Charles Dickens Festijn 2009 - Deventer (+ Update)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Charles Dickens Festijn 2009 - Deventer (+ Update)

Bericht door ahhveurink » vr dec 25 2009 2:31 pm

Wat een heerlijke authentieke sfeer, prachtige foto's hoor!

Anja

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za dec 26 2009 9:18 am

Robert en Anja, bedankt voor de complimenten!
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » za dec 26 2009 9:26 am

Wat een prachtige foto's. Helaas was ik er niet bij dit jaar. Het moet heel sfeervol geweest zijn.

Myriad

Bericht door Myriad » za dec 26 2009 10:04 am

ALE,

Ze zijn prachtig.
Fijne kerst toegewenst!

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » zo dec 27 2009 4:25 pm

"Kritische noot, verbeterpunten of wat dan ook hoor ik graag"

Zag nu pas je verzoek om verbeterpunten........Jeetje Ale, de lat ligt al zo gruwelijk hoog.......belichting, kleur, scherpte, compositie, sfeer.....
P R A C H T I G gewoon :shock: :shock: :shock:
Ik kan het zo 1 2 3 écht niet bedenken hoor :D

Anja

nikonshooter

Bericht door nikonshooter » zo dec 27 2009 6:59 pm

Ik had wel een vraagje dan.
Die foto van die man met die snotneus, had je niet beter op zijn andere oog kunnen scherpstellen of in dit geval neus ivm met zijn snottebel, of heb je die keuze bewust gemaakt?
En waarom dan?

Het is geen kritiek hoor, maar ik vroeg me dat eigenlijk gelijk af toen ik die foto voor het eerst zag.

mvg
Robert

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo dec 27 2009 7:12 pm

Hoi Robert,

Schroom a.u.b. niet om kritiek te leveren, daar kan ik alleen maar van leren. Je hebt helemaal gelijk, ik kwam deze man ineens tegen, meteen de AF-On toets ingedrukt maar was toch nog te traag. Had de 50mm erop zitten en moest eigenlijk nog een stap naar achter maken... Mijn scherpstelveld stond ook nog eens rechts bovenin... Gewoon te laat en op het verkeerde oog scherp gesteld. Echter ondanks dit alles vond ik de plaat wel iets aparts hebben. Vandaar dat ik heb toch gepost heb.
Bedankt voor de gewaardeerde reactie.

Overige mensen ook bedankt voor het bekijken van de serie en complimenten.
Groet,

ALE

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo dec 27 2009 7:26 pm

Ben wat laat met gluren naar je platen :oops:
Maar.... in een woord : prachtig!

Leuk om te zien hoe je je spullen "ingepakt" hebt.

Groeten,

Bram

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » za jan 16 2010 8:09 am

Beste Arthur,
Een ontzettend mooie serie heb je hier gemaakt. Straatfotografie strobist style is iets wat ik zelf nog heel graag wil gaan doen.

Als ik nog wat technische vragen mag stellen; hoe heb je de flitsers ingesteld? Werk je met het CLS systeem of gebruik je third party triggers.
Ik kan mezelf voorstellen dat iTTL hier het beste tot z'n recht komt.

Groet,

Johan.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

Jaargetijden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Jaargetijden » za jan 16 2010 9:56 am

Het vriendinnetje van mijn jongste dochter is sinds enige jaren ook een van de figuranten tijdens dit festival. Toen ik haar deze foto's liet zien was haar eerste reactie "wat een mooie foto's maakt die meneer". En dit kan ik alleen maar bevestigen. Erg mooie serie. Complimenten.
groeten, Wil

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za jan 16 2010 12:25 pm

Bram, Johan & Wil, bedankt voor jullie complimenten. Altijd leuk om te lezen dat andere je werk ook mooi vinden.

vvo schreef:Straatfotografie strobist style is iets wat ik zelf nog heel graag wil gaan doen. Als ik nog wat technische vragen mag stellen; hoe heb je de flitsers ingesteld? Werk je met het CLS systeem of gebruik je third party triggers. Ik kan mezelf voorstellen dat iTTL hier het beste tot z'n recht komt.
Ik had in het draadje van Anton Pieck, Haarlem 12 december 2009 al het nodige over de gebruikte instellingen geschreven. Hieronder heb ik voor het gemak een kopie geplakt die weliswaar iets is aangepast met de hier gebruikte instellingen.

