Vink

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Arno P

Vink

Bericht door Arno P » wo dec 30 2009 6:28 pm

Is het wat?

Afbeelding

Ree
Forumlid
Forumlid

Re: Vink

Bericht door Ree » wo dec 30 2009 6:38 pm

Mooi scherp, maar ik vind de omgeving wat druk.
Ook zou ik liever wat meer ruimte in de kijkrichting van de vogel zien....
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

wilco1

Bericht door wilco1 » wo dec 30 2009 7:12 pm

Goed scherp vastgelegd, jammer van de achtergrond, iets minder druk zou de vink beter doen uitkomen, maar dat heb je niet altijd voor het uitzoeken.

Arno P

Bericht door Arno P » wo dec 30 2009 8:31 pm

Achtergrond had ik idd niet voor het uitzoeken...zat het beestje op een uitstekende tak (of lag ik in de regen op de grond) dan was het wellicht beter geweest voor de bokeh.

Meer kijkrichting kan ik idd eens naar kijken...heb ik volgens mij nog wel

EDIT: Zoiets?

Afbeelding

meliissa

Bericht door meliissa » do dec 31 2009 1:05 pm

wauw, die laatste, echt prachtigggg :!:

Arno P

Bericht door Arno P » do dec 31 2009 7:52 pm

Nog maar een paar:

Afbeelding

Afbeelding

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 31 2009 9:37 pm

Ik vind ze fraai. Er zit nog wel wat ruimte in het histogram (ik heb die van "nog maar een paar"-1 even bekeken). Daar kun je iets mee doen. Maar of je vindt dat het daar mooier van wordt moet je zelf maar bepalen...

Ik merkte zelf toe ik het rechter pukje aantrok dat ik het resultaat TE vond. Op zich zijn de waarden dan beter verdeeld en kun je daarna het grotere contrast en de belichting wel weer in toom brengen. Maar of je die moeite moet doen om daarna dan visueel toch weer min of meer op het beginpunt uit te komen? Dan zou je "onderweg" al iets anders moeten willen bereiken met de speelruimte die je wint. Om een lang verhaal niet nog langer te maken, ik zou er niet veel meer aan doen. ;-)

Of misschien toc een tikkeltje kleurverzadiging uit de achtergrond halen om de kleuren van de vogel nog wat beter te laten uitkomen. Want het totaal beeld had wat rustiger gekund. Maar dan moet je een selectie gaan maken en ga je al weer een stap verder dan alleen (kleur)corrigeren.

Arno P

Bericht door Arno P » do dec 31 2009 10:07 pm

iJoost schreef:Ik vind ze fraai. Er zit nog wel wat ruimte in het histogram (ik heb die van "nog maar een paar"-1 even bekeken). Daar kun je iets mee doen. Maar of je vindt dat het daar mooier van wordt moet je zelf maar bepalen...

Ik merkte zelf toe ik het rechter pukje aantrok dat ik het resultaat TE vond. Op zich zijn de waarden dan beter verdeeld en kun je daarna het grotere contrast en de belichting wel weer in toom brengen. Maar of je die moeite moet doen om daarna dan visueel toch weer min of meer op het beginpunt uit te komen? Dan zou je "onderweg" al iets anders moeten willen bereiken met de speelruimte die je wint. Om een lang verhaal niet nog langer te maken, ik zou er niet veel meer aan doen. ;-)

Of misschien toc een tikkeltje kleurverzadiging uit de achtergrond halen om de kleuren van de vogel nog wat beter te laten uitkomen. Want het totaal beeld had wat rustiger gekund. Maar dan moet je een selectie gaan maken en ga je al weer een stap verder dan alleen (kleur)corrigeren.

Die van verzadiging uit de achtergrond halen vind ik wel een goede tip...zeker als ik zie wat er met NX2 mogelijk is ...zonder teveel kunstmatig bezig te zijn en de foto nog hoofdzakelijk de foto te laten...
Het viel mij aan deze foto's op dat er in NX2 zichtbaar werd dat er nog maar weinig aan gesleuteld hoefde/kon worden...en dat vind ik altijd de kick...oftwel de bevestiging dat het op het moment van de foto maken de balans/afwegingen van de instellingen steeds beter begrepen wordt (en dat is wel eens anders geweest)

iJoost

Bericht door iJoost » do dec 31 2009 10:55 pm

Dat zeg ik. Leuk hoor, die vogels... is dat nu gewoon je achtertuin of ga je daarvoor op pad?

Hier in de stad (vlak bij een park weliswaar) zijn het vooral pimpelmezen, koolmezen en merels. Soms een zwerm staartmezen en een dood enkele keer wat vinkjes of een roodborstje. Terwijl ik nog wel een silo met Nyerzaad heb hangen. Nou ja... ik ben toch eigenlijk niet zo'n vogel-fotograaf. ;-)

Arno P

Bericht door Arno P » vr jan 01 2010 1:57 am

iJoost schreef:Dat zeg ik. Leuk hoor, die vogels... is dat nu gewoon je achtertuin of ga je daarvoor op pad?

Hier in de stad (vlak bij een park weliswaar) zijn het vooral pimpelmezen, koolmezen en merels. Soms een zwerm staartmezen en een dood enkele keer wat vinkjes of een roodborstje. Terwijl ik nog wel een silo met Nyerzaad heb hangen. Nou ja... ik ben toch eigenlijk niet zo'n vogel-fotograaf. ;-)
Ik ga inderdaad geregeld op pad...zoals vandaag zitten bevriezen in een vogelkijkhut in Belgie gedurende 3 uur en alleen een zilver en een blauwe reiger op heel grote afstand gezien...maar daar is het om te doen...soms heb je mazzel en heb je een leuke plaat. De vinken zijn uit mijn tuin..Kool- en pimpelmezen zijn de fotomodellen bij uitstek en daar heb ik lekker op kunnen oefenen, dan kijk je verder en probeer je ook vast te leggen wat niet meteen voor een camera wil kruipen. De vinken waren niet altijd aanwezig en als ze er al waren ietwat schuw en achter in de tuin. Vastberaden als ik ben heb ik het schuiltentje halverwege de tuin gezet ...en hier ook weer 3 uur ingezetn (en ik zag een buurvrouw wel een minuut naar het tentje kijken met dat objectief eruit...niets mee te maken...IK WIL VINKEN (en niet van die blinde) :mryellow:

iJoost

Bericht door iJoost » vr jan 01 2010 2:13 am

Grijns... heel goed! ;-P

Photofanatic

Bericht door Photofanatic » vr jan 01 2010 9:28 am

Mama vink vind ik hier er toch het beste opstaan.
De scherpte is goed, netjes op de kop, maar voor mijn gevoel toch iets te beperkt.
Waarschijnlijk heb je hier een te hoog diafragma gebruikt waardoor de scherpte te snel weg valt.
Perspectief is ook goed...

Robby Roos
One With Nature
http://www.photofanatic.nl

Gun uzelf het plaatje, maar vooral ook een ander

Arno P

Bericht door Arno P » vr jan 01 2010 11:48 am

Photofanatic schreef: Waarschijnlijk heb je hier een te hoog diafragma gebruikt waardoor de scherpte te snel weg valt.
Groot diafragma was inderdaad de keuze ...oftwel een must bij weinig licht

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr jan 01 2010 1:00 pm

Mooi beestje en goed vastgelegd
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Plaats reactie