omzetten kleurbereik en verschil in afdrukken

Discussies over fotobewerking en archivering
iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

omzetten kleurbereik en verschil in afdrukken

Bericht door iefie » vr jan 01 2010 5:14 pm

Heb laatst beeldscherm gecallibreerd en heb toen een serie foto's in capture nx verbeterd waar nodig was, en de foto's opgestuurd naar Profotonet.
Nu verbaasde mij het dat de foto's donkerder en wat blauwer oogden dan mijn scherm.
Ik dacht dat ligt denk ik aan het kleurprofiel.
Ik heb toen hun kleurprofiel gedownload. deze geprobeerd als beeldscherm profiel in te stellen, maar dat gaat niet omdat het een printerprofiel is.
Ik weer een foto geopend in capture en die bewerkt en als laatste aangevinkt :omzetten naar het profiel van profotonet.
foto zag er nog steeds hetzelfde uit. Ik klik op opslaan als en sla de foto op.
Ik open de opgeslagen foto en die komt ineens heel dicht bij de foto die ik heb laten afdrukken. Dat is opzich mooi natuurlijk, maar werkt natuurlijk Klote.
ik bedoel dus de foto is in capture helemaal naar mijn zin, slaat hem op en de foto is te donker en te blauw naar mijn zin.
het zou dus mooi zijn dat je ook gelijk kan werken met het kleurprofiel, zodat je gelijk je bewerkingen erop los kunt laten.
doe ik iets fout, of heeft iemand tips.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Gobert
Clublid
Clublid

Re: omzetten kleurbereik en verschil in afdrukken

Bericht door Gobert » vr jan 01 2010 5:22 pm

Vinkje in de software van Profotonet uitzetten zodat ze de foto niet automatisch -nogmaals- optimaliseren. Probleem opgelost.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » vr jan 01 2010 8:34 pm

nee, ik zie het verschil al als ik na nx de foto opslaat en dan weer bekijk. hij is dan anders als het origineel.
vinkje bij profotonet staat altijd uit en kom daar ook niet aan.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

george013

Bericht door george013 » vr jan 01 2010 10:58 pm

Je hebt een verkeerd profiel proberen te installeren. Is de oude situatie nog hetzelfde? Ga naar kleurbeheer, haal alles weg en kallibreer opnieuw. Kontroleer opnieuw en laat alleen dat profiel staan wat je gebruikt. Dit is wat je scherm betreft.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 4:49 am

@iefie
Als je foto's naar Profotonet stuurt, laat je dan wel een sRGB of Adobe-RGB profiel in de bestanden staan?
Dan doet Profotonet namelijk gewoon de conversie zoals die voor hun verwerking nodig is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za jan 02 2010 12:03 pm

Ik heb ze met een sRGB profiel opgestuurd, en hun doen dan omzetten naar het fuji profiel voor hun printer alleen krijg ik ze dan wat donkerder en iets blauwer terug.
Je kan er ook voor kiezen om zelf je bestanden naar hun profiel om te zetten. als ik dat dus doet krijg ik na de foto opgeslagen te hebben en geconverteerd te hebben dus ook een donkerdere foto en iets blauwer.
Dus hun profiel wijkt af van het sRGB profiel.
waar ik wel achter ben gekomen is dat als je in RAW werkt, je wel in het profotonet profiel (fuli dp2-v2) kunt werken. dus in nx naar kleurbeheer gaan en het profiel kiezen. omdat in RAW er wel een profiel aanhangt, maar deze niet gebruikt word.
Denk dat hier ook een deel van het probleem ligt, had voor het eerst in jpg geschoten en dan krijgt je foto wel een profiel mee uit de camera en werk je in nx dus ongeacht welk profiel je kiest in nx bij kleurbeheer met het ingesloten profiel. dus dan doe je je bewerkingen, en als je klaar bent converteer je het bestand naar het fuji profiel (of je laat profotonet het doen) en krijg je dus wel verschillen.

dus jpg= ingesloten profiel en daar werk je mee en word door of jezelf of afdrukcentrale omgezet naar hun profiel.