Voorbereiding thuis:
- Liefkozend je dochter en haar vriendin vragen of ze meegaan zodat je twee wandelende flitsstatiefjes bij je hebt :idea:
- Veel extra batterijen opladen voor de SB-900
- D3 voorzien van de Nikkor 50mm f/1.4G AF-S
- Camera, flitsers, monopod voorzien van plastic boterhammen- en pedaalemmer zakken omdat de weersomstandigheden die dag bar en boos waren

Ter plekke:
- Normaal stel ik alles manueel in. Dit keer, omdat alles in het plastic zat, gekozen voor iTTL systeem en S-programma van Nikon
- Camera op shutter priority ook vanwege het plastic
- WB op 5000K
- Sluitertijd op 1/250e fixed (hoogst mogelijke flitssynchronisatie van je camera kiezen)
- ISO200. Soms omhoog gegooid om mijn diafragma openening groter te krijgen. Bij die instelling kon ik makkelijker bij om te veranderen
- SU800 (= onderdeel van Nikon's CLS systeem) op twee groepen (A+B) programmeren (camera’s met ingebouwde flits kan je de commanderstand gebruiken. Interne flits dan uitzetten (--))
- 1 flitser voorzien van een softbox die als hoofdlicht wordt ingezet (groep A)
- 1 flitser op een monopod bevestigen die de achtergrond en/of als haarlicht fungeert (groep B). Deze is voorzien van een gobo om direct licht in de lens (flare) te voorkomen
- Beide flitsers zijn voorzien van een Cinegel #3442: Half Straw 1/2 CTS voor een iets warme (huid)kleur

Doordat ik met sluitertijd voorkeur ben gaan fotograferen heb ik de EV op de camera op -1 gezet. Hierdoor wordt mijn achtergrond (eigenlijk het totaal beeld!!) donkerder waardoor mijn onderwerpen los komen en meer benadrukt worden door de flits. Mijn flitsers stel ik op als een zogenaamd crosslight. Dit betekend: mijn hoofdicht (groep A, zoom 24mm) staat links van mij in een hoek van 45 graden (flits op ooghoogte)). Diagonaal op mijn hoofdlicht plaats ik mijn haarlicht (groep B, zoom 50mm) hoog in de lucht, vandaar de monopod, en in het midden staat het onderwerp.
M.b.v. de SU800 (commander) bepaal ik eerst mijn rimlight (groep B) intensiteit. De commander staat op TTL ingesteld en ik begin met -1 FEC (Flash Exposure Compensation). Beoordeel het resultaat. Teveel licht, knijp je de FEC verder met 3/4 tot een hele stop. Beoordeel dit door je histogrammen te raadplegen en pas op voor hooglichten! Eenmaal klaar, dan zet ik pas mijn hoofdlicht in (groep A). Die knijp ik standaard 1 tot 1¾ stop meer t.o.v. mijn achterlicht.

In totaal maak ik zo'n 5 tot 6 proefopname. Dit kost zo’n 2-3 minuten aan voorbereidingstijd. Nu is het een kwestie van je tweebeen statiefjes op de juiste wijze dirigeren, zorgen dat de afstand zoveel mogelijk gelijk blijft en knippen maar. Bijkomend voordeel is dat iedereen tijd voor je maakt, je krijgt genoeg ruimte van de omstanders omdat ze allemaal dit disco geweld willen zien :D
Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar is het absoluut niet.

Hope this helps,

ALE

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » za jan 16 2010 2:01 pm

Superbedankt voor deze uitgebreide informatie.
Ik heb nog geen systeemflitsers. Ik gebruik manuele flitsers van Vivitar en trigger deze met skyports.

Ik ga zelf nog even wachten op beter weer en dan met een paar maatjes op stap door de stad.

Greetz,

Johan.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

nikonlover
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonlover » za jan 16 2010 3:58 pm

Dat is al weer ff geleden he .ik herinner me dat het toen bere koud was leden ,van mijn foto club zijn maar niet gegaan
ze zijn prachtig hoor
facebook olga van vredendaal
D 700 24/70/2,8 -50 mm 1,4 D -70/210 4,0 -180 mm 2,8 105 mm 2,8 SB 600 D 200 18/200 mm nikon J 1 coolpix P 510

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » di dec 28 2010 12:48 pm

Hé Arthur, kunnen we jou niet een keer verleiden om samen met een paar enthousiastelingen ergens te gaan fotograferen? We hadden het in een ander draadje ook over het Openlucht Museum. Ik weet zeker dat er mensen zijn die daar wel interesse in hebben. We gaan dan met zijn allen gewoon boven op je lip zitten, om alles af te kijken :D
Laatst gewijzigd door JBD op di dec 28 2010 1:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » di dec 28 2010 1:22 pm

Kwijl, kwijl, mooi hoor! Niets dan complimenten. Prachtig belicht. Je vroeg nog expliciet naar kritiek. Wat kan je dan zeggen? Nou misschien dit dan: bij die boefjes vielen de kettingen mij later op. Misschien een iets lager standpunt om dat beter in beeld te brengen? Je kijkt zo wat op de kinderen neer.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”