Even een vraagje. Matrix meting gaat toch over de belichting. We gaan toch alles manueel doen, dan maakt dit toch geen verschil? Of zit ik er helemaal naast?Kroontje schreef:
Zag aan de hand van de geplaatste foto's dat deze zijn genomen op de Matrix stand. dus dit kan ik ook aanhouden.
Chips, dat is een goede. Zal deze instelling er nog bijplaatsen. Dom dat ik die vergeten was.
Enjoy,
Vuurwerk fotografie 2009 -2010
- vuurvlindertje
- Forumlid
Re: Vuurwerk fotografie 2009 -2010
Laatst gewijzigd door vuurvlindertje op ma dec 28 2009 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30
ALE.. Bedankt voor je toelichting
Gaat lukken
Groet Kroontje

Gaat lukken

Groet Kroontje
Nog dommer van mij, je hebt 100% gelijk. Iets te enthousiast en niet goed nagedacht gereageerd. Wederom aangepast.vuurvlindertje schreef:Even een vraagje. Matrix meting gaat toch over de belichting. We gaan toch alles manueel doen, dan maakt dit toch geen verschil? Of zit ik er helemaal naast?
Sorry,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
OnlineReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik had dit draadje gelezen en gisteren had ik meteen de gelegenheid om de tips van ALE te kunnen toepassen bij een vuurwerkshow. Het was de eerste keer dat ik vuurwerk probeerde te fotograferen. Een complicatie was wel dat ze vrij vroeg begonnen (net na zonsondergang) waardoor in de eerste helft de lucht eigenlijk nog wat te licht was. Tweede probleem was sterke wind waardoor het vuurwerk geregeld 'wegwaaide', waardoor je al snel een soort vegen in de lichteffecten kreeg.
Desondanks lijkt de eerste poging redelijk te zijn gelukt, maar door omstandigheden heb ik er alleen nog maar even snel doorheen kunnen browsen. Dus ALE in ieder geval bedankt voor de tips! Zodra ik tijd heb zal ik de foto's bekijken en nabewerken en (als er wat fatsoenlijks tussenzit) hier een aantal resultaten posten.
PS: Ik gebruik zelf Lowepro fotohandschoenen, werkte goed. Dun dus kon alles goed bedienen.
PPS: Een groothoeklens had ik wel nodig, met 18mm kreeg ik er niet alles op. Ik stond ook slechts op 30 meter afstand.
PPPS: Blub?
Desondanks lijkt de eerste poging redelijk te zijn gelukt, maar door omstandigheden heb ik er alleen nog maar even snel doorheen kunnen browsen. Dus ALE in ieder geval bedankt voor de tips! Zodra ik tijd heb zal ik de foto's bekijken en nabewerken en (als er wat fatsoenlijks tussenzit) hier een aantal resultaten posten.
PS: Ik gebruik zelf Lowepro fotohandschoenen, werkte goed. Dun dus kon alles goed bedienen.
PPS: Een groothoeklens had ik wel nodig, met 18mm kreeg ik er niet alles op. Ik stond ook slechts op 30 meter afstand.
PPPS: Blub?

Spul waarmee je foto's maakt...
- Ruud46
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bedankt Ale,
ik ga het uitproberen.
ik ga het uitproberen.
Bedankt voor de handleiding, ik wil het ook gaan proberen.
Mag ik hieraan wat toevoegen.
Ik weet niet hoe dat zit bij andere camera's
Bij D40x is het zo dat als ik de camera op afstandbediening instel geen BULB zie maar twee streepjes.
In de handleiding wordt dit ook beschreven. En dit werkt ook, maar moet op de knop drukken om de spiegel omhoog te zetten.
En dan nog een keer klikken om de spiegel naar beneden te krijgen.
Groet Kroontje
Ik weet niet hoe dat zit bij andere camera's
Bij D40x is het zo dat als ik de camera op afstandbediening instel geen BULB zie maar twee streepjes.
In de handleiding wordt dit ook beschreven. En dit werkt ook, maar moet op de knop drukken om de spiegel omhoog te zetten.
En dan nog een keer klikken om de spiegel naar beneden te krijgen.
Groet Kroontje
De oude vertrouwde vuurwerk techniek. Maar met onze moderne camera's kan het ook anders...
Bedenk dat ruis er nauwelijks toe doet met vuurwerk. Draai daarom je ISO-knop helemaal open, zet je sluiter op een zestigste en maak even een paar proefbelichtingen om het beste diafragma vast te stellen (je wilt kleur zien). Nu kun je het vuurwerk gewoon uit de hand schieten. Precies wat je ziet op het moment waarop je op de knop drukt krijg je er op. Meer controle veel minder toeval. Uiteraard alles op handmatig, ook het scherpstellen.
Probeer het maar eens. Soms verandert er toch wel iets.
Bedenk dat ruis er nauwelijks toe doet met vuurwerk. Draai daarom je ISO-knop helemaal open, zet je sluiter op een zestigste en maak even een paar proefbelichtingen om het beste diafragma vast te stellen (je wilt kleur zien). Nu kun je het vuurwerk gewoon uit de hand schieten. Precies wat je ziet op het moment waarop je op de knop drukt krijg je er op. Meer controle veel minder toeval. Uiteraard alles op handmatig, ook het scherpstellen.

