D70 i.c.m. Nissin Di622 opzet flits - onderbelicht

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr apr 13 2007 8:08 am

hey hallo, ik heb gisteren avond nog het e.e.a. geprobeerd natuurlijk en het volgende is me opgevallen.

Wanneer ik met de interne flits bel.comp. op "0" staan; gewoon normale foto, en wanneer ik deze verstel naar bijv. "+1.7" dan word de foto duidelijk meer overbelicht.

Als ik dit zelfde probeer met de opzetflits blijft de belichting van de foto gelijk, zelfs bij "+4" bel.comp.

De overige istellingen en compositie zijn gelijk gebleven op moment van opname (P stand, 1/60, f4, etc.).

mijn punt is; bij de opzetflits zou de belichting dan toch ook aangepast moeten worden aangezien hij i-ttl?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr apr 13 2007 9:41 am

ruud schreef:ja dat snap ik wel opgezetfan maar staandaard nieuw uit de doos staat ie dacht ik op invulflits.

overigens gaat het hier ook nog over een ander merk flitser dus......

gr. ruud
Nogmaals invulflits is geen stand, maar een begrip. Een invulflits gebruik je bijv. bij tegenlicht. Als je de flitser in het donker gebruikt, flits je als hulpmiddel voor meer licht.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr apr 13 2007 9:42 am

Gilbert1976 schreef:hey hallo, ik heb gisteren avond nog het e.e.a. geprobeerd natuurlijk en het volgende is me opgevallen.

Wanneer ik met de interne flits bel.comp. op "0" staan; gewoon normale foto, en wanneer ik deze verstel naar bijv. "+1.7" dan word de foto duidelijk meer overbelicht.

Als ik dit zelfde probeer met de opzetflits blijft de belichting van de foto gelijk, zelfs bij "+4" bel.comp.

De overige istellingen en compositie zijn gelijk gebleven op moment van opname (P stand, 1/60, f4, etc.).

mijn punt is; bij de opzetflits zou de belichting dan toch ook aangepast moeten worden aangezien hij i-ttl?
Ja, maar dan is het denk ik gewoon een instelling op de flitser of hij ondersteund geen i-ttl
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr apr 13 2007 10:00 am

tja beetje vreemd, heb t toch bij t goede eind dus.
Op mn flits zelf zitten weinig instel mogelijkheden, alleen 6 traps manuele flits intensiteits instelling, en vervolgens i-ttl stand, thats it.
Ga er morgen maar mee terug denk ik, kan de verkoper zelf mee kijken.

ben trouwens wel bij dat ik zoiets bij een "speciaalzaak" hen gekocht. Moet er niet aan denken om dit geleuter via een internetshop te hebben.
daar is ff omruilen minder snel gedaan.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 19 2007 8:22 am

hey goede morgen allemaal.
Gisteren ben ik terug geweest met mn flits, en ik kreeg gelijk een nieuwe mee, zelfs zonder eerst te hebben gekeken("ik had m al voor je klaargelegd") Top(was bij MM vast niet t geval geweest...) Wel hebben we even gekeken naar de werking van de nieuwe, en inderdaad, deze werkte op de plus- en mintoets voor de belichtingscompens. Omdat het overdag was, was het meer een invulflitst natuurlijk.

Gisteren avond laat ben ik er binnenhuis mee aan de slag gegaan. Als ik hem dan gemakshalve op de "P" stand zet, gaat de sl.tijd. naar de max. laagst ingestelde waarde, in mij geval 1/60. diafragma max. open; 3,5 op 17mm. Flits aangezet in i-ttl stand en gaan!
Wanneer ik nu met die plus en mintoets aan de gang ga, krijg ik echter geen andere belichtningswaarde meer, is dit dan omdat hij op de max. waardes zit van de camera om licht binnen te laten? Is dit dan de reden dat hij overdag wel die compensatie doet omdat hij niet aan de onderste waardes zit?
Ik had zelf t idee dat de camera dan de de flits zo aanstuurd dat hij bijv. + 1.0 of -1.0 foto's maakt. Ik had t idee dat mn interne flits dit wel op deze manier doet namelijk.

Correct me if I'm wrong....maar ben dr nog niet helemaal aan uit.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do apr 19 2007 8:33 am

Toch vreemd. De winkel had al een ander voor je klaar gelegd. Hadden ze òf een kapotte flitser aan je verkocht òf lezen ze mee op dit forum? Verder vind ik het al met al een erg onduidelijk verhaal worden.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

was het een goede keus?

Bericht door George Fennes » do apr 19 2007 9:51 am

Zou het flitsen makkelijker gaan met een SB-400 of SB-600 of SB-800?

Met mijn Sigma flits heb ik het probleem nog niet ervaren.

Je kan je zelf natuurlijk wel afvragen, of die Metz een goede keus is voor een Nikon :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » do apr 19 2007 10:17 am

Hoe noemen ze dat ook weer?
Goedkoop is duurkoop....