raw= er hangt een profiel aan, maar je bepaald met je bewerkingssoftware zelf met welk profiel je start (dus in kleurbeheer van nx het fuji profiel aanklikken en dan begint je foto te werken met dat profiel. en dan begin je dus met donkerdere foto en iets blauwer maar kun je wel je bewerkingen erop los laten.
Dus als ik naar profotonet stuur ga ik dus niet meer in jpg schieten. Deed ik eigenlijk ook nooit, maar dacht waarom eigenlijk niet.. nu weet ik het dus.

dus als je zin hebt, probeer eens hun profiel te downloaden en schiet een foto in jpg I(sRGB) bewerk deze en zet het om in hun profiel, opslaan en de foto bekijken, hij is dan anders dan je daht dat hij zou zijn.
en schiet een foto in raw en begin in nx bij kleurbeheer hun profiel te kiezen wat je gedownload heb, en doe dan je bewerkingen en sla de foto op. de foto is dan wel hetzelfde als de foto die je zag voordat je hem opsloeg.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za jan 02 2010 12:04 pm

george013 schreef:Je hebt een verkeerd profiel proberen te installeren. Is de oude situatie nog hetzelfde? Ga naar kleurbeheer, haal alles weg en kallibreer opnieuw. Kontroleer opnieuw en laat alleen dat profiel staan wat je gebruikt. Dit is wat je scherm betreft.
George
Bij het beeldscherm kun je dat profiel niet installeren, hij zegt dat het een printer profiel is dus doet hij het niet, mijn beeldscherm staat standaard in sRGB.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za jan 02 2010 12:35 pm

iefie schreef:Ik heb ze met een sRGB profiel opgestuurd, en hun doen dan omzetten naar het fuji profiel voor hun printer alleen krijg ik ze dan wat donkerder en iets blauwer terug.
Je kan er ook voor kiezen om zelf je bestanden naar hun profiel om te zetten. als ik dat dus doet krijg ik na de foto opgeslagen te hebben en geconverteerd te hebben dus ook een donkerdere foto en iets blauwer.
Dus hun profiel wijkt af van het sRGB profiel.
waar ik wel achter ben gekomen is dat als je in RAW werkt, je wel in het profotonet profiel (fuli dp2-v2) kunt werken. dus in nx naar kleurbeheer gaan en het profiel kiezen. omdat in RAW er wel een profiel aanhangt, maar deze niet gebruikt word.
Denk dat hier ook een deel van het probleem ligt, had voor het eerst in jpg geschoten en dan krijgt je foto wel een profiel mee uit de camera en werk je in nx dus ongeacht welk profiel je kiest in nx bij kleurbeheer met het ingesloten profiel. dus dan doe je je bewerkingen, en als je klaar bent converteer je het bestand naar het fuji profiel (of je laat profotonet het doen) en krijg je dus wel verschillen.

dus jpg= ingesloten profiel en daar werk je mee en word door of jezelf of afdrukcentrale omgezet naar hun profiel.

raw= er hangt een profiel aan, maar je bepaald met je bewerkingssoftware zelf met welk profiel je start (dus in kleurbeheer van nx het fuji profiel aanklikken en dan begint je foto te werken met dat profiel. en dan begin je dus met donkerdere foto en iets blauwer maar kun je wel je bewerkingen erop los laten.
Dus als ik naar profotonet stuur ga ik dus niet meer in jpg schieten. Deed ik eigenlijk ook nooit, maar dacht waarom eigenlijk niet.. nu weet ik het dus.

dus als je zin hebt, probeer eens hun profiel te downloaden en schiet een foto in jpg I(sRGB) bewerk deze en zet het om in hun profiel, opslaan en de foto bekijken, hij is dan anders dan je daht dat hij zou zijn.
en schiet een foto in raw en begin in nx bij kleurbeheer hun profiel te kiezen wat je gedownload heb, en doe dan je bewerkingen en sla de foto op. de foto is dan wel hetzelfde als de foto die je zag voordat je hem opsloeg.

