto's inladen zodat ze eruit zien, precies zoals op de camera (kennelijk niet door alle instellingen op 0 te zetten). Ik weet dat er een speciale Nikon preset is, maar ik heb gelezen dat die ook niet veel beter is.
Ik heb afgelopen zondag foto's gemaakt van een verjaardag en op de camera zag de belichting er zo goed uit ondanks de beperkte lichtomstandigheden, eenmaal geopend in Lightroom, valt het me tegen. Uiteraard kun je in RAW een mate van over/onderbelichting altijd herstellen. Maar één reden waarom ik ook afscheid heb afgenomen van Pentax, is dat ik niet iedere foto eindeloos hoef te bewerken.
Is dit verhaal herkenbaar?
Re: Nikon D700 i.c.m. Lightroom
Geen D700 gebruikers die ook RAW fotograferen en in LR bewerken?
Nee, sorry bezit enkel een D90.... voldoe wel aan de andere kenmerken. Verder "never noticed" dat ze te fel zijn/waren.San schreef:Geen D700 gebruikers die ook RAW fotograferen en in LR bewerken?
Groet Patrick
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ken er 2, forumleden Luc en Marco. Wellicht dat een PB naar 1 van hen je verder kan helpen.San schreef:Geen D700 gebruikers die ook RAW fotograferen en in LR bewerken?
Zelf importeer ik wel in LR maar bewerk in alle RAW-beelden met Capture NX2, je zou eens de proefversie hiervan, of van View NX, kunnen downloaden om het verschil te beoordelen.
Trouwens, staat de helderheid van het LCD-scherm van je D700 wel op neutraal? Dat kan ook het verschil verklaren.
Goed topic, ik wil hier wel even op inhaken.Skippy schreef:Ik ken er 2, forumleden Luc en Marco. Wellicht dat een PB naar 1 van hen je verder kan helpen.San schreef:Geen D700 gebruikers die ook RAW fotograferen en in LR bewerken?
Zelf importeer ik wel in LR maar bewerk in alle RAW-beelden met Capture NX2, je zou eens de proefversie hiervan, of van View NX, kunnen downloaden om het verschil te beoordelen.
Trouwens, staat de helderheid van het LCD-scherm van je D700 wel op neutraal? Dat kan ook het verschil verklaren.
Ik heb LR gebruikt met de D70s, D200 en D700 en sinds de D700 heb ik er een stuk minder werk aan.
Ik gebruik LR2 voor het snellere werk, moet het beter en nauwkeuriger dan liever NX2, die ook nog eens een enkele camera instelling, die ik veranderd heb, overneemt.
even een screenshot voor wie LR niet kent:

In LR2 gebruik ik voornamelijk Exposure, Recovery (hoge lichten), soms Fill Light (om de foto iets op te lichten) en Blacks (voorzichtig gebruiken).
Naast beoordeling van de foto, kijk ik vooral naar het histogram, daar zie je wat er nog aan zou mankeren.
Brightness en Contrast gebruik ik nauwelijks.
Klik maar eens op auto (waardeloze funktie), 9 van de 10 keer slaat Brightness hard richting 0 en hou je een donkere, platgeslagen foto over, futloos, alle contrast eruit.
Zoals Luc (Skippy) al opmerkt, kijk even naar de helderheid van je beeldscherm, maar dan van je computer, niet vertrouwen op het LCD van je camera.
DPZ heeft onderaan de pagina een balkje dat je daar oa. voor kunt gebruiken: http://dutchphotozone.com/
Succes, mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.
Wanneer ik je website bekijk, denk ik dat dat niet nodig zal zijn, ziet er allemaal prima uit !
groet,
Marco
En anders gebruik je gewoon dezeMarco schreef:Zoals Luc (Skippy) al opmerkt, kijk even naar de helderheid van je beeldscherm, maar dan van je computer, niet vertrouwen op het LCD van je camera.
DPZ heeft onderaan de pagina een balkje dat je daar oa. voor kunt gebruiken: http://dutchphotozone.com/
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
LightRoom en vele andere RAW-converters nemen de instellingen en presets van de camera niet over. Alleen Nikon View NX, en Capture NX(2) doet dat.San schreef:Hoe kun je je foto's inladen zodat ze eruit zien, precies zoals op de camera....
....Ik heb afgelopen zondag foto's gemaakt van een verjaardag en op de camera zag de belichting er zo goed uit ondanks de beperkte lichtomstandigheden, eenmaal geopend in Lightroom, valt het me tegen.
Dus wil je precies het resultaat overnemen zoals je op de LCD van de camera als preview werd voorgeschoteld, gebruik dan Capture NX.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- diskfac
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
je geeft het antwoord zelf al.
Dit is werk voor Photoshop. Lightroom is slechts een virtuele lichtbak met wat handigheidjes.
Dit is werk voor Photoshop. Lightroom is slechts een virtuele lichtbak met wat handigheidjes.
D3S
Bedankt voor alle reacties, LCD scherm staat op neutraal, helderheid van beeldscherm ook OK (ben ook lid van DPZ en ken dat balkje).
Wat betreft Nikon View NX, en Capture NX(2), ik zal daar straks eens uitgebreid op googlen. Maar is dit een onafhankelijk programma van Lightroom of kun je het in Lightroom importeren? Ik vind Lightroom namelijk naast het bewerken voor meer dingen heel prettig, het systeem van ordenen van mijn foto's, handige foto bibliotheek, de print optie, webgalleries enz.
Wat betreft Nikon View NX, en Capture NX(2), ik zal daar straks eens uitgebreid op googlen. Maar is dit een onafhankelijk programma van Lightroom of kun je het in Lightroom importeren? Ik vind Lightroom namelijk naast het bewerken voor meer dingen heel prettig, het systeem van ordenen van mijn foto's, handige foto bibliotheek, de print optie, webgalleries enz.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zoals eerdere aangegeven:San schreef: Wat betreft Nikon View NX, en Capture NX(2), ........... Maar is dit een onafhankelijk programma van Lightroom of kun je het in Lightroom importeren?
LightRoom en vele andere RAW-converters nemen de instellingen en presets van de camera niet over. Alleen Nikon View NX, en Capture NX(2) doet dat.
Ook de bewerkingen die je doet in Nikon Capture NX(2) en als zodanig wel in de instructieset binnen het NEF-bestand worden vastgelegd (als je de bestanden als NEF wegschrijft), en als zodanig later binnen Nikon Capture NX(2) dezelfde bewerking weer laat zien, worden als NEF-bestand NIET door LightRoom overgenomen. Tenzij je de NEF-bestanden binnen Capture NX(2) naar TIF converteert. Dan is dat het eindresultaat en kun je ze waarschijnlijk in je workflow van LightRoom verder meenemen voor het ordenen van foto's, foto bibliotheek, de print optie, webgalleries enz.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoi San,
Ik gebruik veel LR icm de D700 en maak gebruik van de adobe ACR en de Camera raw profiles. Dat zijn camera specifieke instellingen die er voor zorgen dat je raw opnames uit de camera er vergelijkbaar uit komen te zien als je normaal JPG's met de zelfde instellingen zou gebruiken (of misschien nog wel beter)
Voor zover ik weet bevatten de nieuwere versies van LR al standaard de camera profielen voor de D700.
Camera profielen selecteer je in de ontwikkel module in het rechter menu, onderste keuze "Cameracalibratie"
maar mocht dat niet het geval zijn:
De profielen en presets zijn hier te vinden en te downloaden http://www.adobe.com/cfusion/exchange/i ... ome&exc=25
Je kunt in LR er voor kiezen om bijv. een profiel tijdens import al op je foto's los te laten maar je kunt bijv. ook een bepaalde preset of profiel op een selectie loslaten.
Luc.
Ik gebruik veel LR icm de D700 en maak gebruik van de adobe ACR en de Camera raw profiles. Dat zijn camera specifieke instellingen die er voor zorgen dat je raw opnames uit de camera er vergelijkbaar uit komen te zien als je normaal JPG's met de zelfde instellingen zou gebruiken (of misschien nog wel beter)
Voor zover ik weet bevatten de nieuwere versies van LR al standaard de camera profielen voor de D700.
Camera profielen selecteer je in de ontwikkel module in het rechter menu, onderste keuze "Cameracalibratie"
maar mocht dat niet het geval zijn:
De profielen en presets zijn hier te vinden en te downloaden http://www.adobe.com/cfusion/exchange/i ... ome&exc=25
Je kunt in LR er voor kiezen om bijv. een profiel tijdens import al op je foto's los te laten maar je kunt bijv. ook een bepaalde preset of profiel op een selectie loslaten.
Luc.
Laatst gewijzigd door luc op do nov 26 2009 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc geweldig, ik heb nog de LR 2 versie, dus het profiel voor de D700 staat er niet bij. Ik zal eens kijken op die link waar je ze kan downloaden.
Wat betreft Nikon View NX, en Capture NX(2), daar kan ik later nog eens naar kijken, voorlopig maar even een ander cameraprofiel proberen.
Wat betreft Nikon View NX, en Capture NX(2), daar kan ik later nog eens naar kijken, voorlopig maar even een ander cameraprofiel proberen.
@ Gijs, bedankt ik zal het opzoeken. Probleem is dat 'instellingen opslaan' verwijst naar pagina 412. Die pagina gaat alleen over errors op je LCD scherm en wat dat betekent. Maar ik zoek nog even verder.
@a90, Ik experimenteer regelmatig met verschillende instellingen. Ik stel de witbalans ook regelmatig handmatig in of pas de ISO aan en vaak vergeet ik dat weer terug te zetten. Ik vind zo'n reset knop juist heel prettig dan. Alleen moet ik steeds daarna RAW weer instellen. Zou zo makkelijk zijn als ik RAW ook als default instelling kan zetten. Laatst deed mijn AF-hulpverlichting het niet, terwijl het toch op 'on' stond in het menu. Geen idee wat er aan de hand was, maar na een reset deed de AF-hulpverlichting het weer. Ik vind het gewoon een hele prettige instelling. Nu heb ik wel in 'mijn menu' een aantal instellingen gezet zodat ik snel Jpeg naar RAW kan omzetten, maar zou het fijn vinden als ik er een default instelling van kan maken. Ik schiet eigenlijk nooit in Jpeg.
@a90, Ik experimenteer regelmatig met verschillende instellingen. Ik stel de witbalans ook regelmatig handmatig in of pas de ISO aan en vaak vergeet ik dat weer terug te zetten. Ik vind zo'n reset knop juist heel prettig dan. Alleen moet ik steeds daarna RAW weer instellen. Zou zo makkelijk zijn als ik RAW ook als default instelling kan zetten. Laatst deed mijn AF-hulpverlichting het niet, terwijl het toch op 'on' stond in het menu. Geen idee wat er aan de hand was, maar na een reset deed de AF-hulpverlichting het weer. Ik vind het gewoon een hele prettige instelling. Nu heb ik wel in 'mijn menu' een aantal instellingen gezet zodat ik snel Jpeg naar RAW kan omzetten, maar zou het fijn vinden als ik er een default instelling van kan maken. Ik schiet eigenlijk nooit in Jpeg.
In Af-C werkt de hulpverlichting ook niet alleen in AF-S kan ook wel eens vreemd overkomen als je instellingen aan het veranderen bent geweest en je hebt toch zeker de hulpverlichting op on gezet..
Verder denk ik dat je misschien ook wel iets hebt aan het volgende:
Untwisted NEF profiles...
Blauw wat meer paars word naar een import van je nef files in LR. Na het loslaten van een camera profiel werd het wel iets beter maar echt perfect werd het niet.
Hooglichten herstellen met de recovery (herstel) slider gaf soms de meest vreemde kleurvariaties.
Er is een oplossing in de vorm van Untwisted camera RAW profiles. Hoe en wat is allemaal wel te lezen dat ga ik hier niet verder uiteen zetten mijn conclusie is tot nu toe dat het werkt en best wel een hoop scheelt zeker als je wat hooglichten wil herstellen in een raw file die net over het randje is belicht.
Via de volgende link zijn de profielen te vinden en uiteraard ook meer uitleg over het hoe en waarom.
http://thomaslesterphotography.com/phot ... -profiles/
Klein voorbeeldje:
Het normale camera landscape profiel van de D700

Het Untwisted camera landscape profiel van de D700

Luc
Verder denk ik dat je misschien ook wel iets hebt aan het volgende:
Untwisted NEF profiles...
Blauw wat meer paars word naar een import van je nef files in LR. Na het loslaten van een camera profiel werd het wel iets beter maar echt perfect werd het niet.
Hooglichten herstellen met de recovery (herstel) slider gaf soms de meest vreemde kleurvariaties.
Er is een oplossing in de vorm van Untwisted camera RAW profiles. Hoe en wat is allemaal wel te lezen dat ga ik hier niet verder uiteen zetten mijn conclusie is tot nu toe dat het werkt en best wel een hoop scheelt zeker als je wat hooglichten wil herstellen in een raw file die net over het randje is belicht.
Via de volgende link zijn de profielen te vinden en uiteraard ook meer uitleg over het hoe en waarom.
http://thomaslesterphotography.com/phot ... -profiles/
Klein voorbeeldje:
Het normale camera landscape profiel van de D700

Het Untwisted camera landscape profiel van de D700

Luc
Interessant Luc, bedankt voor de link. Zal het op mijn gemakje even lezen