Variabel ND filter - ervaringen?

Discussies over filters
Plaats reactie
Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Variabel ND filter - ervaringen?

Bericht door Gobert » do dec 31 2009 4:22 pm

Bovenstaand filter werd tot heden altijd op de markt gebracht door Singh Ray. Erg goed, maar erg duur. Daarom heb ik hem nooit willen kopen.
Inmiddels is er een goedkoper alternatief:

http://www.cameratools.nl/FND-77-artike ... -77mm.html

Zijn er al mensen met ervaringen?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Variabel ND filter - ervaringen?

Bericht door Patrick » do dec 31 2009 5:25 pm

Ik wist niet eens dat ze variabel bestonden... :huh:

Ik kan me voorstellen dat ze iets slechter presteren dan een niet variabele versie, maar deze is natuurlijk veel handiger!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do dec 31 2009 5:27 pm

Patrick schreef:Ik wist niet eens dat ze variabel bestonden... :huh:

Ik kan me voorstellen dat ze iets slechter presteren dan een niet variabele versie, maar deze is natuurlijk veel handiger!

Die Singh Ray was helemaal super en presteerde dus niet minder
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 31 2009 8:43 pm

Het lijken me twee polarisatifilters die tegen elkaar gedraaid worden, waardoor je een volledige uitdoving van licht kunt genereren. Ik vraag me alleen af of het netjes neutraal is en neutraal blijft van licht naar donker. Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me wel handig als het aan de eis kan voldoen van "neutraliteit".
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jan 01 2010 11:28 am

Ervaring:
http://philipbloom.co.uk/2009/07/22/lov ... fe-savers/
En het werkt dus als een pola, en geeft dus vlekken bij gebruik op groothoek objectieven.

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » vr jan 01 2010 9:12 pm

Hans Braakhuis schreef:Ervaring:
http://philipbloom.co.uk/2009/07/22/lov ... fe-savers/
En het werkt dus als een pola, en geeft dus vlekken bij gebruik op groothoek objectieven.
Kun je dat "en geeft dus vlekken bij gebruik op groothoek objectieven" eens uitleggen? Fysisch gezien is de afbeelding qua lichtsterkte en belichting mijns inziens onafhankelijk van gebruikte beeldhoek.
Dank vast!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 5:07 am

psilin schreef: Kun je dat "en geeft dus vlekken bij gebruik op groothoek objectieven" eens uitleggen? Fysisch gezien is de afbeelding qua lichtsterkte en belichting mijns inziens onafhankelijk van gebruikte beeldhoek.
Dank vast!
Met de optische eigenschappen van het filter heeft het weinig van doen.

Het licht van een onbewolkte blauwe lucht is gedeeltelijk gepolariseerd afhankelijk van de hoek met de zon.
Een groothoeklens neemt een groot gedeelte van de lucht op. Delen die minder gepolariseerd licht bevatten en delen die meer gepolariseerd licht bevatten. Gebruik je een polarisatiefilter op je camera en verdraai je dat, wordt gepolariseerd licht gedooft op een vergelijkbare wijze als dat variabele ND-filter (de werking van 2 polafilters kruislings over elkaar). Meer gepolariseerd licht in de ene hoek wordt daarmee donkerder weergegeven als minder gepolariseerd licht in een andere hoek. Dus je krijgt een nogal sterk verloop in de donkerte van je blauwe hemel. Door Hans Braakhuis als "vlekken" benoemd.

Lenzen met een kleinere beeldhoek wordt er minder van de lucht opgenomen en valt dat verloop minder op.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » za jan 02 2010 7:56 am

hoi,

maar is het een goede vervanger van X stuks grijs filters voor als je langere sluitertijden wil hebben overdag. bijvoorbeeld watervallen, mensen niet op de foto wil hebben in drukke gebieden en andere toepassingen waar je langere sluitertijden wil hebben met normaal licht? Waarschijnlijk heb je dan ook niet zoveel lucht op de foto.

groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 4:16 pm

Nu ja, het is enerzijds een makkelijke manier om je licht te regelen. Anderzijds met de nodige kanttekeningen omtrent neutraliteit in de kleurweergave die ik eerder noemde en verder dat je rekening moet houden dat een polaristiefilter ook reflecties tegenhoudt. Met water, wat je als voorbeeld noemt, zou ik juist geen reflecties willen tegenhouden.
Met twee filters moet je dan op twee manieren rekening houden dat je die reflecties dan niet gaat uitdoven.
Een gewoon neutraal grijsfilter lijkt me dan beter in te zetten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo apr 04 2010 11:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za jan 02 2010 4:56 pm

Léon Obers schreef:Nu ja, het is een enerzijds een makkelijke manier om je licht te regelen. Anderzijds met de nodige kanttekeningen omtrent neutraliteit in de kleurweergave die ik eerder noemde en verder dat je rekening moet houden dat een polaristiefilter ook reflecties tegenhoudt. Met water, wat je als voorbeeld noemt, zou ik juist geen reflecties willen tegenhouden.
Met twee filters moet je dan op twee manieren rekening houden dat je die reflecties dan niet gaat uitdoven.
Een gewoon neutraal grijsfilter lijkt me dan beter in te zetten.
De Jong heeft het niet over een polafilter?
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 5:34 pm

Gobert schreef: De Jong heeft het niet over een polafilter?
Sorry voor de woordspeling.
Dat variabele ND-filter werkt uit functie van twee boven elkaar geplaatste polafilters (het zijn dus werkelijk twee boven elkaar geplaatste polafilters zoals eerder in de draad aangehaald), dus heb je ook te maken met de specifieke eigenschappen van polafilters. Gewone ND-filters hebben die eigenschappen niet. Het houdt enkel licht tegen, maar is niet variabel in sterkte. Je kunt hooguit meerder filters nemen in verschillende dichtheden en mogelijk 2 of misschien zelfs 3 filters voor elkaar plaatsen (stapelen). De dichtheid wordt dan opgeteld. De optische eigenschappen gaan wel achteruit, en met nogal wat extra glas/luchtvlakken verhoog je de kans op flare en ghosting daarmee behoorlijk. Bedenk er in ieder geval bij dat die variabele ND versie ook uit minstens 2 filters bestaat, met idem de bijbehorende lucht/glas vlakken.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”