Maar met 1/60 ben je je lange tijd kwijt. Je gaat naar een momentopname en dat is wat velen niet willen.iJoost schreef:De oude vertrouwde vuurwerk techniek. Maar met onze moderne camera's kan het ook anders...
Vuurwerk in de lucht met een mooie strepen is makkelijker te fotograferen als het bommet dat op dat moment ontploft en je vingers beschadigd. En de kans van overdoen, het is maar 1 keer nieuwjaar. En het aantal vingers is ook beperkt.
George
Bedankt voor deze tip iJoost, gaan we uitproberen!! Kun je ook met de moderne technologie de S-opnamestand kiezen, die op 1/60e zetten en dan bijv de camera centrumgericht laten meten voor het juiste diafragma? Eventueel corrigeren met je EV om "kleur" toe te voegen die je op je LCD schermpje moet beoordelen.
Ik hoor graag jouw ervaring hiermee.
Dank,
ALE
Dank,
ALE
Hallo ALE
Met belangstelling je tips gelezen ( altijd leerzaam als jij iets schrijft )
Er is echter een tip waar ik niet in mee ga.
Jij schrijft ( zet je lens op oneindig ) ik heb daar geen goede ervaring mee.
Als je de lens op het oneindig teken zet, ben je met de meeste lenzen door je scherp stel punt heen.
Je moet dan iets terug draaien om scherp te zijn.
Het werkt naar mijn idee beter door op AF of MF scherp te stellen op een referentiepunt waar je het vuurwerk verwacht
dan je camera of lens op MF te zetten, en dan kaderen.
Groet Ruud
Met belangstelling je tips gelezen ( altijd leerzaam als jij iets schrijft )
Er is echter een tip waar ik niet in mee ga.
Jij schrijft ( zet je lens op oneindig ) ik heb daar geen goede ervaring mee.
Als je de lens op het oneindig teken zet, ben je met de meeste lenzen door je scherp stel punt heen.
Je moet dan iets terug draaien om scherp te zijn.
Het werkt naar mijn idee beter door op AF of MF scherp te stellen op een referentiepunt waar je het vuurwerk verwacht
dan je camera of lens op MF te zetten, en dan kaderen.
Groet Ruud
Hoi Ruud,
Ben het gedeeltelijk met je eens. Indien je je objectief op het oneindig teken zet is de scherpstel ing al iets terug gedraaid. Wat ik nog wel eens doe is in een verlichte omgeving de lens scherp stel op oneindig m.b.v. de AF-motor of gewoon manueel, en let goed op dat het groene balletje links onderin blijft branden. Zet hem dan op manueel en kom dan nergens meer aan. Succes verzekert op scherpe foto's temeer omdat je ook op f/8 - f/11 gaat werken.
Prettige jaarwisseling,
ALE
Ben het gedeeltelijk met je eens. Indien je je objectief op het oneindig teken zet is de scherpstel ing al iets terug gedraaid. Wat ik nog wel eens doe is in een verlichte omgeving de lens scherp stel op oneindig m.b.v. de AF-motor of gewoon manueel, en let goed op dat het groene balletje links onderin blijft branden. Zet hem dan op manueel en kom dan nergens meer aan. Succes verzekert op scherpe foto's temeer omdat je ook op f/8 - f/11 gaat werken.
Prettige jaarwisseling,
ALE
Correct ALE, zo als jij het nu schrijft gaat het goed.
Ik dacht dat je bedoelde, zet je lens op het oneindig teken en kijk nergens meer naar.( dat gaat niet goed )
Ik zelf heb deze fout gemaakt ( dit voorjaar zat ik op een klif in Normandie bij het stadje Mers-les-Bains.
Heb daar een paar uur gezeten om een prachtig zonsondergang te fotograferen, had mijn 12-24mm op het oneindig simbool gezet, op de camera zag het er prachtig uit.
Echter toen ik het thuis op de computer ging bekijken was er niet een foto echt scherp, dit was een grote teleurstelling, ik hoopte dat er een paar top foto`s bij zaten)
We gaan dit jaar weer naar Normandie, ga het nog een keer proberen.
Groet Ruud.
Ps als je art-deco huizen wil fotograferen is Mers-les-Bains een aanrader.
Ik dacht dat je bedoelde, zet je lens op het oneindig teken en kijk nergens meer naar.( dat gaat niet goed )
Ik zelf heb deze fout gemaakt ( dit voorjaar zat ik op een klif in Normandie bij het stadje Mers-les-Bains.
Heb daar een paar uur gezeten om een prachtig zonsondergang te fotograferen, had mijn 12-24mm op het oneindig simbool gezet, op de camera zag het er prachtig uit.
Echter toen ik het thuis op de computer ging bekijken was er niet een foto echt scherp, dit was een grote teleurstelling, ik hoopte dat er een paar top foto`s bij zaten)
We gaan dit jaar weer naar Normandie, ga het nog een keer proberen.
Groet Ruud.
Ps als je art-deco huizen wil fotograferen is Mers-les-Bains een aanrader.
Ik kwam er per ongeluk achter toen ik in Scheveningen bij het vuurwerk geen statief bij me had en wat probeerde. Het effect is wezenlijk anders natuurlijk. Meer zoals het er echt uitziet. Maar waar ik vooral blij van werd was meer controle over het resultaat. En ik heb per slot van rekening een camera die meteen KLAK doet als ik de knop indruk. Dus dat juiste moment dat "pak" ik wel even...ALE schreef:Bedankt voor deze tip iJoost, gaan we uitproberen!!

Dat heb ik niet geprobeerd. Maar ik verwacht niet dat je het licht van vuurwerk fatsoenlijk kunt meten. Gewoon in de M-modus ben ik bang.Kun je ook met de moderne technologie de S-opnamestand kiezen, die op 1/60e zetten en dan bijv de camera centrumgericht laten meten voor het juiste diafragma? Eventueel corrigeren met je EV om "kleur" toe te voegen die je op je LCD schermpje moet beoordelen.
Wat iJoost zegt heb ik vorig jaar ook gedaan, want ik was te lui om mijn statief te pakken
. Het effect is anders dan met een lange tijd maar heeft ook zijn charmes: