Hallo,
Ik heb recentelijk een D5000 gekocht, mijn eerste digitale spiegel reflex camera. Het is een mooi ding! Echter, ik was laatst op een verjaardag en toen heb ik in de woonkamer foto's gemaakt van de aanwezigen. De omstandigheden waren zo dat er wel wat lichtinval van buiten was, de zon scheen, en dat ik de ingebakken flitser van mijn camera heb gebruikt.
Het resultaat van de foto's die ik die dag binnen heb genomen valt me toch wat tegen. De foto's zijn niet super scherp, het is net of er een soort van lichte waas over heen hangt. Jammer dus. Nu vermoed ik dat dit komt omdat de ingebakken flitser onvoldoende is en dat ik mogelijk een externe flitser moet aanschaffen. Heeft iemand hier ervaring mee c.q. wel eens hetzelfde voor gehad? Is dit een juiste conclusie?
Nu heb ik op internet gezocht en ik krijg verschillende type flitsers te zien voor de D5000, te weten: de SB400, SB600, en de EF530. Heeft iemand ervaring met de D5000 in combinatie met deze flitsers? Kan iemand mij adviseren over de aanschaf van een flitser?
Alvast bedankt!
Peter
Advies D5000 & Flitsers
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Advies D5000 & Flitsers
Hallo Peter,
Ik denk dat de SB-600 een heel mooi apparaat is om meet te beginnen. Niet te groot maar wel alle functies en veel instel mogelijkheden.
Voor zo'n € 170,- heb je dan een pracht machientje.
Groeten van Willem
Ik denk dat de SB-600 een heel mooi apparaat is om meet te beginnen. Niet te groot maar wel alle functies en veel instel mogelijkheden.
Voor zo'n € 170,- heb je dan een pracht machientje.
Groeten van Willem
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Peter, eerst: welkom op het forum.
Als ik het zo lees, ben ik het eens met Willem.
Zou je een voorbeeld willen posten van die foto's?
Misschien kan iemand je dan nog weer verder helpen.
Als ik het zo lees, ben ik het eens met Willem.
Zou je een voorbeeld willen posten van die foto's?
Misschien kan iemand je dan nog weer verder helpen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Peter,
Welkom op dit forum.
re: Mellow: de sb-600 heeft niet alle functies: dat heeft geen enkele courante Nikon flitser.
Een sb-400 zou ik niet overwegen, die is wel klein en betaalbaar, maar biedt niet veel meer dan de interne flitser.
Een sb-600 is te overwegen qua prijs en mogelijkheden.
Het courante topmodel is de sb-900, helaas ook de duurste van Nikon momenteel.
Over jouw foto-ervaringen binnen met bijflitsen: plaats eens een voorbeeld, het zou kunnen zijn dat de kamera onbedoeld een te lange sluitertijd heeft gekozen. (je kan dit in de EXIF informatie nakijken)
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum.
re: Mellow: de sb-600 heeft niet alle functies: dat heeft geen enkele courante Nikon flitser.
Een sb-400 zou ik niet overwegen, die is wel klein en betaalbaar, maar biedt niet veel meer dan de interne flitser.
Een sb-600 is te overwegen qua prijs en mogelijkheden.
Het courante topmodel is de sb-900, helaas ook de duurste van Nikon momenteel.
Over jouw foto-ervaringen binnen met bijflitsen: plaats eens een voorbeeld, het zou kunnen zijn dat de kamera onbedoeld een te lange sluitertijd heeft gekozen. (je kan dit in de EXIF informatie nakijken)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
SB-600. Kan niet missen. Als je later aan een nog uitgebreider model toe bent, dan is hij fantastisch als tweede flitser.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Met de ingebakken flitser van je camera kun je prima foto's maken.
Ga je opnamen eens herhalen in je eigen woonkamer.
Zet de camera aan.
Zet de camera op P.
Klap de ingebouwde flitser op.
Maak een opname. Let eens op op de waarden die je in de zoeker ziet.
Dat zou moeten zijn een sluitertijd tussen 1/30 en 1/250 seconde. Zit je lager 30 seconden tot 1/30 sec., dan de ISO omhoog tot =- 800. Zit je hoger, dan de ISO omlaag.
Diafragma tussen 5,6 en 8. Zit je hoger of lager, regel je ISO bij.
Maak daarna nog meer opnamen. Camera op P, ingebouwde flitser open. Druk het flitsknopje in. En draai daarna met je duim aan het instelwiel. (mijn camera heeft twee instelwielen, duim en wijsvinger) Je ziet dan op je monitor de verschillende flitssynchronisatie mogelijkheden voorbij komen. Achtereen volgens:
alleen het bliksemschicht symbool
het bliksemschicht symbool en een oogje symbool
het bliksemschicht symbool en een oogje symbool en Slow
het bliksemschicht symbool en Slow
het bliksemschicht symbool en Rear (dit zijn de mogelijkheden van mijn camera, kan bij jouw net iets anders zijn)
Maak dan een opname met al deze mogelijkheden en bekijk het resultaat.
Let op de hierboven genoemd waarden.
Eigenlijk moet het dan goed gaan.
Ga je opnamen eens herhalen in je eigen woonkamer.
Zet de camera aan.
Zet de camera op P.
Klap de ingebouwde flitser op.
Maak een opname. Let eens op op de waarden die je in de zoeker ziet.
Dat zou moeten zijn een sluitertijd tussen 1/30 en 1/250 seconde. Zit je lager 30 seconden tot 1/30 sec., dan de ISO omhoog tot =- 800. Zit je hoger, dan de ISO omlaag.
Diafragma tussen 5,6 en 8. Zit je hoger of lager, regel je ISO bij.
Maak daarna nog meer opnamen. Camera op P, ingebouwde flitser open. Druk het flitsknopje in. En draai daarna met je duim aan het instelwiel. (mijn camera heeft twee instelwielen, duim en wijsvinger) Je ziet dan op je monitor de verschillende flitssynchronisatie mogelijkheden voorbij komen. Achtereen volgens:
alleen het bliksemschicht symbool
het bliksemschicht symbool en een oogje symbool
het bliksemschicht symbool en een oogje symbool en Slow
het bliksemschicht symbool en Slow
het bliksemschicht symbool en Rear (dit zijn de mogelijkheden van mijn camera, kan bij jouw net iets anders zijn)
Maak dan een opname met al deze mogelijkheden en bekijk het resultaat.
Let op de hierboven genoemd waarden.
Eigenlijk moet het dan goed gaan.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dit natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen. De eerste duidelijk grens is veelal dat je tegen je objectief aan flitst; het zit gewoon tussen de flitskop en het onderwerp in. Resultaat is een deel van een een cirkel die donker aan de onderkant van je foto aanwezig is (of aan een zijkant als je de camera een kwart slag gedraaid hebt, of aan de bovenkant als je de camera ondersteboven houdt.Hans Braakhuis schreef:Met de ingebakken flitser van je camera kun je prima foto's maken.

Verder is het lastig om je onderwerp niet "plat" te flitsen, doordat je precies van voren flitst. En je hebt relatief vaak last van rode ogen omdat de flitskop zo dicht bij je objectief zit.
Maar buiten al dit gedoe, is het toch heel handig om 'm te hebben. Een invulflitsje is vaak simpel gedaan, en je kan met veel camera's door middel van deze kleine geweldenaar andere flitsers besturen. En dat is toch wel erg fraai.
Een SB-600 is voor iedereen een prachtige toevoeging aan de cameraset. De mogelijkheden die je daarmee hebt boven de ongebouwde flitser zijn enorm.