Welk 'beschermfilter' op 24-70 f2,8?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Welk 'beschermfilter' op 24-70 f2,8?
Beste Mensen,
Allereerst eenieder de allerbeste wensen voor 2010!
Mijn vraag is wat op dit moment het beste filter is op mijn 24-70 f2,8 die ik met als hoofddoel gebruik als bescherming voor deze lens.
Ik heb er nu een 'Tiffen UV-Protector(12) 77uvp opgeschroefd, waarover niet iedereen enthiousiast over is.
Nogmaals; mijn insteek is een filter als puur bescherming v.d. lens. Of kan ik beter, ondanks alles er geen filter voorschroeven i.v.m. de kwaliteit van het beeld?
Allereerst eenieder de allerbeste wensen voor 2010!
Mijn vraag is wat op dit moment het beste filter is op mijn 24-70 f2,8 die ik met als hoofddoel gebruik als bescherming voor deze lens.
Ik heb er nu een 'Tiffen UV-Protector(12) 77uvp opgeschroefd, waarover niet iedereen enthiousiast over is.
Nogmaals; mijn insteek is een filter als puur bescherming v.d. lens. Of kan ik beter, ondanks alles er geen filter voorschroeven i.v.m. de kwaliteit van het beeld?
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.
Re: Welk 'beschermfilter' op 24-70 f2,8?
Zie onder andere:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ap#p324561
Je kunt ook nog even verder zoeken op "beschermfilter", "lensbescherming", "uv-filter" en dat soort termen.
Eén van de populairste onderwerpen op dit forum, met vele voor- en tegenstanders van het gebruik van filters als objectiefbescherming. Genoeg leesvoer voor een lang weekend...
Kleurloos filter wordt nog steeds door Nikon en andere fabrikanten aangeraden (ik las het gisteren nog in de objectiefbrochure van Sony, die toch ook Zeiss-objectieven leveren), maar de wijze en ervaren gebruiker weet natuurlijk wanneer hij adviezen moet opvolgen en wanneer niet...
Succes, EMdeKlerk
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ap#p324561
Je kunt ook nog even verder zoeken op "beschermfilter", "lensbescherming", "uv-filter" en dat soort termen.
Eén van de populairste onderwerpen op dit forum, met vele voor- en tegenstanders van het gebruik van filters als objectiefbescherming. Genoeg leesvoer voor een lang weekend...
Kleurloos filter wordt nog steeds door Nikon en andere fabrikanten aangeraden (ik las het gisteren nog in de objectiefbrochure van Sony, die toch ook Zeiss-objectieven leveren), maar de wijze en ervaren gebruiker weet natuurlijk wanneer hij adviezen moet opvolgen en wanneer niet...
Succes, EMdeKlerk
- PeterG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik gebruik voor mijn 24-70 geen filter als bescherming.
Wel zit ALTIJD de zonnekap erop, zelfs in de tas of in de kast.
Zonder zonnekap loop je echt risico, de dan onbeschermde tube kan n.l. niet veel hebben.
Soms gebruik ik een c.polarisatiefilter.
Peter
Wel zit ALTIJD de zonnekap erop, zelfs in de tas of in de kast.
Zonder zonnekap loop je echt risico, de dan onbeschermde tube kan n.l. niet veel hebben.
Soms gebruik ik een c.polarisatiefilter.
Peter
-
- Forumlid
Voor al mijn lenzen gebruik ik de HD protectiefilters van HOYA.
gr
Peter
Peter
de eeuwige discussie wel of geen filter zal weer los barsten.
ik heb hoya filters.....in de kast liggen..
.
voor mij geen filters meer....
ervaar gewoon zelf....neem een paar opnames..schroef het filter er af en neem dezelfde opnames.
het liefst in wat extremere omstandigheden. dus met bijv. veel schuin invallend licht e.d
ben je tevreden en heb je geen afwijkingen in je foto's zitten laat je je filter er op zitten.
zo niet dan haal je hem er af.
Arend
ik heb hoya filters.....in de kast liggen..

voor mij geen filters meer....
ervaar gewoon zelf....neem een paar opnames..schroef het filter er af en neem dezelfde opnames.
het liefst in wat extremere omstandigheden. dus met bijv. veel schuin invallend licht e.d
ben je tevreden en heb je geen afwijkingen in je foto's zitten laat je je filter er op zitten.
zo niet dan haal je hem er af.
Arend
Nikon 77mm kleurloos filter heb ik erop zitten.
Het is en blijft persoonlijk of je wel-of-niet filters wilt gebruiken, en dan welk merk/type.
Roel
Het is en blijft persoonlijk of je wel-of-niet filters wilt gebruiken, en dan welk merk/type.
Roel
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
UV van Nikon of B&W. Van goedkope meuk moet je afblijven.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
Hartelijk dank voor de snelle reacties!
Vanzelfsprekend had ik al gezocht met de zoekfunctie, maar hier kwam ik niet echt veel verder mee.
Voor mijzelf had ik een besluit genomen dat zonder filter de lens het meest tot z'n recht komt. Daarbij komt als 2e nadeel dat de zonnekap er iets minder soepel overheen schuift bij het 'omgekeerd-op-de-lens-monteren' waardoor deze kap over het filter schuurt.
Voor mij dus geen filter meer en mocht het toch gewenst zijn, dan lijkt mij de orginele Nikon filter(NC) het meest ideaal.

Voor mijzelf had ik een besluit genomen dat zonder filter de lens het meest tot z'n recht komt. Daarbij komt als 2e nadeel dat de zonnekap er iets minder soepel overheen schuift bij het 'omgekeerd-op-de-lens-monteren' waardoor deze kap over het filter schuurt.
Voor mij dus geen filter meer en mocht het toch gewenst zijn, dan lijkt mij de orginele Nikon filter(NC) het meest ideaal.
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.
- PeterG
- Forumlid
- Contacteer:
Frank,Frank771 schreef: Daarbij komt als 2e nadeel dat de zonnekap er iets minder soepel overheen schuift bij het 'omgekeerd-op-de-lens-monteren' waardoor deze kap over het filter schuurt.
Lees de gebruiksaanwijzingen van de 24-70 nog eens goed door!
Volgens mij staat ergens iets in de trand van: "alhoewel het mogelijk is de zonnekap omgekeerd te mongteren wordt dit ten stelligste afgferaden wegens de kwetsbaarheid van de dan onbeschermde tube".
Mijn advies: ALTIJD de zonnekap erop, en dan niet omgekeerd dus.
Peter