Met een SB-600 had je lekker al 1000 mooi belichte foto's gemaakt.
Ik zou als ik jou was dat ding zo snel mogelijk omruilen voor een goede flitser.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do apr 19 2007 10:27 am

Opgezetfan schreef:
Gilbert1976 schreef:is wel jammer hoor, nu hebben al meer als 100 personen dit topic bekeken en niemand die me op de volgende vraag antwoord kan geven...?

"........of je de belichting van een externe flits kan (bij)regelen op de camera d.m.v. bel.comp. en/of flits intensiteit?"
Het antwoord is nee, je kan als er een externe flitser is aangesloten alleen de belichting corrigeren op de camera en de flitsintensiteit op de flitser zelf.
Hier zet ik mijn twijfels bij; volgens mij is het zo dat als je een externe flitser gebruikt de flitsintensiteit in 1e instantie op de camera geregeld wordt en in 2e instantie op de flitser. Beide instellingen worden dan "opgeteld".

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do apr 19 2007 1:36 pm

Skippy schreef:Hier zet ik mijn twijfels bij; volgens mij is het zo dat als je een externe flitser gebruikt de flitsintensiteit in 1e instantie op de camera geregeld wordt en in 2e instantie op de flitser. Beide instellingen worden dan "opgeteld".
Klopt helemaal. Het enige "vervelende" is dat op de lichtmeter de camera geen rekening houdt met de flits. In donkere omstandigheden zal de lichtmeter dus een zwaar negatieve uitslag laten zien, terwijl er met flits een keurige foto ontstaat.

De belichtingscompensatie regelt alle variabelen die de camera ter beschikking staan. In de M-stand is dat alleen de flits, in de S-stand diafragma en flits, in de A-stand sluitertijd en flits, in de P-stand sluitertijd, diafragma en flits en in de auto-stand sluitertijd, diafragma, ISO waarde en flits. Je moet dus kiezen wat je zelf in wilt stellen en wat je door de camera wilt laten doen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 19 2007 2:09 pm

"De belichtingscompensatie regelt alle variabelen die de camera ter beschikking staan. In de M-stand is dat alleen de flits, in de S-stand diafragma en flits, in de A-stand sluitertijd en flits, in de P-stand sluitertijd, diafragma en flits"

Dus de flits is een variabele die in de P-stand aangepast kan worden....dit wilde ik weten.

Hierover heb ik dus mn twijfels of dit daadwerkelijk werkt...Ga weer eens testen vanavond.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do apr 19 2007 2:17 pm

Dat hangt ervan af wat je bedoelt met "in de P-stand aangepast". Ja, hij kan aangepast worden als je een EV-compensatie aangeeft, maar dat hoeft niet. Als de camera nog niet aan de langste sluitertijd en maximaal diafragma zit, kan deze ook besluiten om die aan te passen (met Auot-ISO uit). Je hebt op deze verhouding in de P-stand zelf geen invloed. Daarvoor moet je naar een andere stand.

Je kunt wel op de flitser een flits-ev-compensatie aangeven (denk ik met jouw flitser ook). Op de body kun je dit ook instellen met het flitsknopje en de sub-command-dial (voorste instelwiel).

Groeten,
Marnix

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do apr 19 2007 2:50 pm

Marnix;

"Als ik hem dan gemakshalve op de "P" stand zet, gaat de sl.tijd. naar de max. laagst ingestelde waarde, in mij geval 1/60. diafragma max. open; 3,5 op 17mm."

Dit zijn dus de max. waardes voor de camera om licht binnen te krijgen, nu zou hij dus de flits gaan aanpassen....wat hij naar mijn idee dus niet doet.

"....Op de body kun je dit ook instellen met het flitsknopje en de sub-command-dial (voorste instelwiel)."

Nee, werkt niet dus.....Maar ik had t idee dat dit alleen werkt met de iterne flits.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do apr 19 2007 3:14 pm

Gilbert1976 schreef:Marnix;

"Als ik hem dan gemakshalve op de "P" stand zet, gaat de sl.tijd. naar de max. laagst ingestelde waarde, in mij geval 1/60. diafragma max. open; 3,5 op 17mm."

Dit zijn dus de max. waardes voor de camera om licht binnen te krijgen, nu zou hij dus de flits gaan aanpassen....wat hij naar mijn idee dus niet doet.

"....Op de body kun je dit ook instellen met het flitsknopje en de sub-command-dial (voorste instelwiel)."

Nee, werkt niet dus.....Maar ik had t idee dat dit alleen werkt met de iterne flits.
Op deze manier werkt het wel met mijn combi D70s/SB600! Wellicht dus toch "flitsereigen".

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo apr 22 2007 12:32 am

Gilbert1976 schreef:"....Op de body kun je dit ook instellen met het flitsknopje en de sub-command-dial (voorste instelwiel)."

Wellicht werkt dat dus alleen maar met Nikon flitsers. Misschien 'ns eentje proberen en kijken wat-ie op jouw body doet?

Groeten,
Marnix

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”