Levensduur monitor?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Levensduur monitor?

Bericht door wblink » vr jan 01 2010 2:03 pm

Dag,

Een aantal van jullie leggen me woorden in de mond (nee op het scherm) die je zelf blijkbaar graag had willen horen.

Uiteraard zijn er NOG betere monitoren voor fotobewerking: jullie doen het toch niet met 1 monitor? Tssssk.
Nee, mijn criterium voor een nieuwe monitor was NIET dat er speakers in moeten zitten, maar als ik voor hetzelfde geld van die kleine geluidmakertjes erbij krijg vind ik dat mooi meegenomen: scheelt van die lullige blokjes met ditto draadje.

Het lijkt een soort leedvermaak: dat hoeft niet: ik ben tevreden met wat ik heb. Zolang mijn monitor gekalibreerd kan worden en ik in staat ben om meer geld uit te trekken voor de printer met toebehoren heb ik er zelf meer plezier van.

Een foto is mi ziet bedoeld om op een monitor te bekijken, het is slechts een hulpmiddel. Liet je vroeger trots je negatieven zien? Nee, toen al ging het erom hoe het op papier zou komen.

Zie hier
Willem.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jan 01 2010 2:33 pm

Mijn vraag was absoluut niet bedoeld als leedvermaak. Het verbaasd me alleen dat je voor een hele goedkope monitor gaat terwijl je erg dure foto apparatuur hebt. De reden dat ik een goede monitor wil hebben is dat ik dan goed kan zien hoe het er op papier uit komt te zien; met een TN paneel blijft het behelpen in dat opzicht.

Overigens ben ik zelf al lang geleden gestopt met afdrukken op een inkjet, want ik vind het alles bij elkaar vrij duur worden. Hoge volumes is bovendien teveel werk en grote afdrukken maak ik maar af en toe. Daarom is uitbesteden voor mij veel kosten effectiever en het verschil kan ik dan weer in de monitor stoppen. Dus eigenlijk de omgekeerde redenering die jij aanhoudt :-)

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr jan 01 2010 5:24 pm

flitslicht schreef:Mijn vraag was absoluut niet bedoeld als leedvermaak.
Waardeer ik dan.
flitslicht schreef:Het verbaasd me alleen dat je voor een hele goedkope monitor gaat terwijl je erg dure foto apparatuur hebt. De reden dat ik een goede monitor wil hebben is dat ik dan goed kan zien hoe het er op papier uit komt te zien; met een TN paneel blijft het behelpen in dat opzicht.
Ik maak liever een print op A4 om te zien of eea is zoals ik dacht. Een monitor die EXACT laat zien wat ik bij een print krijg is welkom: die ken jij ook niet. Offe misschien wel, maar da's nou die prijs. Voor €700 kan ik zo'n 700 A4-tjes printen.
flitslicht schreef:Overigens ben ik zelf al lang geleden gestopt met afdrukken op een inkjet, want ik vind het alles bij elkaar vrij duur worden. Hoge volumes is bovendien teveel werk en grote afdrukken maak ik maar af en toe. Daarom is uitbesteden voor mij veel kosten effectiever en het verschil kan ik dan weer in de monitor stoppen. Dus eigenlijk de omgekeerde redenering die jij aanhoudt :-)
Tja, ik druk niet af in "volumes". Ik maar er af en toe 1 voor mezelf en soms voor een ander: dus geen tig.

Hoe en waar laat jij je afdrukken maken?
't Is misschien een mogelijkheid om eea beter te doen dan ik nu probeer te doen en in DAT geval is een monitor die zo goed mogelijk weergeeft wat je kunt verwachten inderdaad onontbeerlijk.
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr jan 01 2010 5:36 pm

flitslicht schreef:Het verbaasd me alleen dat je voor een hele goedkope monitor gaat terwijl je erg dure foto apparatuur hebt. De reden dat ik een goede monitor wil hebben is dat ik dan goed kan zien hoe het er op papier uit komt te zien; met een TN paneel blijft het behelpen in dat opzicht.
Overigens is het best mogelijk (ik sta open voor argumenten) dat ik verkeerde keuzes heb gemaakt.
Ik heb de fotoapperatuur NIET omdat ik zo veschrikkelijk goed ben (integendeel), ik wil echter uitsluiten dat mijn missers aan de apperatuur liggen, maar naar mijzelf duidelijk maken dat het mogelijk aan MIJ ligt. Ik heb op dit moment de financiële mogelijkheden die apperatuur te gebruiken.

De fotoapperatuur komt niet zomaar uit de lucht vallen: ik heb dat beetje bij beetje aangeschaft (her en der verkopen/upgraden) met als hoofddoel na mijn pensioenering een doel te hebben.
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr jan 01 2010 6:18 pm

yoyo schreef:Waarschijnlijk zit hij zelf op het stokje.
Als je een monitor voor fotobewerking zoekt en ingebouwde speakers is je selectiecriterium... tja...

EIZO, HP en anderen hebben ook wel monitoren met ingebouwde speakers. Maar je zit dan meer bij de monitoren voor filmbeeldbewerking.
Schermen met goede kleurweergave en voor bewegende beelden. De dure jongens voor algemeen gebruik... Meestal 14-bits (H-)IPS panelen...
PVA heeft een beter zwart, maar is vaak ietwat te traag voor snel bewegende beelden.
Je hebt idd veel TN panelen met speakers i.v.m. het gamersgilde, maar dat zijn niet de schermen waar je foto's op kan/wil beoordelen...

Het blijft altijd grappig om te zien dat mensen alleen lezen wat ze willen lezen...
En je welgemeende advies is dus .....????
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr jan 01 2010 6:25 pm

yoyo schreef:Waarschijnlijk zit hij zelf op het stokje.
Waarom denk je dat jij op een veel grotere tak zit?
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr jan 01 2010 6:35 pm

yoyo schreef:En ja, een TN is waardeloos...
Hier een leuk filmpje om een kleine indruk te geven:
Laat alleen het verschil in beeldhoek zien.
Zie jij meer dan ik? Knap!
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”