Het wordt steeds complexer. De ene keer druk je af met je thuisprinter, de andere keer stuur je alles op en dan zou je je instellingen moeten aanpassen.
Ik wil graag uitgaan van 1 goede foto obv SRGB of ARGB en als het lab dan zonodig met Fuji-profielen moet werken dan wil ik dat niet als mijn probleem beschouwen.
Of ben ik nu te rechtlijnig in mijn overwegingen?
Eroe Nazionale

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za jan 02 2010 12:53 pm

? heb nergens gezegd dat ik ze thuis heb geprint...
je stuurt een foto op met sRGB, hun zetten hun profiel erover heen en de foto wijkt dus af van mijn beeldscherm(donkerder en blauwer)

je kan na bewerking ook zelf je foto omzetten naar hun profiel.
dan hoeven hun dat niet te doen.

ik heb het origineel bekeken met de foto die ik terug kreeg. heb het origineel weer geladen in nx, bewerkingen gedaan en opgeslagen met hun profiel (wat hun dus normaal gesproken doen)
toen ik dat gedaan had en de opgeslagen foto weer opende was hij dus donkerder en blauwer nadat dus hun profiel erover heen was gegaan. en klopte hij dus met de foto die ik al terug gekregen had.

maar het gaat er dus om wat je op je beeldscherm hebt, dat ook krijg als je laat afdrukken.
dus werk je in jpg met sRGB en je zet (of laat hun) hun profiel eroverheen dan wijken de foto's af.

in RAW kun je gelijk beginnen te bewerken in hun profiel daar er in RAW geen sRGB of Adobe RGB profiel inzit maar aanhangt.en dan wijken de foto's niet af na opslaan.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za jan 02 2010 1:00 pm

iefie schreef:? heb nergens gezegd dat ik ze thuis heb geprint...
je stuurt een foto op met sRGB, hun zetten hun profiel erover heen en de foto wijkt dus af van mijn beeldscherm(donkerder en blauwer)

je kan na bewerking ook zelf je foto omzetten naar hun profiel.
dan hoeven hun dat niet te doen.

ik heb het origineel bekeken met de foto die ik terug kreeg. heb het origineel weer geladen in nx, bewerkingen gedaan en opgeslagen met hun profiel (wat hun dus normaal gesproken doen)
toen ik dat gedaan had en de opgeslagen foto weer opende was hij dus donkerder en blauwer nadat dus hun profiel erover heen was gegaan. en klopte hij dus met de foto die ik al terug gekregen had.

maar het gaat er dus om wat je op je beeldscherm hebt, dat ook krijg als je laat afdrukken.
dus werk je in jpg met sRGB en je zet (of laat hun) hun profiel eroverheen dan wijken de foto's af.

in RAW kun je gelijk beginnen te bewerken in hun profiel daar er in RAW geen sRGB of Adobe RGB profiel inzit maar aanhangt.en dan wijken de foto's niet af na opslaan.

Dat weet ik en dat roep ik ook niet. Ik probeer alleen te zeggen dat ik niet wil uitgaan van het ICC-profiel van mijn lab, waardoor ik iedere foto extra zou moeten beoordelen op kleur.
Eroe Nazionale

george013

Bericht door george013 » za jan 02 2010 1:08 pm

Als je je beeldscherm kalibreert, wordt een eigen kleurprofiel aangemaakt dat je beeldscherm gebruikt. Dit heeft alleen met de weergave van je scherm te maken.
Daarnaast heb je een softwarematige kleurprofiel die bepaald hoe de digitale kleurwaardes van je foto geinterpreteerd moeten worden. Dat die je in de software.
En dan de kleurprofiel van de printer. Die krijgt een digitaal bestand aangereikt en moet ook interpreteren hoe rood moet rood zijn, oid. Heb ik mezelf nog niet in verdiept.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 1:38 pm

iefie schreef: Bij het beeldscherm kun je dat profiel niet installeren, hij zegt dat het een printer profiel is dus doet hij het niet, mijn beeldscherm staat standaard in sRGB.
Er zit ergens een discrepantie in het gebruik van je profielen.
Voor een beeldscherm moet je geen sRGB profiel kiezen, maar het profiel wat je hebt aangemaakt via je kalibratie-tooltje (bijv. een Spyder etc.). Afhankelijk van de videokaart en drivers die erbij zitten, het makkelijkste te controleren bij Configuratiescherm --> Beeldscherm --> Instellingen --> Geavanceerd --> Kleurbeheer. Daar zou dan te zien moeten zijn met welk profiel je monitor opstart.
Bij het kalibreren van een monitor geef ik zelf altijd een handige naam aan een profiel waarbij duidelijk is dat het werkelijk om een schermprofiel gaat + een datum, zodat ik weet hoe oud het profiel is.
Bijv. _Eizo_20100102 staat voor het jaar 2010, maand 01, dag 02
Een schermprofiel werkt alleen goed als toevallige andere kleurtooltjes zoals Adobe gamma (Photoshop) wat default bij het opstarten van je PC meeloopt, zijn uitgeschakeld.

sRGB of Adobe RGB zijn de kleurruimtes die je gebruikt bij het verwerken van je foto's.
Die stel je in bij je beeldbewerkingssoftware bij de betreffend opties van de software.
Een printerprofiel (als jezelf print) stel je in ofwel bij de printer die je gebruikt, ofwel bij de bewerkingssoftware als je van daaruit print, maar NIET BIJ BEIDE, omdat dat dan wel eens dubbelop kan gaan (wordt 2x het profiel gebruikt).

Voor een vrij aardige visuele controle van je beeldscherm kun je eens wat hulp-plaatjes bekijken op mijn screen-check pagina: http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm
Met links op die pagina kom je nog aan andere uitgebreide scherm-tooltjes en test-plaatjes.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za jan 02 2010 2:13 pm

Léon Obers schreef:
iefie schreef: Bij het beeldscherm kun je dat profiel niet installeren, hij zegt dat het een printer profiel is dus doet hij het niet, mijn beeldscherm staat standaard in sRGB.
Er zit ergens een discrepantie in het gebruik van je profielen.
Voor een beeldscherm moet je geen sRGB profiel kiezen, maar het profiel wat je hebt aangemaakt via je kalibratie-tooltje (bijv. een Spyder etc.). Afhankelijk van de videokaart en drivers die erbij zitten, het makkelijkste te controleren bij Configuratiescherm --> Beeldscherm --> Instellingen --> Geavanceerd --> Kleurbeheer. Daar zou dan te zien moeten zijn met welk profiel je monitor opstart.
Bij het kalibreren van een monitor geef ik zelf altijd een handige naam aan een profiel waarbij duidelijk is dat het werkelijk om een schermprofiel gaat + een datum, zodat ik weet hoe oud het profiel is.
Bijv. _Eizo_20100102 staat voor het jaar 2010, maand 01, dag 02
Een schermprofiel werkt alleen goed als toevallige andere kleurtooltjes zoals Adobe gamma (Photoshop) wat default bij het opstarten van je PC meeloopt, zijn uitgeschakeld.

sRGB of Adobe RGB zijn de kleurruimtes die je gebruikt bij het verwerken van je foto's.
Die stel je in bij je beeldbewerkingssoftware bij de betreffend opties van de software.
Een printerprofiel (als jezelf print) stel je in ofwel bij de printer die je gebruikt, ofwel bij de bewerkingssoftware als je van daaruit print, maar NIET BIJ BEIDE, omdat dat dan wel eens dubbelop kan gaan (wordt 2x het profiel gebruikt).

Voor een vrij aardige visuele controle van je beeldscherm kun je eens wat hulp-plaatjes bekijken op mijn screen-check pagina: http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm
Met links op die pagina kom je nog aan andere uitgebreide scherm-tooltjes en test-plaatjes.

Léon,

hoe zit het met NX2 en je schermprofiel? Heb je daar tips voor? Bij Voorkeuren is er namelijk heel veel te kiezen. Ik werk uitsluitend in RAW.
Eroe Nazionale

george013

Bericht door george013 » za jan 02 2010 2:17 pm

Het schermprofiel slaat alleen op je scherm. Heeft niets te maken met foto's of NX.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 3:59 pm

Gobert schreef: hoe zit het met NX2 en je schermprofiel? Heb je daar tips voor? Bij Voorkeuren is er namelijk heel veel te kiezen. Ik werk uitsluitend in RAW.
Zoals George ook al aangeeft heb je niets in te stellen in NX2 aangaande een schermprofiel. Bij de opties voor kleurbeheer kun je enkel de kleurruimtes instellen waarbinnen je je foto's wilt bewerken, en een print-profiel als je vanuit NX2 direct wilt printen, met de opmerking die ik eerder maakte om niet 2x profielen te gebruiken als je printerdriver ook reeds van profielen gebruik maakt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”